Renovering av VS1M & VS5T

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Renovering av VS1M & VS5T

Post by Norman »

Hej Forumet ! :)

Jag är en nybliven vespaägare som tänkt mig att helrenovera en gammal GS från 1960. (VS5T)
Tyvärr är det inte originalmotorn som sitter på utan en äldre motor med beteckningen VS1M.

När jag kollat på nätet förstår jag det som att VS1M är den första generationen av den motorfamilj som sedan utvecklats vidare till VS5M.
Vad jag funderar över är ifall någon här känner till vad som skiljer en VS1M från en VS5M ?

Jag har googlat lite efter packningssatser och fått intrycket att VS1M har en annan packningssats än VS5M. Dessutom kan man ju misstänka att VS1M kan dras med någon "barnsjukdom" som kanske går att åtgärda när man ändå håller på...
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Renovering av VS1M

Post by Paka »

VS1 har som du säger andra packningar, annan cylinder och topp och en helt egen ljuddämpare. Den har inte batteritändning, så du måste ändra en hel del på elsystemet för att få ihop det med resten av hojen. Lagret i kopplingen är riktigt sladdrigt och sitter dåligt med en låsring. Annars är det inga stora skillnader. VS5 har i och för sig de nyare bromstrummorna också. Kan se trist ut att ha olika fälgar fram och bak.
Skicka PM om du är sugen på att byta mot en VS5-motor.
/P
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Tack Paka !

Han som jag köpte Vespan av har ägt den sedan 70-talet och berättade att han hela tiden haft denna motor monterad. (Han var själv inte medveten om att den inte var "rätt" och har kört omkring med den som den är...)

- Kanske har någon tidigare ägare modifierat på ngt sätt ?

Jag är på resande fot denna vecka men ska kolla närmare under helgen.

Ifall den har olika fälgar fram och bak ser det ju verkligen inte trevligt ut och isf har jag som nybörjare missat detta. :(

/N
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Tjipp !

Nu har jag jämfört fälgarna/ bromstrummorna med varandra och gissar att dom är av den "nya modellen" bägge två. :)
Framhjul
Framhjul
Framhjul.jpg (78.3 KiB) Viewed 21088 times
Bakhjul
Bakhjul
Bakhjul.jpg (70.47 KiB) Viewed 21088 times
Ljuddämparen sitter f.n. bara fast i cylindern, men kanske även borde ha en infästning mot bulten på bilden. (Något som rostat bort ?)
Ljuddämpare
Ljuddämpare
Ljuddämpare.jpg (154.08 KiB) Viewed 21088 times
Jag har ingen aning ifall denna ljuddämpare kan vara av det utförande som är speciellt för VS1M eller inte...

Kastade även en blick på förgasaren och om jag förstått rätt så är iaf detta den förgasarmodell som hör till VS1M-motorn.
Förgasare
Förgasare
Förgasare.jpg (71.33 KiB) Viewed 21088 times
Frågan är om någon kan ha lyckats byta ut originalmotorn mot denna VS1M och ändå behålla rätt bakhjul/ bromstrumma ?

-Är det möjligt att göra ?

/N
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jodå, det går bra att byta till den nyare trumman.
De gamla består av två delar så att säga, själva navet och sedan trumman. På de nya sitter allt ihop.
/P
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Nu har jag lossat motorn och börjat titta lite på den...

Kopplingskorgen ser lite skum ut och jag misstänker att jag bör byta ut den.
-För inte ska den väl vara så här ?
(Har någon annan råkat ut för ngt liknande ?)
Kopplingskorg
Kopplingskorg
Kopplingskorg.jpg (63.38 KiB) Viewed 20919 times
Jag undrar också vilken uppgift "stålbandet" på nedanstående bild har ?
Den hängde bara löst under avgasröret när jag upptäckte den.
Stålband
Stålband
Stålband.jpg (100.11 KiB) Viewed 20919 times
Tacksam för all info :)

/N
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, du behöver en ny korg, det där är inte ovanligt. Alla GS150-kopplingar passar, även GS160 och SS180.
Din cylinder kommer inte från en VS1 förresten. Det där är en VS2-VS5-cylinder.
Plåten är till för att hålla växelvajrarna en bit från den heta kröken.
/P
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Så bra !
-Det är snart bara förgasaren och motornumret som är till en VS1M. :)

(Jag kollade statorplattan och den verkar vara från en VS5M.)

Idag har jag försiktigt lossat allting inför jobbet med att "dela" motorn, vilket jag behöver förbereda mig lite inför...
Trots att jag varit noggrann med alla delar så ramlade plötsligt en okänd, liten del fram från någonstans i motorn.
Okänd
Okänd
Okänd.jpg (45.03 KiB) Viewed 20873 times
Bilden är tagen väldigt nära och själva prylen är bara ca: 15mm hög.

Är det någon som vet vad det kan vara ?

/N
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Det ser spontant ut som klacken i växelboxen, den som utför själva växelflyttandet.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

GS150 har ingen växelbox, men den har samma funktion. Det heter "växelsegment" på de äldre motorerna, plattan som sitter fast med två skruvar. Den måste lossas och lyftas bort innan du delar motorn. Lägg i ettan, lossa ena skruven, lägg i fyran och lossa den andra. Tryck sedan ner kicken så får du upp den. Det ska sitta en saxpinne i hålet, men hålet ser väldigt stort ut, jag skulle inte våga använda den där igen.
Av ren nyfikenhet, vad är det för nummer på motorn?
/P
Johnny L wrote:Det ser spontant ut som klacken i växelboxen, den som utför själva växelflyttandet.
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Så den kanske hör hemma här på växelsegmentet ?
Växelsegment
Växelsegment
växelsegment.jpg (131.78 KiB) Viewed 20771 times
Jag har känt lite försiktigt på motorhalvorna och märker att dom går att sära en aning vid ramlagren.
Vid drivaxeln känns det däremot helt stumt och förmodligen sitter det fast någonstans i det inringade området.
Motor
Motor
Motor.jpg (119.74 KiB) Viewed 20771 times
(Motornummer är: VS1M*004229*)

/N
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, exakt, där ska den sitta.

Nej, bakaxeln kommer att sitta kvar i den vänstra blockhalvan. Det finns en klack vid oljepluggen och en förstärkning i andra änden av den högra blockhalvan. De är de enda ställen du ska knacka på. Kickmekanismen följer med, annars är den högra blockhalvan helt tom.
/P
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Tack Paka !

Ovärderlig information som jag inte hittat någon annanstans.

/N
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

För att kunna byta lagret bakom det "stora" drevet, (det som ansluter mot kopplingen) behöver man förmodligen lossa drivaxeln för att därefter få tillräckligt med plats.
Växellåda
Växellåda
Växellåda.jpg (130.44 KiB) Viewed 20701 times
Brukar någon här på forumet klara detta bara genom att värma och "knacka ut" drivaxeln eller behöver man skaffa en speciell avdragare ?
Undrar också om det kan vara möjligt att byta packboxen på på drivaxeln "utifrån". (Det ser ut som att det kanske skulle gå...)

/N
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Ha! :D

Jag kollade just runt lite på forumet och hittade svar på min fråga i denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=7002

Ett annat problem som stört mig är att jag förmodligen behöver borra upp cylindern till ca: 58mm för att få den O.K. (Den är redan borrad till 57,8 mm)
Jag har inte hittat så stora kolvar hos t.ex. S.i.P. eller scooter-center, men fick nytt hopp tack vare kolvarna på denna sida:
http://www.vespa-oldtimerteile.de/advan ... anguage=en

-Tänkte att fler kanske kan ha nytta av den uppgiften...

/N
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 5_19401400

Men den bättre kolven (Grand Sport) med tunnare kolvringar verkar inte finnas i den storleken.

/P
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Och byt alla lager. Det är dålig ekonomi att lämna något kvar när du ändå är där inne.
/P
Norman wrote:För att kunna byta lagret bakom det "stora" drevet, (det som ansluter mot kopplingen) behöver man förmodligen lossa drivaxeln för att därefter få tillräckligt med plats.
Växellåda.jpg
Brukar någon här på forumet klara detta bara genom att värma och "knacka ut" drivaxeln eller behöver man skaffa en speciell avdragare ?
Undrar också om det kan vara möjligt att byta packboxen på på drivaxeln "utifrån". (Det ser ut som att det kanske skulle gå...)

/N
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Ser man på...

Samma kolvar finns ju faktiskt hos S.i.P. ,precis som Paka påpekade.

Jag har mailat S.i.P. och frågat ifall den nya, förbättrade kolven går att få i större dimension.
-Vi få se vad dom svarar.

/N
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

S.i.P. hänvisar till samma kolv som Paka och menar att den nyare kolven (Grand Sport) inte går att få i den dimension som jag kommer behöva.

Alla delar i motorn är nu isär och jag har börjat syna bitarna. Mycket går att köpa nytillverkat från t.ex. S.i.P. men jag har ännu inte hittat glidlagret i "kickhuset" någonstans.
Glidlager
Glidlager
Glidlager.jpg (121.81 KiB) Viewed 20527 times
Tyvärr är det dessutom rätt slitet.

Dom två små fjädrar som ska sitta någonstans i kickmekanismen ramlade tyvärr ut innan jag såg vart dom ska monteras.

-Är det någon som har en sprängskiss över kickmekanismen eller vet var man kan köpa glidlager till "kickhuset" ? (Kick Bearing Housing)

/N
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Intressant tråd :D , kolla här http://www.mauropascoli.it/catalogo.php ... %20sector# så kanske du hittar din bussning. Är inte säker att det är rätt men jag tror det i alla fall. Annars så kan säkert vilken verkstad som helst svarva en bussning åt dig (kanske finns det nån skola som är intresserad).
Såg just att samma bussning fanns på SIP http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_87989000.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Hej Vespalun ! :)

-Och tack för tipset.

Men jag tror att bussningen som länkarna hänvisar till är den som sitter "längst ut", närmast Kicken.
Den som syns på fotot här ovanför sitter närmast drivaxeln och har ett glidlager inpressat i mitten. (Man kan ana slitskadorna i lagerytan om man tittar riktigt noga.)

Det kanske är som du säger att en framkomlig väg kan vara att undersöka ifall någon mekanisk verkstad kan tillverka ett nytt bronslager...

/N
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Här kommer en sprängskiss på kickdelen, den är till en VL, VB, VG motor men jag tror dom är identiska eller i alla fall väldigt lika. Tror att 4 är en fjäder, sitter ytterligare en på undersidan.
Kick.GIF
Kick.GIF (28.23 KiB) Viewed 20548 times
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Toppen ! :D

-Precis vad jag behöver.

Tackar !
/N
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

VS1.jpg
(220.65 KiB) Downloaded 69 times
De såldes bara som en del, #18206 och jag har aldrig sett nytillverkade, men det är mycket möjligt att någon snitsig verkstad kan byta ut bussningen. Senare GS, och de andra modellerna av samma motortyp, fick en uppdaterad version med en oljeindränkt veke, #25645, och det är den man byter till om man har på hyllan... Din ena fjäder ser också risig ut.

/P
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Japp !

-Det blir till att köpa nya fjädrar.

Tyvärr har jag upptäckt en pytteliten spricka i kåpan inuti "huset" för kicken.
Jag hade sett skadan från utsidan sedan tidigare, men trodde inte att den kunde vara så pass djup.
Förmodligen har någon tidigare ägare slagit i någonting underifrån och smällen har varit så kraftig att det bildats en liten spricka i godset.

Måste därför ta hjälp av en bekant med att TIG-svetsa skadan.

Under tiden har jag fått tag i en VL3-motor som jag tänker plocka isär för att se ifall bronslagret i denna kan vara i tillräckligt bra skick.
Isåfall får VL3-motorn finna sig i att bli donator. :)

/N
Post Reply