Fastrostad ljuddämparbult

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Fastrostad ljuddämparbult

Post by il dude »

jag får plötsligt en ide.... men det är bara en idé! Du kommer åt ändan på bulten? Borra en försänkning med ett borr och sätt sedan ett betongborr mot bultändan. Ha en kraftig slagborrmaskin så kanske hamrandet skapar rörelse på bulten? kanske har jag inte förstått Din bild - men nog borde väl en kraftig slagborrmaskin
skaka om därinne rätt bra?
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

->Svint1

Självklart är det lättare med motorn demonterad. Men det var det jag ville undvika. Är verkligen bulten gängad lite i motorn? Har hört att det är genomgående bult som fäst i muttern på ljuddämparen...

-> il dude

Tveksamt om slagborr hjälper. Har slått på bulten i flera timmar utan att den rört sig en mm.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Etter det jeg kan huske, så er ikke bolten gjenget, men konisk, dvs tykkere I den ene enden enn den andre.

Og den tykke delen er den som vender bakover mot dekket.
-dvs at bolten må slå/presses/skrus ut mot dekket...

Å ta ut motoren (som er gjort på 20min) vil gjøre alt veeeeeeldig mye enklere....

Ø
dman wrote:->Svint1

Självklart är det lättare med motorn demonterad. Men det var det jag ville undvika. Är verkligen bulten gängad lite i motorn? Har hört att det är genomgående bult som fäst i muttern på ljuddämparen...

-> il dude

Tveksamt om slagborr hjälper. Har slått på bulten i flera timmar utan att den rört sig en mm.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Okay - men DET HÄR då? :)

Om man nu skall borra.....det finns "vänsterborrar" alltås vänstergängade borr. Nu menar jag inte en gris---.
Jag vet flera som med stor framgång fått ur bultar med dessa.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Då var äntligen bulten borta! Måtte aningen dåliga saker hända den mannen som kom på denna konstruktion :)

Glad i hågen och med en ny ljuddämpare i ena handen och verktyg i andra skulle jag montera ljuddämparen. Passar inte!!! Urk!!! Tre timmars filande och svordomar senare passar den fortfarande inte.

Tillbaks på ruta ett kändes det som...

Tog 5 minuters paus och tänkte om. Möjligtvis kanske fjädern till det nya fina centralstödet är i vägen. På med bakhjul. Hissa upp vespan, montera ner och återmontera stödet så att fjädern fästes i ett annat hål. Hissa ner vespan. Bort med bakhjulet och vips så fick jag på ljuddämparen. Gött!

Sedan var det ytterligare ett problem med vespan. Den hugger lite på ettan när man ska bege sig iväg. Slitna lameller? Klibbande lameller? Utryckningslager? Med ny koppling var problemet borta!

Tog en eftermiddagstur för att kolla allt idag, funkar finfint alltihop. Börjar kännas klart för besiktning nu.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Post Reply