PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Hej på er!
Jag har ett litet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Barbie är lite tjurig att få igång när vi ska ha det lite mysigt tillsammans. Det är liksom som att hon inte tänder till ordentligt. Jag har kollat och hon är lagom våt, så där ska inte vara några problem. Hon flämtar också alldeles normalt, men det tänder liksom inte till så vildsint som man kan önska.
Jag upplever att hennes gnista är svag helt enkelt.
Jag har testat att minska elektrodavståndet till ca 0.20 mm och då går det bättre, men jag vill ju att hon ska vara lika eldig som när hon var ung.
Så, vad tror ni jag har för alternativ för att få lite mer gnista till henne? Vad finns det för orsaker till detta tråkiga "handikapp"?
Mvh
En som vill köra på för fullt
Jag har ett litet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Barbie är lite tjurig att få igång när vi ska ha det lite mysigt tillsammans. Det är liksom som att hon inte tänder till ordentligt. Jag har kollat och hon är lagom våt, så där ska inte vara några problem. Hon flämtar också alldeles normalt, men det tänder liksom inte till så vildsint som man kan önska.
Jag upplever att hennes gnista är svag helt enkelt.
Jag har testat att minska elektrodavståndet till ca 0.20 mm och då går det bättre, men jag vill ju att hon ska vara lika eldig som när hon var ung.
Så, vad tror ni jag har för alternativ för att få lite mer gnista till henne? Vad finns det för orsaker till detta tråkiga "handikapp"?
Mvh
En som vill köra på för fullt
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Ingen?
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Är förgasarens luftskruv rätt inställd?
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Hej Fritte!
Möjligen är den något fett ställd, då den fyrtaktar ordentligt på mellangas, men det kanske hör till.
Problemet är väl egentligen inget problem längre då jag har knackat ihop stiftet (ska mäta elektrodavståndet i em) så att den startar på första kicken med choke och utan gaspådrag när den är kall respektive första kicken utan choke och utan gaspådrag när den är varm.
MEN, om det är så att elektrodavståndet måste vara väldigt litet för att det ska bli en vettig gnista så kan det ju vara ett symptom på att något är knas. Vad jag förstår är optimalt avstånd för bensin 0.6-0.7 mm.
Jag återkommer med rapport.
/Peter
Möjligen är den något fett ställd, då den fyrtaktar ordentligt på mellangas, men det kanske hör till.
Problemet är väl egentligen inget problem längre då jag har knackat ihop stiftet (ska mäta elektrodavståndet i em) så att den startar på första kicken med choke och utan gaspådrag när den är kall respektive första kicken utan choke och utan gaspådrag när den är varm.
MEN, om det är så att elektrodavståndet måste vara väldigt litet för att det ska bli en vettig gnista så kan det ju vara ett symptom på att något är knas. Vad jag förstår är optimalt avstånd för bensin 0.6-0.7 mm.
Jag återkommer med rapport.
/Peter
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Har du bytt tändstift, tändkabel?
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Är det svag gnista kan det vara CDI enheten (den blåa som tändkabeln sitter fast i), men den brukar vara mer digital (fungerar/fungerar inte). Kolla det som fritte föreslår, samt kolla om CDI boxen har en bra jordning, det är en separat kabel från CDI:n som ska gå till en av skruvarna på fläktkåpan. Se till att Du använder rätt stift (t.ex. NKG B7ES) inga stift med resistor som BR7ES.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Det var CDI:ns jordkabel som var kass i anslutningen till fläktkåpan.
Tack och bock!
/Peter
Tack och bock!
/Peter
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Den här tråden hoppar jag glatt in i. Varför ska man undvika stift med resistor (BR7ES ovan)?
Jag har just fått fatt på en 200-modell från samma år som Barbie och den trilskas otroligt när den gått varm och det som ligger i handskfacket är bara sådana lömska stift.
/Fredrik
Jag har just fått fatt på en 200-modell från samma år som Barbie och den trilskas otroligt när den gått varm och det som ligger i handskfacket är bara sådana lömska stift.
/Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Det är inga jättekraftiga tändsystem och resistorstift/tändhattar kan ge problem med för svag gnista.
/ Christian
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Tack för det snabba svaret. Beklagar bara att min fråga inte var tydligare. 
Är det då specifikt vid varm motor problemet uppstår?
/Fredrik

Är det då specifikt vid varm motor problemet uppstår?
/Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
Det är inga lätta frågor ni kommer med..
Jag har svårt att tro att varm motor+resistorstift skulle ge en extra svårstartad motor men du får väl testa att byta stift helt enkelt.

Jag har svårt att tro att varm motor+resistorstift skulle ge en extra svårstartad motor men du får väl testa att byta stift helt enkelt.
/ Christian
Re: PX 125 E 1983 svårstartad pga svag gnista - tips?
*SOLVED*
Ny tändspole från S.I.P. gav helt nytt liv åt motorn!
Jag återställde elektrodgapet till 0.6 mm och nu startar den på första - alltid.
Nöjd.
/Peter
Ny tändspole från S.I.P. gav helt nytt liv åt motorn!
Jag återställde elektrodgapet till 0.6 mm och nu startar den på första - alltid.
Nöjd.
/Peter
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~