En kall resa..

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

En kall resa..

Post by bassman61 »

Äntligen hittade jag Vespan jag suktat efter i flera år, det blev en vackert gräddig 250ie GTV. Problemet var att den fanns på Gotland! Jag kollade med Schenker innan köp och enligt deras "skicka enkelt" skulle frakten gå på 1320:- En kamrat på ön åkte och kikade på Vespan och gjorde tummen upp så det blev köp.

Min kamrat fixade en MC-häck och spände fast vespan för att lämna in den på Schenker varpå dom meddelar att frakten blir 4350:- Skicka enkelt priset gällde ifall man gjort en låda/kista som tålde 1000kg så att dom kunde ställa tunga pallar på lådan.. Moloken och förbannad bokade jag ett flyg till Visby och färja till Nynäshamn. Jag räknade med alla biljettkostnader kunde jag ha Vespan hemma i Norrbotten för 2000:- eller strax över :-)

Detta var tisdag innan midsommar och väderprognosen så väldigt dålig ut. Tjockhult passerades med god fart och vid Uppsala tornade regnet upp och tempen sjönk som en sten till cirka +6. Jag malde på i stormbyarna och frös som en hund. Vid Tönnebro svängde jag in mot Ljusdal, målet var Färila där en polare bor. Med 39 mil i baken vankades det mat bastu och efter några whisky började jag kunna slappna av. Men röven hade tagit stryk, och det rejält! Jag är 1.90 och den där dubbelsadel på GTV är formad för en italienare på 1.70.. En vass kant i bakre delen av sitsen hade gnagt rejält i baken, min kamrat plockade fram liggunderlag som jag skar till och la på sadeln, bättre, mycket bättre!

Onsdag bjöd på betydligt högre temperatur och resan norrut på 60 mil inleddes. Tyvärr inte i den fart jag hade tänkt, det stormade på så djävulskt och jag fick hålla nere hastigheten. Högakustenbron vinglades över i 50 knyck eftersom jag fick ligga mot en stenhård och byig sidvind.

Bensträckare var tionde mil gjorde att jag till slut tog mig hem, men norr om Umeå var det illa. Efter sträckkörning från Övik hade hela nedre delen av min långa lekamen domnat bort.. Sprang omkring på en rastplats med förvånade turister som åskådare när jag försökte få i gång cirkulationen i underlivet :wink:

Nåväl vid 18.30 på onsdag afton styrde jag omskakad och jävligt slut in Vespan i garaget.

Beställde en frontpack och en blinkersglas som var trasigt på SIP och till vintern skall jag beställa nya däck med vita sidor och en bättre dyna så jag kan sitta som folk på den. Funderar på den här.. http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 5771920083

Den bör väl passa?
Attachments
Bensträckare i Tönnebro.
Bensträckare i Tönnebro.
bild%201.JPG (109.37 KiB) Viewed 6835 times
Med frontpack och helt blinkersglas.
Med frontpack och helt blinkersglas.
bild%204.JPG (117.46 KiB) Viewed 6835 times
Norrut! Här var man kaxig, det gick snabbt över!
Norrut! Här var man kaxig, det gick snabbt över!
bild%202.JPG (118.28 KiB) Viewed 6835 times
Liggunderlag :-)
Liggunderlag :-)
bild%203.JPG (111.5 KiB) Viewed 6835 times
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: En kall resa..

Post by jencla »

Härlig berättelse! Jag (boende i Göteborg) gjorde för några år sedan en liknande resa med en Vespa från Malmö via Göteborg till Stockholm med en Vespa ET125 som näst yngste sonen köpt, genom kraftfulla skyfall men i medvind. Ett varmt och regntätt ställ är guld värt. Förresten, du har en själsfrände i Umeå (Vespalun här på forumet) som i somras körde Umeå - Mantua i Italien t o r på en Vespa PX200, ni kan ha en del att diskutera :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

Det måste vara en riktigt hardcore-pilot den där Vespalun! Umeå-Italien bränner man inte bara iväg sädär enkelt! Föresten så hamnade min numera sålda ET4 150 i Umeå..

Nog skall det bli en långstyrning nästa sommar, men kanske inte ända till Italien :-? Men först måste jag hitta en bekväm sadel som jag kan sitta längre bak på, original sadeln är snygg men jävligt fel för mitt format. Bara man tar det lugnt och har mycket tid så kan man ta sig väldigt lång söderut, jag får se hur långt..
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hej Bassman och välkommen till forumet och klubben!
Den här berättelsen tycker jag har en plats i kommande nummer av vår eminenta medlemstidning scooteristen!
skicka till scoteristen@scooterklubben.com
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
bassman61
Nybörjare
Nybörjare

Post by bassman61 »

Ola Lång wrote:Hej Bassman och välkommen till forumet och klubben!
Den här berättelsen tycker jag har en plats i kommande nummer av vår eminenta medlemstidning scooteristen!
skicka till scoteristen@scooterklubben.com

Tackar Ola Lång :) Så det finns en medlemstidning, kul!

Det kan jag absolut göra. Hittar ingen funktion om man vill redigera inlägg på detta fora. Jag bör tvätta upp texten lite, men så går det när man inte förhandsgranskar innan man postar!
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Bassman, fin reseberättelse! Du är en hjälte :)
Vespa GTS 300
Post Reply