Erfarenheter Vespa GTS 300 ABS 2014

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Hej!

Finns säkert en hel del därute som är spekulanter på en Vespa 2014 med ABS.
Jag har införskaffat en för några veckor sedan och hunnit med att åka ca 50 mil. Mer om det nedan.

Detta är min 7:de Vespa. Har haft bland annat ett par 80-talare och en 60-talare. Min Vespa från 1960 hör till de två bästa jag haft. Den andra är den som jag åker på nu.

Jag tycker definitivt att själen finns kvar i hojen trots att det är något helt annat. Saknar tjusningen med att meka med 60-talaren samtidigt som jag skattar mig lycklig över att min totala "Vespa-tid" numera ligger ute på vägarna.

Om jag jämnför 2014 års modell med 2013 så finner jag en del skillnader.

En av de stora skillnaderna är väghållningen. Bytet av dämpare mellan 2013 och 2014 har gjort underverk på Vespan. Klart mer stabil på vägarna och mer distinkt styrning.

Antispinnen har jag testat rätt många gånger på grusväg samt på blött gräs med tillfredställande resultat. Har ännu ej testat på regnvåt asfalt.

ABS-bromsarna fungerar riktigt bra tycker jag. Just ABS-bromsar var avgörande för mig när jag skulle köpa ny scooter. Utan ABS hade det inte blivit någon ny. Alla motorcyklar som säljs inom EU-området tillverkade 2016 ska ju vara utrustade med ABS enligt kommande EU-regler, och det är ju bra att Piaggio redan nu har anammat tekniken från sin 946:a.

Gillar nya instrumenteringen. Väldigt överskådlig och äntligen med trippmätare. Både den digitala och analoga displayen är mycket bra upplyst under mörkerkörning.

I 2014 års GTS så finns det en USB-kontakt som ska gå att ladda telefonen med under färd.

Finns en app till Iphone, Vespa multimedia platform, som ska kunna visa enklare diagnostik och ha en implementerad gps m.m. Tyvärr så verkar den ännu ej vara kompatibel med GTS 300. Har någon annan funnit en lösning så tar jag tacksamt emot hur. Tror dock att det handlar om en uppdatering som bör komma till denna modell snarast.

Detta är på intet sätt ett fullskaligt test på nya Vespan och ha i tanken att den är utförd av mig som ägare och lekman.

Är det någon som har en fundering så är det bara att kasta ut en fråga så ska jag försöka besvara den efter bästa förmåga.
Vespa GTS 300
tysken
Lärling
Lärling

Re: Erfarenheter Vespa GTS 300 ABS 2014

Post by tysken »

Tack för intressant inlägg!! Fundera själv på att ta steget över till automatare för att kunna pendla in o ut ifrån stan. Skriv gärna mera och posta lite bilder…. kanske kun de detta bli ett inlägg/artikel i scooteristen?!

/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
znabella
Nybörjare
Nybörjare

Post by znabella »

Hej Edward !!!
Grattis till ett bra köp !!!
Körde ner till kiosken idag och köpte Scootering.
I sista nr testar dom Vespa 2014 gts 300 super. Kul läsning.
Jag har en Vespa 250 ie Gts 2005 och jag undrar om skillnaden på facket under sadlen på modellerna.
Eftersom jag har en stor st i hjälmen så får den inte plats under sadlen.
Hur mycket rymligare är den nya modellen?

Micke
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Har en 2014 och någon hjälm får defenetivt inte plats.

Sent from my iPhone using Tapatalk
znabella
Nybörjare
Nybörjare

Post by znabella »

Tester som jag läst om Vespa Gt Gts osv ,
så har alltid testföraren klagat på att deras Egna hjälmar inte passar under sadeln.
Samma sak med min hjälm.
Men när jag köpte Min gts 2005 årsmodell fick jag en Original Vespa hjälm med.
Den passar under sadeln !!!!
Nu läste jag att dom gjort sadelfacket större. Va bra. Dom har lyssnat på kritiken tänkte jag.
Kanske t om en integralhjälm passar men så är det tydligen inte.
Gogglade lite på Bilder Vespa gts 2014 underseat helmet.
Där ser man att dom lyckats få plats med t om 2 hjälmar.
Men det måste vara Original Vespa hjälmar se det ut som.
Kolla på you tube Vespa gts 2014 och där kan man också se att 2 hjälmar få plats.
Tråkigt att dom inte lyssnat på kritiken utan i första hand vill sälja sina egna produkter.
Någon som hört något annat ???

Micke
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Bjorkdahl »

Froschmann wrote:Har en 2014 och någon hjälm får defenetivt inte plats.

Jag vet inte hur mycket större utrymmet under sadeln blivit men det är versionen med ABS som ändrats. Minns jag rätt att du hade en GTV Froschmann utan ABS?

//Peter Björkdahl
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

tysken wrote:Tack för intressant inlägg!! Fundera själv på att ta steget över till automatare för att kunna pendla in o ut ifrån stan. Skriv gärna mera och posta lite bilder…. kanske kun de detta bli ett inlägg/artikel i scooteristen?!

/Tobias
Hej! Lovar att återkomma med bilder snarast! Jag tar lite bilder på allehanda detaljer och postar. Hojta till om det är något speciellt du vill ha foto på så fixar jag det med.

znabella wrote:Hej Edward !!!
Grattis till ett bra köp !!!
Körde ner till kiosken idag och köpte Scootering.
I sista nr testar dom Vespa 2014 gts 300 super. Kul läsning.
Jag har en Vespa 250 ie Gts 2005 och jag undrar om skillnaden på facket under sadlen på modellerna.
Eftersom jag har en stor st i hjälmen så får den inte plats under sadlen.
Hur mycket rymligare är den nya modellen?

Micke
Hej! Ja, känns helt klart som ett kanonköp. Skulle säga att facket under sadeln är något rymligare. Inte så att jag fick någon wow-upplevelse direkt. Jag fick i min Momo-hjälm utan vidare problem i den förra med mindre fack(2013-14 utan ABS).

Tar ett foto med och utan hjälm i facket så kanske du kan bilda dig en uppfattning :)
Gick ut och mätte nu. På bakre delen av facket så är måttet 27cm på bredden och 22,5 cm från botten upp till kanten på facket. Kan ju vara så att även botten på själva sitsen är mer utnyttjad.

Kanske Froschmann kan ta ett mått på sitt fack så att vi kan få en bild av hur mycket större facket är?
Vespa GTS 300
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

GTS 2014 utan ABS och en öppen hjälm får inte plats på något vis... Provat alla vinklar men utan någon tur!... Har en Nolan hjälm.

mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Min Tommy T-100 får plats utan problem i min GTS av 2013 års modell. Tror även nya Tommy 2000 får plats om man väljer de mindre storlekarna (upp till medium). Detta är mina favorithjälmar för stadskörning då man inte ser ut som en champion i dem. De bilder på två Vespa-hjälmar i reklamen är storlek small och deras obekväma helikopermodell.

En sak som jag märker tydligt är att frambromsen på min GTS 2013 är sämre än på min tidigare GTS från 2009. Vet inte vad tillverkaren gjort men frambromsen känns mycket träigare och mindre effektiv. Bakbromsarna är likvärdiga (förvånansvärt bra bett), men vad har de gjort med frambromsen? Trodde först att den behövde köras in en period, men nu har jag 200 mil på nya GTS:en och frambromsen är fortfarande träig. Har Piaggio bytt leverantör av bromsklossar eller ändrat funktionen på något sätt? Är det kanske ett medvetet drag för att minska risken för framhjulslåsning? Eller kan det vara något fel på just mitt exemplar? Ska bli intressant att provköra ABS-modellen och känna på bromsarna.
Frenor
Drömmare
Drömmare

Post by Frenor »

Som ägare till en 2014, dvs med ABS och ASR kan jag meddela att bakbromsen känns väldigt klen med behov av kraftiga nypor för att något skall hända, men frambromsen nyper fint.

ASR tar dock en stund att välja sig vid. Första gången den grep in var jag inte beredd på att tappa effekt alls så det blev ett "hjärtat i halsgropen-moment". Kan tänka mig att man irriterar sig lite på det om man aldrig har kört något med liknande funktion innan, men i Götet och alla dessa gummitäckta spårövergångar som vi har här är det ganska användbart har jag märkt.
Fredrik
Vespa GTS 300 Super
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag slog till på en ny GTS 300 för ett tag sedan och upplever att frambromsen nyper mycket sämre än på min tidigare pendlarhoj (LX 125).

Johan
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Inget fel på bromsarnas effektivitet på min, väldigt imponerad av dem!

Post Reply