Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
FenderBender
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:09
Location: Slöinge

Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit

Post by FenderBender »

Hej,

jag är ny på forumet och behöver lite assistans. Jag har köpt ett tändspole-kit hos EM Scooters med både inre och yttre tändspole till min Vespa 50. På dessa äldre sitter ju endast en inre tändspole monterad på tändplattan.

Är det någon som vet hur man kopplar dessa? Vilka kablar går till vad? Finns det elschema att få tag på?

Tacksam för hjälp snarast! Är lite körsugen...

/Daniel
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Visst är det en svensk vespa utan bromljus?
I så fall är det ett speciellt schema som jag kan fixa lite senare i kväll när jag kommer hem från kvällens aktiviteter.
Vill Du veta hur det ser ut på en t.ex. tysk V50 så kan Du kolla på http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf.

Annars så är sökfunktionen på denna sida lite underskattad, även Google kan vara din vän.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
FenderBender
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:09
Location: Slöinge

Post by FenderBender »

Hej Leif,

det hade ju varit fantastiskt om du fixa fram ett sådant schema. Vet du även hur man kopplar ihop den inre och den yttre tändspolen? Den yttre är ju inte orginal förrän 1974-75 om jag har fattat rätt.

Tack så länge!
/Daniel
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hmmm, hittade inte rätt schema :-?
Ok, då tar vi det muntligt:

Plocka bort svänghjulet, var rädd om den lilla halvmånformade krysskilen.

Ta bort den gamla interna tändspolen och skuva dit den nya.
Den kabel som går från brytarspetsen till den gamla spolen ska till den nya.
Andra sidan på den nya ska mot jord.
Inget mer behöver göras på tändplattan.

Montera svänghjulet och kontrollera att den nya spolen inte slår i magneterna, det går att flytta den lite grann när skuvarna är lossade.

Montera den nya externa tändspolen och dra den medföljande tunna kabeln till kopplingsplinten, den ska moteras på samma kopplingspunkt som "dödarknappen" (bör vara röd).
Kola att tändspolen bir ordentligt jordad mot godset.
Dra tändkabeln till tändstiftet.

Klart.

Kom ihåg att aldrig kicka vespan utan att ett tändstift är anslutet, risken finns att Du får permaneta skador på tändspolen, pga att spänningen stiger så mycket att Du får ett överslag inne i spolen. Den kan bli bränd pga det. I ett tändstift hoppar gnistan över vid några tusen vålt men utan stift kan det bli uppemot 50000V och då kan isoleringen ryka.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Image
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re:

Post by Martinasa »

Vespalun wrote:Hmmm, hittade inte rätt schema :-?
Ok, då tar vi det muntligt:

Plocka bort svänghjulet, var rädd om den lilla halvmånformade krysskilen.

Ta bort den gamla interna tändspolen och skuva dit den nya.
Den kabel som går från brytarspetsen till den gamla spolen ska till den nya.
Andra sidan på den nya ska mot jord.
Inget mer behöver göras på tändplattan.

Montera svänghjulet och kontrollera att den nya spolen inte slår i magneterna, det går att flytta den lite grann när skuvarna är lossade.

Montera den nya externa tändspolen och dra den medföljande tunna kabeln till kopplingsplinten, den ska moteras på samma kopplingspunkt som "dödarknappen" (bör vara röd).
Kola att tändspolen bir ordentligt jordad mot godset.
Dra tändkabeln till tändstiftet.

Klart.

Kom ihåg att aldrig kicka vespan utan att ett tändstift är anslutet, risken finns att Du får permaneta skador på tändspolen, pga att spänningen stiger så mycket att Du får ett överslag inne i spolen. Den kan bli bränd pga det. I ett tändstift hoppar gnistan över vid några tusen vålt men utan stift kan det bli uppemot 50000V och då kan isoleringen ryka.
Hej!

Väcker liv i denna tråd! Har jag förstått Vespalun rätt skall inte kondingen vara med och leka alls med en extern tändspole? Jag har just renoverat min vespa 50 för andra gången och satt dit en extern tändspole. Den inre kopplades med en kabel till brytare och den andra till jord.

Tack på förhand

Martin
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit

Post by Vespalun »

Jo Du måste ha en kondensator, den sitter ju redan på tändplattan.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit

Post by Martinasa »

Vespalun wrote:Jo Du måste ha en kondensator, den sitter ju redan på tändplattan.
Hej Vespalun!

Dum, jag känner mig dum.
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Post Reply