Variatorvikter

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Variatorvikter

Post by dman »

Hur märker man att variatorvikterna är slut? Förstår att det syns vid inspektion, men kan man märka det på annat sätt? Vill inte riva ner skotern då den används dagligen...

PS Har inga problem med scootern men vikterna borde behöva bytas snart, har gått över 1000 mil...
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Pelle6569
Nybörjare
Nybörjare

Re: Variatorvikter

Post by Pelle6569 »

Jag tycker att du ska kontrollera vikterna när du byter rem. Det står i manualen när det är dags.
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Rem vid 2400 mil, problemet är att vikter inte brukar hålla 2400 mil och att jag hittat en anteckning vid förra servicen att vikterna bör bytas vid nästa service. Men jag vill "kvalitetssäkra" informationen innan jag byter.

Kan det vara så att scootern inte får i växel när vikterna slutar funka? Typ som när kopplingen är slut...
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Detta är inte det jag är bäst på, men jag har kört automatscooter ganska mycket och även sett slitna vikter. Nya vikter är ju helt runda men med slitaget blir de "kantiga". Jag föreställer mig att detta gör att "växlingen" inte går så mjukt och steglöst som den ska? Borde kännas när man kör, men inte vara samma katastrof som en brusten drivrem.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Att variatorn börjar 'växla' sämre är ett säkert tecken på att vikterna fått plattor eller att det är fullt med skit i spåren. Om du märker att motorn ligger kvar för länge på vissa varvtal eller att den har svårt att 'växla ner' vid snabba påslag, är det läge att kolla vikterna och rengöra variatorn.

Jag rev min variator en gång per säsong bara för rengöring, håller man den ren så slits vikterna mindre.

dman wrote:Hur märker man att variatorvikterna är slut? Förstår att det syns vid inspektion, men kan man märka det på annat sätt? Vill inte riva ner skotern då den används dagligen...

PS Har inga problem med scootern men vikterna borde behöva bytas snart, har gått över 1000 mil...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Tack för svaren!

Scootern känns som ny när man kör den, inga konstigheter under acceleration etc

Får väl riva variatorn när säsongen tar slut och undersöka helt enkelt. Tror att nya delar inte lär vara speciellt dyrt och någon gång borde jag riva i "moderna" scootrar också.

Post Reply