Px125 med Pinasco 177

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Ducati
Drömmare
Drömmare

Px125 med Pinasco 177

Post by Ducati »

Har monterat en Pinasco 177 på min Px125, köpte oxå en liten ask med
Munstycke, Mainjets.
Enligt beskrivningen så skulle man borra ett 5 mm hål i botten på luftfiltret.
Det gjorde jag och sen provade jag ut munstycke, började med ett för stort och gick
Neråt tills den inte taktade mer, 110 slutade det med.
Körde sen en lite längre testrunda försiktigt.
Kunde sen inte hålla mig längre utan gasade på lite, då nöp den med svart streck efter sig, jag var mkt när en Highsider på rak väg innan jag fick in kopplingen.
Väntade ett tag, sen startade den på första kicken. Var inte långt hemma ifrån så jag smög hem
Med choken ute.
Cylindern är i gjutjärn, så jag hoppas att den inte tog så mkt skada.
Vespan är en 93a med separat oljetank, den tar olja så det funkar.
Är det kanske bättre att blanda själv?
Ska jag kanske byta till en större förgasare?
Tacksam för tips.
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare

Re: Px125 med Pinasco 177

Post by Lone Wolf »

Var inte orolig. Pinascos gjutjärncylindrar är väldigt trånga innan dom körts in. Har haft en som värmenöp ca tio gånger innan den blev normal. Min erfarenhet är att det behövs större lågfartsmunstycken. Jag hade ett 100/50 under en period och då fungerade den bra. Kommer inte ihåg vilket huvudmunstycke jag använde men gå upp rejält till att börja med och låt det fyyrtakta. Du kan börja gå nedåt efter 20-30 mils körning, både huvudmunstycke och lågfart. Jag har kört Be3 och 160 luft i en SI 24 och det har fungerat bra. Oljan är inte boven.

Finns en jättebra guide till SI förgasare här på forumet under "trimma mera" och kom ihåg att läsa stiftet ofta. Kör i den hastighet som du vill kontrollera blandningen i och döda motorn med dödarknappen. Kolla sedan stiftet. Om du inte stänger av motorn utan stannar normalt och låter motorn gå på tomgång förstörs färgen på stiftet och du får en felläsning

Lycka till
Ducati
Drömmare
Drömmare

Re: Px125 med Pinasco 177

Post by Ducati »

Ok tack för tipsen, guiden är mkt bra och enkelt förklarad, ringde och pratade
Med en kille på Scooter- center där jag köpt cylindern. Han tyckte oxå att jag skulle
Sätta i ett lågfartsmunstycke som ger mer soppa på låga varv.
Post Reply