Montera styrlås GL 150 -63

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Kusen
Drömmare
Drömmare

Montera styrlås GL 150 -63

Post by Kusen »

Behöver lite hjälp av någon som gjort detta förut. Har två projekt i vinter, dels en GL 150 -63 och en Primmy 125 -82. Har utnyttjat forumet så långt jag kan när det gäller styrlåset och gått igenom alla trådar och alla filmer jag hittar på Youtube och är klart frustrerad nu.

På min GL har jag borrat ut styrlåset, inga nycklar fanns och beställt ett nytt.
lås.jpg
lås.jpg (8.35 KiB) Viewed 5318 times
Så långt är allt bra, ser ut exakt som originalet så det borde lira fint. Men jag kan för mitt liv inte få in fjädern på låscylindern. På bilderna jag hittar på nätet verkar det som fjädern ska träs på i fronten på cylindern, är det tanken? Men då går den inte in i låset. Och på nån instruktion så sattes fjädern bara in i hålet först och sedan låset på det, men då går kolven inte att trycka in i gaffeln när man ska låsa.

Några tips?

Bra forum, hittar mycket matnyttigt här, men inget om detta :-)

Kommer upp lite bilder så småningom...
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Montera styrlås GL 150 -63

Post by Paka »

Såg du någon fjäder när du borrade ur det? Tror inte att det ska vara nån på GL.
/P
Kusen
Drömmare
Drömmare

Post by Kusen »

Tack för svaret, jo det satt en fjäder där, men den blev rätt sönderborrad så jag ser inte hur den satt.

Upplever att låset har en tendens att "klicka i" styrlåset när jag inte har fjädern på plats.

Kan tillägga att detta är det senare låset som fanns på touringen...
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Och det nya låset ser ut som det gamla?
Det kanske är skräp kvar från det gamla låset där inne?
/P
Kusen
Drömmare
Drömmare

Post by Kusen »

Ja, jag tror det är rätt lås, det ser ut som det gamla och det ser fint ut i hålet. Det är bara hur man ska få dit fjädern jag inte fattar. Känns ju rätt simpelt men det funkar inte :-)
Kusen
Drömmare
Drömmare

Post by Kusen »

Löste sig, sket i fjäderna och tog vinkelslipen och kortade cylindern så den inte går in i och låser i olåst läge....
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Kusen wrote:Löste sig, sket i fjäderna och tog vinkelslipen och kortade cylindern så den inte går in i och låser i olåst läge....

Hej kanske lite sent svar men jag tror att du hade fel lås, du skulle ha ett sånt här som finns på bilden. Där har du en klack som fjädern hakar i. Den finns in två längder.

Under alla omständigheter var det ju bra att det löste sig för dig.
Attachments
steeringlockpx.jpg
steeringlockpx.jpg (16.76 KiB) Viewed 5042 times
Kusen
Drömmare
Drömmare

Post by Kusen »

Tack Benke!
Hmm, det låter väldigt logiskt, på det låset på bilden så ser man ju precis hur det ska funka. Så det är nog fel lås i så fall. Men det funkar nu så jag är nöjd. Blev en sväng på julafton :-)
Post Reply