Fastrostad ljuddämparbult
Fastrostad ljuddämparbult
Har en P200E med trasig bultskalle där ljuddämparen fästs i motorn...
Är bulten gängad i motorn eller är den bara genomgående? Själva mutter sitter ju i ljuddämparen.
Har tagit bort resterna av ljuddämparen och har nu en delvis gängad bultdel närmast ramen och en ca 4mm ände i andra änden.
Har värmt och kört med biltemas snabbrostlösare men kan inte få den att gänga ut. Funderade på om ens är gängad i motorn vilket borde möjliggöra att slå ut den.
Tips och idéer mottages med stor tacksamhet!
Är bulten gängad i motorn eller är den bara genomgående? Själva mutter sitter ju i ljuddämparen.
Har tagit bort resterna av ljuddämparen och har nu en delvis gängad bultdel närmast ramen och en ca 4mm ände i andra änden.
Har värmt och kört med biltemas snabbrostlösare men kan inte få den att gänga ut. Funderade på om ens är gängad i motorn vilket borde möjliggöra att slå ut den.
Tips och idéer mottages med stor tacksamhet!
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
Re: Fastrostad ljuddämparbult
hålet i blocket är inte gängat, bulten är genomgående o gängad i muttern i ljuddämparen. Mutter sitter i en "korg" så bulten går inte att slå ut. Prova att borra ut den.
Tack, men en fråga:fritte wrote:hålet i blocket är inte gängat, bulten är genomgående o gängad i muttern i ljuddämparen. Mutter sitter i en "korg" så bulten går inte att slå ut. Prova att borra ut den.
Mutter i ljuddämparkorgen och korgen har jag båda fått bort. Om bulten inte är gängad borde den väl gå att slå ut? Kapar jag bulten allt eftersom får jag ju bort den utan att plocka ner motorn eller borra för den delen.
Risk för tankevurpa när jag ger mig på bulten imorgon....bulten är ju inte lös direkt...
Jag hade precis samma problem på min P200. Med en vinkelslip kapade jag bort allt som stack utanför svingen, sen tog jag ett don som matchade bulten samt garagets största hammare och började banka. Satt som tusan så det tog nog en timma att banka ur. Det enda som jag tror hjälpte lite var när jag sprayade med en crc produkt som heter rost flasher. Den kyler ner materialet och på så sätt löser oxidation och rost. Att borra på frihand är svårt då bulten är hård och svingen är mjuk. Lätt att få ett hål som sticker iväg och då passar inte bulten i muttern på ljuddämparen
Har föresten fortfarande blå och sönderslagen krogen på vänsterhanden efter alla gånger stora hammaren missade donet och tjongade rakt in i handen...
/H
Har föresten fortfarande blå och sönderslagen krogen på vänsterhanden efter alla gånger stora hammaren missade donet och tjongade rakt in i handen...
/H
Hur svårt kan det va?
jag tror att det är stålet o aluminiumet som har reagerat med fukt o bildat nån förening som binder delarna samman. Värme borde hjälpa, prova med 100 grader, så låg värme kan knappast fördärva något. Värm med en gasolbrännare, värm o ta bort lågan efter en tid o stänk lite vatten på det värmda stället. Upprepa o sluta värma när vattnet kokar bort, då är tempen strax över 100 grader. På detta sätt kan du ha kontroll över hur mycket du värmer, det är bättre än at bara blåsa på tills man TYCKER att det borde räcka...
Jag körde med värmepistol och blåste på. Det gjorde ingen skillnad för mig dock. Men med gas kan man säkert bränna på lite mer riktat runt bulten.
Hur svårt kan det va?
Tack för tipsen!
Skönt att höra att bulten borde gå att slå ut!
Jag har gasolbrännare och rostlösningsmedel som kyler till -40grader.
Har även funderat på att svetsa på en mutter där bultskallen är borta. Detta borde ge lagom med värme till bulten. Har testat detta innan med gott resultat.
Skönt att höra att bulten borde gå att slå ut!
Jag har gasolbrännare och rostlösningsmedel som kyler till -40grader.
Har även funderat på att svetsa på en mutter där bultskallen är borta. Detta borde ge lagom med värme till bulten. Har testat detta innan med gott resultat.
-
- Mästare
Det svåra är att det är lätt att platta till bulten när man slår på den så den sväller utanför blocket. Att borra går fint om man har en riktig pelarborr. Man kan även med avkapad skalle sätta en mutter på gängorna som satt i korgen och dra ut den genom att spänna muttern.
Nu är problemet sådant att jag just plattat till skallen. Bulten rörde sig inte en millimeter...
Gasol och snabbrostlösare har inte haft någon effekt.
Nästa steg är att kapa den tillplattade änden och testa att henriks tips. Testade lite den varianten nyss men drog inte för kung och fosterland direkt. Bulten rörde sig naturligtvis inte.
Gasol och snabbrostlösare har inte haft någon effekt.
Nästa steg är att kapa den tillplattade änden och testa att henriks tips. Testade lite den varianten nyss men drog inte för kung och fosterland direkt. Bulten rörde sig naturligtvis inte.
Här ser ni problematiken. De två muttrarna på ena sidan har jag kapat och lyckats få på bulten.
- Attachments
-
- bild 1.JPG (36.64 KiB) Viewed 14408 times
Jag har bankat på ganska mycket fastrostade saker genom åren men den här var nog värst. Tror den rörde sig 1 my på 10 rejäla hammardunk
Hur svårt kan det va?
-
- Mästare
Givet att den avkapade delen till vänster inte är för tjock borde man kunna dra det igenom svingen med muttrarna. Finessen är att bulten sträcks och blir tunnare, tvärtom mot när man bankar på den. Ev måste du lyfta ur motorn från karossen för att komma åt. På en motor fick jag kapa bulten på längden med vinkelslip genom att skära ett jack igenom block ock bult underifrån och sen ta ut bulten i delar. Det är nästan som om den zinkade bulten och alu-blocket förenats kemiskt....
Praktiskt, då gick väl varken bulten eller blocket att använda...henrikborjeson wrote: På en motor fick jag kapa bulten på längden med vinkelslip genom att skära ett jack igenom block ock bult underifrån och sen ta ut bulten i delar.
då är faktiskt varmgarage en smidigare lösning

tlllbaka till alvaret.
Dra en rits på blockets undersida, längst bultens centrum. borra längst ritsen med 10 mm delning dia 2,5 mm, ner mot bulten o genom denna o ytterligare 1mm. Med hjälp av en kanyl fyll hålen med batterisyra. ANVÄND HANDSKAR O SKYDDSGLASÖGON, ÄR DU DET MINSTA OSÄKER SLUTA NU.
Ha blocket under uppsikt o fyll i syra om nivån sjunker. Efter 20 minuter skölj bort syran noggrant o med hjälp av en tving försök att pressa ur bulten.
Dra en rits på blockets undersida, längst bultens centrum. borra längst ritsen med 10 mm delning dia 2,5 mm, ner mot bulten o genom denna o ytterligare 1mm. Med hjälp av en kanyl fyll hålen med batterisyra. ANVÄND HANDSKAR O SKYDDSGLASÖGON, ÄR DU DET MINSTA OSÄKER SLUTA NU.
Ha blocket under uppsikt o fyll i syra om nivån sjunker. Efter 20 minuter skölj bort syran noggrant o med hjälp av en tving försök att pressa ur bulten.
-
- Mästare
Jodå , blocket fungerade utmärkt - man kapar inte igenom hela svingen 
Tipset med borrhålen borde även funka om man tar Rostflash istället för syra och låter denna dra ner i oxiden och spränga.

Tipset med borrhålen borde även funka om man tar Rostflash istället för syra och låter denna dra ner i oxiden och spränga.
Tack för tipsen!
Ska testa det som känns lättast för tillfället: Kapa den deformerade änden och spänna muttrarna på andra sidan ordentligt, sedan banka på på igen. Efterdra muttrar och fortsätta. Tror inte riktigt på idén, men måste testa innan jag plockar ner motorn.
On the bright side: Kommer vara noga med att lossa bulten emellanåt och smörja i framtiden!
Ska testa det som känns lättast för tillfället: Kapa den deformerade änden och spänna muttrarna på andra sidan ordentligt, sedan banka på på igen. Efterdra muttrar och fortsätta. Tror inte riktigt på idén, men måste testa innan jag plockar ner motorn.
On the bright side: Kommer vara noga med att lossa bulten emellanåt och smörja i framtiden!

Jag har varit med om samma sak. Vi slog ett körnslag i centrum på bulten och borrade ut den. Inga problem alls.
/ Christian
Jag har också lyckats, körnslag, handhållen borrmaskin. Börja med typ 4-5 mm sedan en storlek större så släppte den av värme och pga att spänningen släpper i bulten när väggarna blir tunna. Klart hade man haft en pelarborr så är det ju att föredra. /Fredrikcolsson wrote:Jag har varit med om samma sak. Vi slog ett körnslag i centrum på bulten och borrade ut den. Inga problem alls.
eller varför inte ett varmgarage??fredrikC wrote: Klart hade man haft en pelarborr så är det ju att föredra. /Fredrik

med risk för att vara tjatig.....jag har skrivit detta tidigare: jag har aldrig provat något som mer effektivt får en fastrostad bult att släppa (förutsatt att men ger det lite tid) än en blandning av hydralolja/lacknafta 50/50.
En annan teknik jag ofta använt är att sätta en ringnyckel på bultskallen och sedan slå på ringnyckelns fria ände (givetvis) med lätta, många slag) efter några minuter brukar jag får lite rörelse på bulten och det verkliga
"grovjobbet" kan börja.
En annan teknik jag ofta använt är att sätta en ringnyckel på bultskallen och sedan slå på ringnyckelns fria ände (givetvis) med lätta, många slag) efter några minuter brukar jag får lite rörelse på bulten och det verkliga
"grovjobbet" kan börja.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Har lite gett upp att få bulten att lossa med hjälp av smörjmedel av olika slag. För att det ska lyckas måste ju smörjmedlet få en djupgående verkan. Känns som det inte finns den möjligheten i detta fall.il dude wrote:med risk för att vara tjatig.....jag har skrivit detta tidigare: jag har aldrig provat något som mer effektivt får en fastrostad bult att släppa (förutsatt att men ger det lite tid) än en blandning av hydralolja/lacknafta 50/50.
"grovjobbet" kan börja.
Någon bultskalle finns inte kvar...
Nu har gängorna börjat ge upp efter att jag försökt spänna åt och få bulten att lossa. Spänna och slå i andra änden verkar inte vara rätt metod i detta fall.
Snart är det bara borrmaskinen kvar...
En fulmetod som hade använts på en Vespa PX125 jag tidigare ägde var att borra ett klenare hål in i bulten, gänga upp det och fästa ljuddämparen med en bult in i gängan. Jag tror det var en M8 som använts på den. Inte vackert men det funkade då och jag tror det funkar fortfarande ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jens´tips verkar ju enkelt och bra - det enkla är ju ofta det svåra att komma på. Jag förstår hur tight det måste vara och att medlet måste komma in - men hydralolja är ju känt för sin "krypförmåga." Låt mig bara berätta vad som gjorde att jag fick förtroende för "min" blandning..."
Jag skulle tillverka ett vridbart skruvstycke och hittade en bult i en mutter som legat LÄNGE på ett industriområde - jag gissar minst 15-20 år. Det var en kraftig bult kanske sådär en 30 mm i diam och jag spände upp muttern i ett skruvstycke, tog en LÅNG skiftnyckel, satte ena foten mot kanten på bänken där skruvstycket var monterat - och så tog jag i! DEn satt HELT fast. Jag slog på bultskallen, tog i igen osv
osv.....
Då sprayde jag på medlet och gjorde annat. Efter ca 20 min åter en dusch., gjorde annat osv... efter en timma lade jag så ena handen på skruvstycket, tog skiftnycken och med en knyck med axeln lossade jag så
bulten ur mutterns grepp. Kanske fanns bra förutsättningar för vätskan att komma in i gängorna, men allt var oerhört rostigt.
Efter en sådan här aktion får man ett visst förtroende för blandningen, men visst jag förstår att Du Dman har ett helvete. Prova dock att först göra någon form av "tratt" av plast och gummiband (som när man smörjar wirar) och ge bulten en helg att umgås med blandningen. Jag använder alltid begagnad olja - Du behöver inte köpa sprillans ny.
Jag skulle tillverka ett vridbart skruvstycke och hittade en bult i en mutter som legat LÄNGE på ett industriområde - jag gissar minst 15-20 år. Det var en kraftig bult kanske sådär en 30 mm i diam och jag spände upp muttern i ett skruvstycke, tog en LÅNG skiftnyckel, satte ena foten mot kanten på bänken där skruvstycket var monterat - och så tog jag i! DEn satt HELT fast. Jag slog på bultskallen, tog i igen osv
osv.....
Då sprayde jag på medlet och gjorde annat. Efter ca 20 min åter en dusch., gjorde annat osv... efter en timma lade jag så ena handen på skruvstycket, tog skiftnycken och med en knyck med axeln lossade jag så
bulten ur mutterns grepp. Kanske fanns bra förutsättningar för vätskan att komma in i gängorna, men allt var oerhört rostigt.
Efter en sådan här aktion får man ett visst förtroende för blandningen, men visst jag förstår att Du Dman har ett helvete. Prova dock att först göra någon form av "tratt" av plast och gummiband (som när man smörjar wirar) och ge bulten en helg att umgås med blandningen. Jag använder alltid begagnad olja - Du behöver inte köpa sprillans ny.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Tack för nya tips! Jag testar allt innan jag borrar! 
Har ganska fullt upp så jag har inte hunnit ge mig på bulten igen.

Har ganska fullt upp så jag har inte hunnit ge mig på bulten igen.
Problemet med bolten til avgassen er at den ikke er gjenget hele veien, kun ytterste del som skal gå I mutteren på festet på avgassen...
Tryggeste er nok å ta ut motoren, strippe den for sylinder osv slik at du kommer godt til, og slå, eventuelt presse med hydraulikk, ut bolten den riktige veien.
Dette da bolten også er noe konet for å få godt anlegg mot motorsvingen...
Uansett er dette et klassisk eksempel på hvor viktig det er å legge I litt kobberfett eller lignende på diverse bolter som er kjent for å sitte fast, slik som den lengste bolten som holler blokk-halvdelene sammen også på lf motor...
Men lykke til uansett!
Ø
Tryggeste er nok å ta ut motoren, strippe den for sylinder osv slik at du kommer godt til, og slå, eventuelt presse med hydraulikk, ut bolten den riktige veien.
Dette da bolten også er noe konet for å få godt anlegg mot motorsvingen...
Uansett er dette et klassisk eksempel på hvor viktig det er å legge I litt kobberfett eller lignende på diverse bolter som er kjent for å sitte fast, slik som den lengste bolten som holler blokk-halvdelene sammen også på lf motor...
Men lykke til uansett!
Ø
il dude wrote:Jens´tips verkar ju enkelt och bra - det enkla är ju ofta det svåra att komma på. Jag förstår hur tight det måste vara och att medlet måste komma in - men hydralolja är ju känt för sin "krypförmåga." Låt mig bara berätta vad som gjorde att jag fick förtroende för "min" blandning..."
osv.....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)