Dags för Vespa nr 2
Dags för Vespa nr 2
Nu har jag äntligen blivit med Vespa igen!
Vespa nr 1 blev inte som jag tänkt mig. En 1960 GL i dåligt skick blev ett renoveringsobjekt som jag inte orkade med till slut. Det kan vara lurigt att hitta reservdelar till äldre vespor ibland! Minusaffär men så är det ibland...
Vespa nr 2 kom i mini ägo för ett tag sedan. P200E 1981 som inte varit i trafik på länge. Mycket småfix väntar men den verkar vara hyfsat okej efter diverse provkörningar.
Närmast väntar den där sabla avgasbulten som gått av samt en vinter med småfix och putsande.
Även om jag inte varit aktiv i detta forum så tackar jag för hjälpen som jag fått genom att läsa gamla och nya trådar!
/Daniel
Vespa nr 1 blev inte som jag tänkt mig. En 1960 GL i dåligt skick blev ett renoveringsobjekt som jag inte orkade med till slut. Det kan vara lurigt att hitta reservdelar till äldre vespor ibland! Minusaffär men så är det ibland...
Vespa nr 2 kom i mini ägo för ett tag sedan. P200E 1981 som inte varit i trafik på länge. Mycket småfix väntar men den verkar vara hyfsat okej efter diverse provkörningar.
Närmast väntar den där sabla avgasbulten som gått av samt en vinter med småfix och putsande.
Även om jag inte varit aktiv i detta forum så tackar jag för hjälpen som jag fått genom att läsa gamla och nya trådar!
/Daniel
- Attachments
-
- Före köp!
- 2737317829.jpg (87.32 KiB) Viewed 25185 times
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
Re: Dags för Vespa nr 2
Snygg, skicka in mer bilder från fixandet/renoveringen 

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Det ska jag göra. Har hittills lackat om alla tre fälgarna, mindre rostreparationer (ytrost), lackat fläktkåpan, rengjort svänghjul, rengjort motor, demonterat toppbox samt diverse småpill. Bilder kommer...
Även på denna vespan kommer stödet behöva förlängas, gillar inte när man inte litar på att vespan håller sig "på fötterna"!
Tror inte det blir nylackering även om det skulle behövas, gillar när det ser lite använt ut.
Även på denna vespan kommer stödet behöva förlängas, gillar inte när man inte litar på att vespan håller sig "på fötterna"!
Tror inte det blir nylackering även om det skulle behövas, gillar när det ser lite använt ut.
Är det inte lättare att köpa rätt stöd? Kostar inte många kronor.
/ Christian
Det e nog originalstödet som sitter där....
Rätt stöd är det allt. Måste ändå ta ner det eftersom jag tänker svetsa på en ögla för kättinglås. Sen ska det bytas fjäder och gummistopp. Stödet måste också få en ordentlig rengöring samt ev lack.
Alternativ till att förlänga stödet är de alu-ändar som emscooters säljer (vet ej om de höjer stödet) som jag beställt. Annars kan man nog höja stödet med en 11-hylsa eller liknande.
Alternativ till att förlänga stödet är de alu-ändar som emscooters säljer (vet ej om de höjer stödet) som jag beställt. Annars kan man nog höja stödet med en 11-hylsa eller liknande.
Troligtvis nerslitet efter markkontakt under körning (ingen fjäder?). Hade precis samma fenomen på min 60:a.
jag har al-strumpor på min 81. De rostfria låsskruvarna som hörde till var så mjuka så insexhålen blev runda vid montering, byt ut dom. Aluminiumet gjorde det svårt att greppa, speciellt med en blöt stövel, så jag monterade en rostfri pinne för bättre grepp. Titta noga på bilden så ser du den....
Din tutkåpa är bara så cool, och helt unik. Aldrig sett något liknande (och jag har läst Scootering sedan 1992). Älskar denfritte wrote:jag har al-strumpor på min 81. De rostfria låsskruvarna som hörde till var så mjuka så insexhålen blev runda vid montering, byt ut dom. Aluminiumet gjorde det svårt att greppa, speciellt med en blöt stövel, så jag monterade en rostfri pinne för bättre grepp. Titta noga på bilden så ser du den....

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack Jens, det är mot Dig, o de som uppskattar den, som den ler...jencla wrote:Din tutkåpa är bara så cool, och helt unik. Aldrig sett något liknande (och jag har läst Scootering sedan 1992). Älskar denfritte wrote:jag har al-strumpor på min 81. De rostfria låsskruvarna som hörde till var så mjuka så insexhålen blev runda vid montering, byt ut dom. Aluminiumet gjorde det svårt att greppa, speciellt med en blöt stövel, så jag monterade en rostfri pinne för bättre grepp. Titta noga på bilden så ser du den....![]()
/jens

Tack för info! Monterade på alu-ändarna härom dagen och det blev lite halt som du beskriver. Dessutom upptäckte jag lite sprickor i befintligt stöd. Nytt beställt och jag får testa din lösning när jag får det nya stödet.
Instämmer med jencla: Mycket snygg tutkåpa och resten av vespan också!
Instämmer med jencla: Mycket snygg tutkåpa och resten av vespan också!
fritte wrote:Tack Jens, det är mot Dig, o de som uppskattar den, som den ler...jencla wrote:Din tutkåpa är bara så cool, och helt unik. Aldrig sett något liknande (och jag har läst Scootering sedan 1992). Älskar denfritte wrote:jag har al-strumpor på min 81. De rostfria låsskruvarna som hörde till var så mjuka så insexhålen blev runda vid montering, byt ut dom. Aluminiumet gjorde det svårt att greppa, speciellt med en blöt stövel, så jag monterade en rostfri pinne för bättre grepp. Titta noga på bilden så ser du den....![]()
/jens
Unik är den synnerligen! Jag kan inte bestämma mig för hur jag tycker om den. Jag gillar att den är så unik, samtidigt är ansiktet lite obehagligt.. Vem har gjort den och hur?
/ Christian
colsson wrote: Unik är den synnerligen! Jag kan inte bestämma mig för hur jag tycker om den. Jag gillar att den är så unik, samtidigt är ansiktet lite obehagligt.. Vem har gjort den och hur?
Jag gjorde den 1989, den är gassvetsad o handknackad i stålplåt, ansiktet 1,5mm övrigt 1mm.
Den ler inte mot dig, va?

Några bilder på vidundret
- Attachments
-
- bild 3.JPG (34.93 KiB) Viewed 24835 times
-
- bild 2.JPG (34.67 KiB) Viewed 24835 times
-
- bild 4.JPG (34.85 KiB) Viewed 24835 times
Snygg maskin, blir spännande att följa den i framtiden.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Efter en tids pysslande med vespan var det idag dags för besiktning... ordentlig nederbörd! Detta medförde ett litet bekymmer som jag inte haft innan. Baklampan slutade att funka just när jag startade vespan åt besiktningsmannen. Han ville avbryta besiktningen och jag startade vespan för att åka hem. Då funkade lampan igen och vi fortsatte besiktningen och allt gick bra.
Nu får jag väl undersöka om jag har dålig kontakt till lampan eller om det var regnet som orsakade problemet. Huvudsaken är att vespan får köras igen efter ca 11 år!
Nu får jag väl undersöka om jag har dålig kontakt till lampan eller om det var regnet som orsakade problemet. Huvudsaken är att vespan får köras igen efter ca 11 år!
Nulägesrapport!
Efter flera elproblem som var enkla att åtgärda har jag nu kört ca 65 mil (tyvärr delar vespan tiden med min min andra scooter som körs mer dagligen till jobbet). Elproblemen har varit att gamla kontakter behövs slipas något och glödlampor behövts bytas.
En fenomen jag haft var att treans växel hoppade ur men efter lite justerade på växelkablaget försvann detta helt. Kan innebära att växelkorset är lite slitet men just nu fungerar allt klockrent så varför åtgärda något som inte finns?
Soppatorsk har också infunnit sig vid tillfälle, man glömmer av att tanka och då det inte finns tankmätare är det lätt att glömma av. Tacka vet jag reservtank!
Har nu börjat på att fundera på det estetiska eftersom vespan funkar fint maskinellt sett. Kromad pakethållare och ny sadel ligger närmast i tankarna men också lite ny lack. Framskärm och sidokåpor ser lite "använda" ut så det behöver sig en omgång under vinterdvalan. Har funderingar på ett tvåfärgstema. Kanske kan lyckas om jag även lackerar tutkåpan, handskfack och varför inte kåpan vid hastighetsmätaren? Har i så fall tänkt en mörkgrå färg. Osäkert om det blir okej så det kan bli samma som originalet.
En notering är att vespan bara går bättre och bättre efter varje avverkad mil. Efter den långa "sömnen" på 11 år verkar den må bra av att rulla. Inga läckage eller liknande har dykt upp men avser att se över förgasare, topplock och stötdämpare vad det lider. Inte för att det finns problem men för att putsa och få det lite mer snyggt och prydligt. Det kan behövas efter många år att uppenbart undvikande av allt som tvätt och rengöring innebär.
Lite vibrationer finns också som har kunnat härledas till handskfacket. Löstes genom att demontera handskfack och se över skruvar och muttrar. Nylockmuttar skruvar inte upp sig!
Efter flera elproblem som var enkla att åtgärda har jag nu kört ca 65 mil (tyvärr delar vespan tiden med min min andra scooter som körs mer dagligen till jobbet). Elproblemen har varit att gamla kontakter behövs slipas något och glödlampor behövts bytas.
En fenomen jag haft var att treans växel hoppade ur men efter lite justerade på växelkablaget försvann detta helt. Kan innebära att växelkorset är lite slitet men just nu fungerar allt klockrent så varför åtgärda något som inte finns?
Soppatorsk har också infunnit sig vid tillfälle, man glömmer av att tanka och då det inte finns tankmätare är det lätt att glömma av. Tacka vet jag reservtank!
Har nu börjat på att fundera på det estetiska eftersom vespan funkar fint maskinellt sett. Kromad pakethållare och ny sadel ligger närmast i tankarna men också lite ny lack. Framskärm och sidokåpor ser lite "använda" ut så det behöver sig en omgång under vinterdvalan. Har funderingar på ett tvåfärgstema. Kanske kan lyckas om jag även lackerar tutkåpan, handskfack och varför inte kåpan vid hastighetsmätaren? Har i så fall tänkt en mörkgrå färg. Osäkert om det blir okej så det kan bli samma som originalet.
En notering är att vespan bara går bättre och bättre efter varje avverkad mil. Efter den långa "sömnen" på 11 år verkar den må bra av att rulla. Inga läckage eller liknande har dykt upp men avser att se över förgasare, topplock och stötdämpare vad det lider. Inte för att det finns problem men för att putsa och få det lite mer snyggt och prydligt. Det kan behövas efter många år att uppenbart undvikande av allt som tvätt och rengöring innebär.
Lite vibrationer finns också som har kunnat härledas till handskfacket. Löstes genom att demontera handskfack och se över skruvar och muttrar. Nylockmuttar skruvar inte upp sig!