10 vs 12 hp

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

10 vs 12 hp

Post by fredrikC »

Hej, vet att jag tidigare sett en beskrivning över portplaceringen för en 12 hp p200 / px200 cylinder på forumet, kan dock inte hitta den? Vill egentligen ha några mått så jag kan avgöra om jag redan har det eller om det går att fila nått. /FredrikC
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: 10 vs 12 hp

Post by Hedge »

Kunde inte hitta dem heller, men eftersom jag aldrig litar på att bra bilder på forum finns kvar hade jag sparat undan dem. Håll till godo:

(Kort sammanfattning: Man har svarvat av 2mm på cylinderfoten och lagt dit detta på cylindertoppen för att strypa ned porttiderna på 10 hp varianten. I övrigt är alla mått de samma. Så om du har en 10 hp, kan du schimsa upp den med 2 mm, och svarva av 2 mm upptill så får du , som det verkar, exakt samma geometri som 12 hp-varianten.)

12 hp:
Image

10 hp:
Image

/Guran
fredrikC wrote:Hej, vet att jag tidigare sett en beskrivning över portplaceringen för en 12 hp p200 / px200 cylinder på forumet, kan dock inte hitta den? Vill egentligen ha några mått så jag kan avgöra om jag redan har det eller om det går att fila nått. /FredrikC
Last edited by Hedge on Fri 15 Aug 2014, 10:52, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: 10 vs 12 hp

Post by fredrikC »

Strålande! Tusen tack Guran!
Å tack för mek-hjälp i helgen också ;)
/FredrikC
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: 10 vs 12 hp

Post by fredrikC »

Japp, det var en 12 hp. 99mm från cylinderkjolen till överkant avgasport. Trodde när jag köpte min px200 motor från -83 att det var en 10 hp men har insett att den går lite för bra. Motornr VSE1M. Undra från när, och vilket motornr dom trimma ner dom, någon som vet?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: 10 vs 12 hp

Post by jencla »

Har de alls trimmat ner dem generellt, och inte enbart för vissa marknader? Jag tror inte riktigt på dt. Min helt orörda PX200 2002 går grymt bra, brukar toppa typ 115 mätarfart, och känns absolut inte nedtrimmad, jämfört med t ex min fd PX200 1986?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: 10 vs 12 hp

Post by fritte »

jencla wrote:Har de alls trimmat ner dem generellt, och inte enbart för vissa marknader? Jag tror inte riktigt på dt. Min helt orörda PX200 2002 går grymt bra, brukar toppa typ 115 mätarfart, och känns absolut inte nedtrimmad, jämfört med t ex min fd PX200 1986?
/jens
Jag tror som jens, det är en anpassning till de lagar som gäller i det land Vespan skall levereras till, inte en tillverkningsepok. Vissa länders krav på batteri för att möjliggöra parkering med positionsljus t.ex.
När jag köpte min P200 1981 stod det "SVECIA" med krita på fotplåtens undersida.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: 10 vs 12 hp

Post by fredrikC »

Ok, så ni tror alltså inte att det finns några 10hp px200'or som sålts nya i sverige? Jag har fått förklarat för mig att p200 'or rent generellt skulle gå bättre px200 'or pga att det hade två häst till. Men det stämmer då kanske inte i Sverige?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: 10 vs 12 hp

Post by jencla »

Min PX200 2002 har enligt typintyget motoreffekten 9kW, vilket måste bli 12 hk. Och den går som sagt väldigt bra. Liksom min -86-a gjorde, även före Malossikittet kom på :twisted:

Men om detta är generellt vet jag inte?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: 10 vs 12 hp

Post by Svint1 »

Meg bekjent ble 10hp-versjonen kun levert I Tyskland, som en nedtrimmet versjon spesifik for Tyskland.

I utgangspunktet er alle P(X)200 12hp...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: 10 vs 12 hp

Post by Hedge »

De ströps även för att kunna säljas i USA (utsläppsreduktion), specifikt Kalifornien enligt vad jag läst mig till.

Och - en annan sak som stod i Scootering för länge sedan var att Piaggio slutade att tillverka två olika cylindrar mot slutet av PX200'ans liv, och då satte 10 hp-cylindern på alla, oavsett. Så det kan nog vara på sin plats att kolla om man tycker att en relativt ny PX200 är ovanligt slö.

/G
Svint1 wrote:Meg bekjent ble 10hp-versjonen kun levert I Tyskland, som en nedtrimmet versjon spesifik for Tyskland.

I utgangspunktet er alle P(X)200 12hp...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply