Hej.
Jag har precis monterat en SIP rev counter hastighetsmätare i min PX200 från -92.
Den nya mätaren ger en massa information som jag egentligen aldrig tidigare funderat eller reflekteras över. Mätaren visar tid, tripmätare, medelhastighet och sådant men det som jag nu funderar över är funktionerna varvtal och temperatur.
- Hur mycket bör en PX 200 med Mallossi 210 cylinder varva. Hur höga varvtal vågar man köra på?
- Vad är en rimlig temperatur vid tändstiftet? Var idag uppe i runt 105 grader på motorvägen. Är det normalt?
Ny mätare och nya frågetecken.
Re: Ny mätare och mya frågetecken.
Det blev inte så många svar kring temperaturen på tändstiftet men det kanske finns någon mer än jag som gillar att mäta...
Jag ställde frågan till SIP som säljer hastighetsmätaren/varvräknaren och fick svaret att man brukar hamna på ca 120 grader vid ca 100 km/h.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag ställde frågan till SIP som säljer hastighetsmätaren/varvräknaren och fick svaret att man brukar hamna på ca 120 grader vid ca 100 km/h.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Ny mätare och nya frågetecken.
Jag har också varit sugen på en sån fast till smallframe.
Hastighetsmätaren är väl digital, men man kör med gammaldags roterande vajer va? Eller är det cyckelvarianten med magneter?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hastighetsmätaren är väl digital, men man kör med gammaldags roterande vajer va? Eller är det cyckelvarianten med magneter?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Ny mätare och nya frågetecken.
Jag har en på min smallframe, det är tyvärr vajer som gäller.
Johan
Johan
Re: Ny mätare och nya frågetecken.
Min vakerlösning slutade mystiskt fungera trots ett flertal nya små kugghjul. Gav upp den lösningen och köpte till en ny givare ala cykeldator. Allt fungerade klockrent i ca ett år sen gick troligtvis sensorn sönder.
Läget just nu är att jag hat fått en ny mätare och sensor av Sip. Tyvärr har jag inte hunnit montera sensorn än. Återkommer så fort sensorn sitter där.
Den nya mätaren hade fått lite nya funktioner jämfört med den förra likadana. Speciellt gillade jag att man kunde välja funktion på visaren. Innan var den strikt varvtal, nu kan man välja mellan varvtal och hastighet...
/Oscar
Sent from my iPhone using Tapatalk
Läget just nu är att jag hat fått en ny mätare och sensor av Sip. Tyvärr har jag inte hunnit montera sensorn än. Återkommer så fort sensorn sitter där.
Den nya mätaren hade fått lite nya funktioner jämfört med den förra likadana. Speciellt gillade jag att man kunde välja funktion på visaren. Innan var den strikt varvtal, nu kan man välja mellan varvtal och hastighet...
/Oscar
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny mätare och nya frågetecken.
Nu fungerar mätaren som den skall igen. Verkar som om sensorn var dåligt tätad och därmed inte trivdes på Göteborgs vintervägar. Hoppas att den nya har bättre kvalitet.
Verkar som om min motor/topplock blir aningen varmt. Är det en justering av förgasaren som gäller då eller kan det finnas andra anledningar? Jag får ca 135 grader vid 90 km/h att jämföra med SIPs ca mått på 120 grader vid 100 km/h.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Verkar som om min motor/topplock blir aningen varmt. Är det en justering av förgasaren som gäller då eller kan det finnas andra anledningar? Jag får ca 135 grader vid 90 km/h att jämföra med SIPs ca mått på 120 grader vid 100 km/h.
Sent from my iPhone using Tapatalk