Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Hej!
Fick idag en 2:a på besiktningen av min P200E-83. Det var blinkersen som krånglade på så sätt att båda bakblinkersen blinkade vid både höger och vänstersväng. Framblinkersen uppförde sig normalt.
Felet visade sig bero på att locket över kopplingsplinten under tutkåpan öppnat sig och båda kablarna för bakblinkersen hade glidit ur spåren och kommit i kontakt med varandra. Enkelt fixat!
Men, nu blinkar höger fram och bak fortfarande samtidigt, alternativt vänster fram och bak samtidigt. Designen är sådan att fram och bak skall blinka växelvis för att jämna ut strömförbrukningen (det är väl därför blinkreläet har 2 utgångar, L1 för fram- och L2 för bakblinkers?) När dom blinkar samtidigt blir det en strömdipp för bakljus och strålkastare som inte är acceptabel.
När jag tar ut blinkreläet och testar det separat (med en 12V växelströmskälla (en gammal transformator förresten, bra grej för felsökning då man inte behöver starta motorn)) så ger det ström på båda utgångarna samtidigt(!) Gäller både det gamla reläet samt ett fabriksnytt.
Jag har 21W glödlampor och alla kablar är individuellt kollade från dosan under tutkåpan och allt verkar OK, men hur skall man råda bot på den samtidiga fram-bak-blinkningen som stjäl så mycket ström att bakbelysningen nästan slocknar och inte klarar besiktningen?
Jag har ett utmärkt kopplingsschema för ”VespaP200E (VSX1T) no battery” som stämmer väl överens (så när som på en liten detalj höger om strålkastarlampan (kommenterat i en annan tråd))
Vespagubben. Kör så det ryker! (glöm inte oljan!)
Fick idag en 2:a på besiktningen av min P200E-83. Det var blinkersen som krånglade på så sätt att båda bakblinkersen blinkade vid både höger och vänstersväng. Framblinkersen uppförde sig normalt.
Felet visade sig bero på att locket över kopplingsplinten under tutkåpan öppnat sig och båda kablarna för bakblinkersen hade glidit ur spåren och kommit i kontakt med varandra. Enkelt fixat!
Men, nu blinkar höger fram och bak fortfarande samtidigt, alternativt vänster fram och bak samtidigt. Designen är sådan att fram och bak skall blinka växelvis för att jämna ut strömförbrukningen (det är väl därför blinkreläet har 2 utgångar, L1 för fram- och L2 för bakblinkers?) När dom blinkar samtidigt blir det en strömdipp för bakljus och strålkastare som inte är acceptabel.
När jag tar ut blinkreläet och testar det separat (med en 12V växelströmskälla (en gammal transformator förresten, bra grej för felsökning då man inte behöver starta motorn)) så ger det ström på båda utgångarna samtidigt(!) Gäller både det gamla reläet samt ett fabriksnytt.
Jag har 21W glödlampor och alla kablar är individuellt kollade från dosan under tutkåpan och allt verkar OK, men hur skall man råda bot på den samtidiga fram-bak-blinkningen som stjäl så mycket ström att bakbelysningen nästan slocknar och inte klarar besiktningen?
Jag har ett utmärkt kopplingsschema för ”VespaP200E (VSX1T) no battery” som stämmer väl överens (så när som på en liten detalj höger om strålkastarlampan (kommenterat i en annan tråd))
Vespagubben. Kör så det ryker! (glöm inte oljan!)
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Prova och byt till 10W lampor i blinkersen. Antingen kör du med det hela tiden eller bara när du besiktigar.
Last edited by anterz on Thu 09 Oct 2014, 16:09, edited 1 time in total.
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Det där är ju fel, den ska ju som du säger alternera mellan fram- och bakblinker. Jag hade också misstänkt blinkersrelät men du har ju provat med ett nytt. Väldigt konstigt 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Anterz, tack för tipset!
Men jag har redan provat med 10W. Det blev för svagt och den lilla 10-wattaren kommer så långt in i armaturen att den syns dåligt. Jag har funderat på LED-lampor, men vet inte om de tål växelström. I så fall kunde en nödlösning vara en 21W standardlampa och en LED per sida (standardlampan för att ge den belastning som reläet kräver för att blinka)
Jencla, jag hoppades att du skulle höra av dig, jag har sett dig i en liknande tråd tidigare! Jag är nu också inne på din linje!
Så här skriver Haynes:
”In addition to the usual electrical fittings, turn signals are fitted to the models sold in UK.
These are rather unusual in that the front and rear lamps flash alternately, rather than simultaneously.
This adds a further measure of stability to the system, because the operation of the turn signal imposes a constant load rather than a fluctuating one”.
Jag vill minnas att ljuset blinkade kraftigt också vid besiktningen för 2 år sedan, och troligen berodde det på att fram och bak blinkade samtidigt utan att jag tänkte på det. Den gången kom jag undan med att ”det var ju en gammal veteranvespa och att den säkert var i det skicket då den typgodkändes”. Eftersom blinkersen i övrigt var OK fick jag godkänt. Jag tror därför att det gamla reläet, som ser likadant ut som det nya och är köpt på samma ställe, redan vid förra besiktningen var av fel typ, och att det förklarar varför reläerna beter sig likadant. 2xfel blir tyvärr inte rätt!
Med stöd av Jenclas utsaga och Haynes (båda ytterst trovärdiga) borde jag alltså ha ett relä med alternerande utgångar. Jag har simulerat detta genom koppla loss kablarna från relät och manuellt blinkat växelvis på röd resp vit kabel och då fungerar det med endast liten svacka i övrigt ljus.
[b]Fråga 1): Var hittar man ett relä som har 2 alternerande utgångar? (12 AC)[/b]
(I vissa fall med relän med 2 utgångar används den ena bara för pilotlampan medan fram och bak drivs parallellt från den andra utgången, men då stöttas strömuttaget av ett batteri. Jag har nu 2 sådana relän till salu…)
[b]Fråga 2) för alternativ nödlösning: Finns det LED-lampor för 12 AC?[/b]
De skulle ju i så fall också kunna användas till baklyse och bromsljus och på så sätt hushålla med tillgänglig effekt.
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Men jag har redan provat med 10W. Det blev för svagt och den lilla 10-wattaren kommer så långt in i armaturen att den syns dåligt. Jag har funderat på LED-lampor, men vet inte om de tål växelström. I så fall kunde en nödlösning vara en 21W standardlampa och en LED per sida (standardlampan för att ge den belastning som reläet kräver för att blinka)
Jencla, jag hoppades att du skulle höra av dig, jag har sett dig i en liknande tråd tidigare! Jag är nu också inne på din linje!
Så här skriver Haynes:
”In addition to the usual electrical fittings, turn signals are fitted to the models sold in UK.
These are rather unusual in that the front and rear lamps flash alternately, rather than simultaneously.
This adds a further measure of stability to the system, because the operation of the turn signal imposes a constant load rather than a fluctuating one”.
Jag vill minnas att ljuset blinkade kraftigt också vid besiktningen för 2 år sedan, och troligen berodde det på att fram och bak blinkade samtidigt utan att jag tänkte på det. Den gången kom jag undan med att ”det var ju en gammal veteranvespa och att den säkert var i det skicket då den typgodkändes”. Eftersom blinkersen i övrigt var OK fick jag godkänt. Jag tror därför att det gamla reläet, som ser likadant ut som det nya och är köpt på samma ställe, redan vid förra besiktningen var av fel typ, och att det förklarar varför reläerna beter sig likadant. 2xfel blir tyvärr inte rätt!
Med stöd av Jenclas utsaga och Haynes (båda ytterst trovärdiga) borde jag alltså ha ett relä med alternerande utgångar. Jag har simulerat detta genom koppla loss kablarna från relät och manuellt blinkat växelvis på röd resp vit kabel och då fungerar det med endast liten svacka i övrigt ljus.
[b]Fråga 1): Var hittar man ett relä som har 2 alternerande utgångar? (12 AC)[/b]
(I vissa fall med relän med 2 utgångar används den ena bara för pilotlampan medan fram och bak drivs parallellt från den andra utgången, men då stöttas strömuttaget av ett batteri. Jag har nu 2 sådana relän till salu…)
[b]Fråga 2) för alternativ nödlösning: Finns det LED-lampor för 12 AC?[/b]
De skulle ju i så fall också kunna användas till baklyse och bromsljus och på så sätt hushålla med tillgänglig effekt.
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Fast, detta är extremt konstigt! På min egen PX200 2002 fungerar det klockrent, med vanligt Piaggio blinkersrelä och 21W lampor. Du ska inte behöva byta och krångla. Något måste vara fel någonstans?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Jencla,
Skillnaden är väl att du har batteri på din PX200 2002. Då klarar batteriet av att hålla spänningen konstant men för mig som är ytan batteri utan batteri så blir det en dipp när fram och bak blinker samtidigt.
Att lamporna skall blinka växelvis fram och bak framgår ju av Haynes beskrivning och det stöds ju av kopplingsschemat som har separat matning fram och bak.
Och som sagt, det funkar om jag manuellt agerar blinkrelä.
Så, jag jagar efter ett sådant relä.
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Skillnaden är väl att du har batteri på din PX200 2002. Då klarar batteriet av att hålla spänningen konstant men för mig som är ytan batteri utan batteri så blir det en dipp när fram och bak blinker samtidigt.
Att lamporna skall blinka växelvis fram och bak framgår ju av Haynes beskrivning och det stöds ju av kopplingsschemat som har separat matning fram och bak.
Och som sagt, det funkar om jag manuellt agerar blinkrelä.
Så, jag jagar efter ett sådant relä.
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Fast batteriet på PX 200 matar ju bara starmotorn och tutan, det har ju inte med ljus och blinkers att göra. Väl? Förvirrad ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Det är precis som Jens säger batteriet har ingen funktion förutom tutan och startmotorn.
Blinkreläet har 2 utgångar som ger ström växelvis MEN det är blink-omkopplaren på styret som ser till att det blinkar växelvis. Där finns det 2 modeller av omkopplare, en 1 polig samt en 2 polig. Med den enpoliga så kopplas både fram och baklamporna samman (dom blinkar samtidigt) på den 2 poliga kopplas vänster fram och vänster bak till varsin pol, då blinkar dom växelvis.
Det kan vara så att Din -83:a har den enklare omkopplaren och då ska det fungera som det nu gör, växelvis blinkning tror jag kom lite senare.
Blinkreläet måste ha växelström för att fungera, det fungerar inte på likström.
Kolla på denna bild.
Blinkreläet har 2 utgångar som ger ström växelvis MEN det är blink-omkopplaren på styret som ser till att det blinkar växelvis. Där finns det 2 modeller av omkopplare, en 1 polig samt en 2 polig. Med den enpoliga så kopplas både fram och baklamporna samman (dom blinkar samtidigt) på den 2 poliga kopplas vänster fram och vänster bak till varsin pol, då blinkar dom växelvis.
Det kan vara så att Din -83:a har den enklare omkopplaren och då ska det fungera som det nu gör, växelvis blinkning tror jag kom lite senare.
Blinkreläet måste ha växelström för att fungera, det fungerar inte på likström.
Kolla på denna bild.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Vespalun,
Jag köper att blinkers på PX200 2002 inte har stöd av batteriet och att hela blinkerssystemet går på AC.
Men min P200E är väldigt sen, det står t.o.m. PX200E på sidokåpan men det är i övrigt en P200E så växlande blinker var nog redan infört på min version.
Omkopplaren på styret är av den typen och matning via röd kabel från reläet försörjer enbart bakblinkers (och kontrollampa) medan vit kabel från reläet enbart försörjer framblinkers.
Och, som sagt, om jag tar bort reläet och själv manuellt växelvis matar röd resp. vit ledare så fungerar det med växelvis blinkning per sida (och med mindre påverkan på ljuset). Precis enligt schemat för "Vespa P200E (VSX1T) no battery" som finns på Scooterhelp.com. Dessutom är ju faktiskt varianten med växlande fram/bak speciellt påpekat i Haynes handbok.
Paralellkopplingen gick igenom besiktningen för 2 år sedan, men i år blev det stopp.
Då hjälper det ju inte att andra har lyckats utan problem, vad som behövs är nog ett växlande relä om det säkert ska fungera som det var tänkt. (Om Italienarna nu tänkte när dom designade det ytterst "charmiga" elsystemet.)
Kvarstår huvudfrågan, var hittar man ett sådant relä? HJÄLP!
Någon som vet om nödlösningen med LED för AC kan fungera?
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Jag köper att blinkers på PX200 2002 inte har stöd av batteriet och att hela blinkerssystemet går på AC.
Men min P200E är väldigt sen, det står t.o.m. PX200E på sidokåpan men det är i övrigt en P200E så växlande blinker var nog redan infört på min version.
Omkopplaren på styret är av den typen och matning via röd kabel från reläet försörjer enbart bakblinkers (och kontrollampa) medan vit kabel från reläet enbart försörjer framblinkers.
Och, som sagt, om jag tar bort reläet och själv manuellt växelvis matar röd resp. vit ledare så fungerar det med växelvis blinkning per sida (och med mindre påverkan på ljuset). Precis enligt schemat för "Vespa P200E (VSX1T) no battery" som finns på Scooterhelp.com. Dessutom är ju faktiskt varianten med växlande fram/bak speciellt påpekat i Haynes handbok.
Paralellkopplingen gick igenom besiktningen för 2 år sedan, men i år blev det stopp.
Då hjälper det ju inte att andra har lyckats utan problem, vad som behövs är nog ett växlande relä om det säkert ska fungera som det var tänkt. (Om Italienarna nu tänkte när dom designade det ytterst "charmiga" elsystemet.)
Kvarstår huvudfrågan, var hittar man ett sådant relä? HJÄLP!
Någon som vet om nödlösningen med LED för AC kan fungera?
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Hmm! Har Du en bild på reläet?
Har för mig att alla P/PX blinkrelän är gröna.
Vet inte var Du bor men finns det nån lokal scooterklubb i närheten så brukar det gå att låna ett relä annars har EM Scooter http://www.emscooters.se/blinkersrela-p-506-c-153.aspx det på hyllan.
Troligen är det fel på ditt relä.
På frågan om LED så är svaret nej, du måste ha ett annat blinkrelä för led lampor samt att Du måste ha likström.

Har för mig att alla P/PX blinkrelän är gröna.
Vet inte var Du bor men finns det nån lokal scooterklubb i närheten så brukar det gå att låna ett relä annars har EM Scooter http://www.emscooters.se/blinkersrela-p-506-c-153.aspx det på hyllan.
Troligen är det fel på ditt relä.
På frågan om LED så är svaret nej, du måste ha ett annat blinkrelä för led lampor samt att Du måste ha likström.

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Jag köpte mitt relä av Scooterkiosken. Det kom med posten på ett par dagar.
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Hej igen!
De (problem-)relän som är installerat har en grön kåpa precis som på Vespalun:s bild, men även botten har samma gröna färg, och inte svart som på bilden. Beteckningarna är C för grön matning och L1 resp. L2 för utgångarna.
Jag har varit inne på EM-Scooter och diskuterat reläfrågan. D.G. som förestår EM var mycket tillmötesgående och demonstrerade sin egen Vespa och se, den blinkade växelvis fram och bak, precis som jag önskar! Han var väldigt bussig och jag fick till och med plocka ur reläet från hans andra Vespa och prova det i min.
Heureka! Då blev det växelvis blinkning fram och bak! Men det reläet hade svart botten med färgmärkningar grönt-rött-vitt som på Vespalun:s kopplingsschema. Tyvärr hade EM inget sådant till salu, men många tack för hjälpen att förstå problemet!
Slutsats:
Det finns alltså bevisligen 2 typer av reläer, ett med parallella utgångar (med grön botten) och ett med växlande utgångar (med svart botten).
Jag skall nu försöka hitta ett växlande relä. Ska kolla med Scooter-kiosken. Andra tips?
De (problem-)relän som är installerat har en grön kåpa precis som på Vespalun:s bild, men även botten har samma gröna färg, och inte svart som på bilden. Beteckningarna är C för grön matning och L1 resp. L2 för utgångarna.
Jag har varit inne på EM-Scooter och diskuterat reläfrågan. D.G. som förestår EM var mycket tillmötesgående och demonstrerade sin egen Vespa och se, den blinkade växelvis fram och bak, precis som jag önskar! Han var väldigt bussig och jag fick till och med plocka ur reläet från hans andra Vespa och prova det i min.
Heureka! Då blev det växelvis blinkning fram och bak! Men det reläet hade svart botten med färgmärkningar grönt-rött-vitt som på Vespalun:s kopplingsschema. Tyvärr hade EM inget sådant till salu, men många tack för hjälpen att förstå problemet!
Slutsats:
Det finns alltså bevisligen 2 typer av reläer, ett med parallella utgångar (med grön botten) och ett med växlande utgångar (med svart botten).
Jag skall nu försöka hitta ett växlande relä. Ska kolla med Scooter-kiosken. Andra tips?
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Om du går utomlands så är det många som köper sina delar från Tyskland. Jag sökte i deras webb-butiker och de har det du söker.
De mest välkända firmorna, med gott rykte, är SIP Scootershop
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0 (sökning på Indicator relay PX)
och Scootercenter
http://www.scooter-center.com/en/classi ... r+relay+px
(här hette det flasher relay PX)
Lycka till
/jens
De mest välkända firmorna, med gott rykte, är SIP Scootershop
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0 (sökning på Indicator relay PX)
och Scootercenter
http://www.scooter-center.com/en/classi ... r+relay+px
(här hette det flasher relay PX)
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Ja jag säger då det, man lär sig något nytt varje dag
Hade ingen aning om att det fanns modeller av blinkrelän, men nu vet jag, Tack Vespagubben.

Hade ingen aning om att det fanns modeller av blinkrelän, men nu vet jag, Tack Vespagubben.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Jag säger detsamma!Vespalun wrote:Ja jag säger då det, man lär sig något nytt varje dag![]()
Hade ingen aning om att det fanns modeller av blinkrelän, men nu vet jag, Tack Vespagubben.
/ Christian
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
jag trodde att reläet som växlar från främre till bakre var för att elsystemet bara levererar 80W o med båda blinkers på en sida, 21W + 21W blir bara 38W kvar, vid lågvarv ännu mindre. Strålkastare 25W, baklyse 5W, bromsljus 10W, övriga 5W blir 45W. Signalhorn tillkommer, så med batteri fattas bara 7W.
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Jag hade exakt samma problem vid besiktningen av min PX 200E 1986. Problemet löstes med 10 W-lampor, och de sitter fortfarande i. Jag bytte i den vevan även blinkersreläet, och när jag kollade nu, såg jag att bottnen var grön. Förmodligen var det det grönbottnade reläet som var problemet, men hur som helst, allt funkar till belåtenhet. Lampans sken är väldigt klart, så 10-wattaren har nog ingen betydelse.
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
det kan vara att det relä som skulle användas var slut o fanns inte att få tag i. För att undvika att stoppa produktionen användes denna nödlösning....
Min P200 saknade de hylsor
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... m_17701000
som sitter mellan vajerhöljet vid kopplings o bromshandtag. Jag fick byta flera kopplingsvajrar o en handbromsvajer innan jag märkte det....
Att det inte varit alla delar monterade på en ny Vespa måste ha hänt flera....
Min P200 saknade de hylsor
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... m_17701000
som sitter mellan vajerhöljet vid kopplings o bromshandtag. Jag fick byta flera kopplingsvajrar o en handbromsvajer innan jag märkte det....
Att det inte varit alla delar monterade på en ny Vespa måste ha hänt flera....
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Jag har råkat ut för blinkersproblem också på min P200E-81.
Igår funkade allt bra med idag fungerar inte vänster blinkers. Ibland blickar det och ibland lyser indikatorlampan med fast svagt sken. Måste vara dålig koppling någonstans. Höger blinkers fungerar fint så jag kan ju iaf köra säkert så vida jag bara svänger höger
Ska kolla kontakter i morgon men har någon en idé tas den tacksamt emot!
Igår funkade allt bra med idag fungerar inte vänster blinkers. Ibland blickar det och ibland lyser indikatorlampan med fast svagt sken. Måste vara dålig koppling någonstans. Höger blinkers fungerar fint så jag kan ju iaf köra säkert så vida jag bara svänger höger

Ska kolla kontakter i morgon men har någon en idé tas den tacksamt emot!
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Mitt bekymmer har löst sig.
Efter att ha gått över alla kontakter och kopplingar var felet kvar. Ska märka upp kablaget innan jag kopplar isär allt nästa gång. Defekt färgseende är inte att leka med
Dålig jord var det inte heller och vid första anblicken såg glödlamporna hela ut men hade olika watt på höger resp vänster sida. Jag bytte båda till 21W och vips så funkade allt igen.
Det hela avslutades med en lång tur och en fika längs vägen.
Efter att ha gått över alla kontakter och kopplingar var felet kvar. Ska märka upp kablaget innan jag kopplar isär allt nästa gång. Defekt färgseende är inte att leka med

Dålig jord var det inte heller och vid första anblicken såg glödlamporna hela ut men hade olika watt på höger resp vänster sida. Jag bytte båda till 21W och vips så funkade allt igen.
Det hela avslutades med en lång tur och en fika längs vägen.
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Tillbaka till det ursprungliga problemet med blinkreläet.
BD-Scooters hade ett relä som växlar fram/bak så att strömuttaget blir jämnare över hela cykeln. Problemet löstes alltså med rätt typ av relä.
Jag köpte även LED-lampor för blinkers och de fungerade också trots växelström, men de var färgade (framgick inte tydligt i beskrivningen) så skenet blev väldigt svagt eftersom mina blinkersglas också är färgade. Returnerades och jag fick pengarna i retur. Snyggt.
Av detta lär man sig att, åtminstone BD-scooters färgade blinkerslampor, fungerar även med växelström.
Tack för alla kommentarer och synpunkter i tråden!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!
BD-Scooters hade ett relä som växlar fram/bak så att strömuttaget blir jämnare över hela cykeln. Problemet löstes alltså med rätt typ av relä.
Jag köpte även LED-lampor för blinkers och de fungerade också trots växelström, men de var färgade (framgick inte tydligt i beskrivningen) så skenet blev väldigt svagt eftersom mina blinkersglas också är färgade. Returnerades och jag fick pengarna i retur. Snyggt.
Av detta lär man sig att, åtminstone BD-scooters färgade blinkerslampor, fungerar även med växelström.
Tack för alla kommentarer och synpunkter i tråden!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!
Re: Blinkersproblem, P200E-83 utan batteri
Vad heter då detta relä som växlar fram/bak? Finns det någon beteckning på det? Jag håller på att rota lite med elen på en av mina och märkte då att det skramlade i blinkersrelät. Kanske därför det blinkar så vansinnigt fort!?
Dags att byta tänkte jag.

Gud bevare ateismen!
TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90
TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90