10 vs 12 hp
10 vs 12 hp
Hej, vet att jag tidigare sett en beskrivning över portplaceringen för en 12 hp p200 / px200 cylinder på forumet, kan dock inte hitta den? Vill egentligen ha några mått så jag kan avgöra om jag redan har det eller om det går att fila nått. /FredrikC
Re: 10 vs 12 hp
Kunde inte hitta dem heller, men eftersom jag aldrig litar på att bra bilder på forum finns kvar hade jag sparat undan dem. Håll till godo:
(Kort sammanfattning: Man har svarvat av 2mm på cylinderfoten och lagt dit detta på cylindertoppen för att strypa ned porttiderna på 10 hp varianten. I övrigt är alla mått de samma. Så om du har en 10 hp, kan du schimsa upp den med 2 mm, och svarva av 2 mm upptill så får du , som det verkar, exakt samma geometri som 12 hp-varianten.)
12 hp:

10 hp:

/Guran
(Kort sammanfattning: Man har svarvat av 2mm på cylinderfoten och lagt dit detta på cylindertoppen för att strypa ned porttiderna på 10 hp varianten. I övrigt är alla mått de samma. Så om du har en 10 hp, kan du schimsa upp den med 2 mm, och svarva av 2 mm upptill så får du , som det verkar, exakt samma geometri som 12 hp-varianten.)
12 hp:

10 hp:

/Guran
fredrikC wrote:Hej, vet att jag tidigare sett en beskrivning över portplaceringen för en 12 hp p200 / px200 cylinder på forumet, kan dock inte hitta den? Vill egentligen ha några mått så jag kan avgöra om jag redan har det eller om det går att fila nått. /FredrikC
Last edited by Hedge on Fri 15 Aug 2014, 10:52, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: 10 vs 12 hp
Strålande! Tusen tack Guran!
Å tack för mek-hjälp i helgen också
/FredrikC
Å tack för mek-hjälp i helgen också

/FredrikC
Re: 10 vs 12 hp
Japp, det var en 12 hp. 99mm från cylinderkjolen till överkant avgasport. Trodde när jag köpte min px200 motor från -83 att det var en 10 hp men har insett att den går lite för bra. Motornr VSE1M. Undra från när, och vilket motornr dom trimma ner dom, någon som vet?
Re: 10 vs 12 hp
Har de alls trimmat ner dem generellt, och inte enbart för vissa marknader? Jag tror inte riktigt på dt. Min helt orörda PX200 2002 går grymt bra, brukar toppa typ 115 mätarfart, och känns absolut inte nedtrimmad, jämfört med t ex min fd PX200 1986?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: 10 vs 12 hp
Jag tror som jens, det är en anpassning till de lagar som gäller i det land Vespan skall levereras till, inte en tillverkningsepok. Vissa länders krav på batteri för att möjliggöra parkering med positionsljus t.ex.jencla wrote:Har de alls trimmat ner dem generellt, och inte enbart för vissa marknader? Jag tror inte riktigt på dt. Min helt orörda PX200 2002 går grymt bra, brukar toppa typ 115 mätarfart, och känns absolut inte nedtrimmad, jämfört med t ex min fd PX200 1986?
/jens
När jag köpte min P200 1981 stod det "SVECIA" med krita på fotplåtens undersida.



Re: 10 vs 12 hp
Ok, så ni tror alltså inte att det finns några 10hp px200'or som sålts nya i sverige? Jag har fått förklarat för mig att p200 'or rent generellt skulle gå bättre px200 'or pga att det hade två häst till. Men det stämmer då kanske inte i Sverige?
Re: 10 vs 12 hp
Min PX200 2002 har enligt typintyget motoreffekten 9kW, vilket måste bli 12 hk. Och den går som sagt väldigt bra. Liksom min -86-a gjorde, även före Malossikittet kom på
Men om detta är generellt vet jag inte?
/jens

Men om detta är generellt vet jag inte?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: 10 vs 12 hp
Meg bekjent ble 10hp-versjonen kun levert I Tyskland, som en nedtrimmet versjon spesifik for Tyskland.
I utgangspunktet er alle P(X)200 12hp...
I utgangspunktet er alle P(X)200 12hp...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: 10 vs 12 hp
De ströps även för att kunna säljas i USA (utsläppsreduktion), specifikt Kalifornien enligt vad jag läst mig till.
Och - en annan sak som stod i Scootering för länge sedan var att Piaggio slutade att tillverka två olika cylindrar mot slutet av PX200'ans liv, och då satte 10 hp-cylindern på alla, oavsett. Så det kan nog vara på sin plats att kolla om man tycker att en relativt ny PX200 är ovanligt slö.
/G
Och - en annan sak som stod i Scootering för länge sedan var att Piaggio slutade att tillverka två olika cylindrar mot slutet av PX200'ans liv, och då satte 10 hp-cylindern på alla, oavsett. Så det kan nog vara på sin plats att kolla om man tycker att en relativt ny PX200 är ovanligt slö.
/G
Svint1 wrote:Meg bekjent ble 10hp-versjonen kun levert I Tyskland, som en nedtrimmet versjon spesifik for Tyskland.
I utgangspunktet er alle P(X)200 12hp...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================