Hej,
jag är ny på forumet och behöver lite assistans. Jag har köpt ett tändspole-kit hos EM Scooters med både inre och yttre tändspole till min Vespa 50. På dessa äldre sitter ju endast en inre tändspole monterad på tändplattan.
Är det någon som vet hur man kopplar dessa? Vilka kablar går till vad? Finns det elschema att få tag på?
Tacksam för hjälp snarast! Är lite körsugen...
/Daniel
Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:09
- Location: Slöinge
Visst är det en svensk vespa utan bromljus?
I så fall är det ett speciellt schema som jag kan fixa lite senare i kväll när jag kommer hem från kvällens aktiviteter.
Vill Du veta hur det ser ut på en t.ex. tysk V50 så kan Du kolla på http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf.
Annars så är sökfunktionen på denna sida lite underskattad, även Google kan vara din vän.
I så fall är det ett speciellt schema som jag kan fixa lite senare i kväll när jag kommer hem från kvällens aktiviteter.
Vill Du veta hur det ser ut på en t.ex. tysk V50 så kan Du kolla på http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf.
Annars så är sökfunktionen på denna sida lite underskattad, även Google kan vara din vän.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:09
- Location: Slöinge
Hmmm, hittade inte rätt schema
Ok, då tar vi det muntligt:
Plocka bort svänghjulet, var rädd om den lilla halvmånformade krysskilen.
Ta bort den gamla interna tändspolen och skuva dit den nya.
Den kabel som går från brytarspetsen till den gamla spolen ska till den nya.
Andra sidan på den nya ska mot jord.
Inget mer behöver göras på tändplattan.
Montera svänghjulet och kontrollera att den nya spolen inte slår i magneterna, det går att flytta den lite grann när skuvarna är lossade.
Montera den nya externa tändspolen och dra den medföljande tunna kabeln till kopplingsplinten, den ska moteras på samma kopplingspunkt som "dödarknappen" (bör vara röd).
Kola att tändspolen bir ordentligt jordad mot godset.
Dra tändkabeln till tändstiftet.
Klart.
Kom ihåg att aldrig kicka vespan utan att ett tändstift är anslutet, risken finns att Du får permaneta skador på tändspolen, pga att spänningen stiger så mycket att Du får ett överslag inne i spolen. Den kan bli bränd pga det. I ett tändstift hoppar gnistan över vid några tusen vålt men utan stift kan det bli uppemot 50000V och då kan isoleringen ryka.

Ok, då tar vi det muntligt:
Plocka bort svänghjulet, var rädd om den lilla halvmånformade krysskilen.
Ta bort den gamla interna tändspolen och skuva dit den nya.
Den kabel som går från brytarspetsen till den gamla spolen ska till den nya.
Andra sidan på den nya ska mot jord.
Inget mer behöver göras på tändplattan.
Montera svänghjulet och kontrollera att den nya spolen inte slår i magneterna, det går att flytta den lite grann när skuvarna är lossade.
Montera den nya externa tändspolen och dra den medföljande tunna kabeln till kopplingsplinten, den ska moteras på samma kopplingspunkt som "dödarknappen" (bör vara röd).
Kola att tändspolen bir ordentligt jordad mot godset.
Dra tändkabeln till tändstiftet.
Klart.
Kom ihåg att aldrig kicka vespan utan att ett tändstift är anslutet, risken finns att Du får permaneta skador på tändspolen, pga att spänningen stiger så mycket att Du får ett överslag inne i spolen. Den kan bli bränd pga det. I ett tändstift hoppar gnistan över vid några tusen vålt men utan stift kan det bli uppemot 50000V och då kan isoleringen ryka.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re:
Hej!Vespalun wrote:Hmmm, hittade inte rätt schema![]()
Ok, då tar vi det muntligt:
Plocka bort svänghjulet, var rädd om den lilla halvmånformade krysskilen.
Ta bort den gamla interna tändspolen och skuva dit den nya.
Den kabel som går från brytarspetsen till den gamla spolen ska till den nya.
Andra sidan på den nya ska mot jord.
Inget mer behöver göras på tändplattan.
Montera svänghjulet och kontrollera att den nya spolen inte slår i magneterna, det går att flytta den lite grann när skuvarna är lossade.
Montera den nya externa tändspolen och dra den medföljande tunna kabeln till kopplingsplinten, den ska moteras på samma kopplingspunkt som "dödarknappen" (bör vara röd).
Kola att tändspolen bir ordentligt jordad mot godset.
Dra tändkabeln till tändstiftet.
Klart.
Kom ihåg att aldrig kicka vespan utan att ett tändstift är anslutet, risken finns att Du får permaneta skador på tändspolen, pga att spänningen stiger så mycket att Du får ett överslag inne i spolen. Den kan bli bränd pga det. I ett tändstift hoppar gnistan över vid några tusen vålt men utan stift kan det bli uppemot 50000V och då kan isoleringen ryka.
Väcker liv i denna tråd! Har jag förstått Vespalun rätt skall inte kondingen vara med och leka alls med en extern tändspole? Jag har just renoverat min vespa 50 för andra gången och satt dit en extern tändspole. Den inre kopplades med en kabel till brytare och den andra till jord.
Tack på förhand
Martin
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit
Jo Du måste ha en kondensator, den sitter ju redan på tändplattan.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Konvertering av Vespa 50 -67 med nytt tändspole-kit
Hej Vespalun!Vespalun wrote:Jo Du måste ha en kondensator, den sitter ju redan på tändplattan.
Dum, jag känner mig dum.
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77