Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Sun 15 May 2011, 16:39

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

Det förresten känns lite underligt att berätta för folk om mina semestrar. Autobahn så fort som möjligt genom Tyskland, köra "äventyrsvägar" i Alperna, sitta och slöa i Saint Tropez, cruisa runt i Marseille, tröttna på regnet i Pau och därför ta betal-autoroute till Nimes, puttra runt i Monaco med Neil Richardsons låt The Riviera Affair i hörlurarna, åka till alla platser mellan Nice och Monaco som är med i biljakten i första avsnittet av Snobbar som jobbar, ta en kvällspromenad i Pamplona, numera veta att man kan anlända mycket sent på kvällen till en bra camping i Cagnes-sur-Mer, glo på Murmeldjur vid Tende-passet, byta drivpaket i Antibes, m m.

Innan jag köpte Innovan hade jag inte en tanke på att resor som de jag har gjort gick att ha råd med på min lön, men med billiga mil, tält-camping, och modesta matvanor så är det realistiskt även för en 48-årig halvfattig farbror som jag :D

Det är f ö enligt de flesta helt OK att göra sånt med en stor motorcykel, men med en Innova är det för många underligt och extremt. Märkligt. Stora hojar är ju så klumpiga...
znabella
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 22
Joined: Thu 11 Jul 2013, 15:16

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by znabella »

Hej Kamikazekalle!!!

Tack för dina artiklar om resorna mm. om din Innova !
Alltid roligt att höra om saker som vi andra drömmer om, men som du fixar.
Innovan har ju en driftsäker, billig, enkel konstruktion som många Mc / skotrar borde ha.
Den 8 maj skrev du att den gått 3809 mil. Hur mycket har den gått nu ?
Vore kul om du kunde skriva lite om driftkostnader, reparationer, bränsleförbrukning mm.
Du skrev byte drivpaket ?
Tycker du, efter din långtest att den lever upp till sitt kvalitetsrykte ?

MVH

Micke
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by jencla »

Instämmer med föregående skribent. Jag är mycket imponerad av dina resor och äventyr. Så himla coolt :D

Jag själv, en 65-årig farbror, fegar och flyger till Nice istället ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Sun 15 May 2011, 16:39

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

Livet är ju ingen tävling. Jag gör bara som jag har lust ibland. Mitt jobb på det lokala lilla museet här i Lysekil innebär att jag större delen av året har ständig jour vad gäller bl a larmsystem, och jag jobbar på alla tider på dygnet hela veckan om det behövs. Idag blev det t ex 12:00 - 19:00, och jag kan knappast ta ledigt förrän lördag. Sen är det jobb på söndag igen. Jag tycker de där ytterligt flexibla tiderna är OK trots låg lön om jag bara får semester de veckor i juni/juli då jag stänger av telefonen för allt utom familj och kör söderut. Min familj orkar inte med mitt tempo, så jag åker alltså själv.

Som sagt: det är ingen tävling. Jag är ärligt talat rätt imponerad av folk som orkar baxa runt nåt stort elände till motorcykel i Alpernas grusvägar istället för en Innova. Jag litar helt på att Innovan håller, och skulle man gå omkull behöver man ju ingen hjälp för att lyfta upp den. Den är på något vis så opretentiös att man får fin kontakt med lokalt folk på ett sätt som är klart trevligt. T ex en finare Vespa/Lambretta placerar föraren lika mycket i ett fack som en MW Agusta F4 gör, men en Innova är så statusmässigt odefinierbar att man inte genast ses på ett visst sätt av andra.

Min Innova har nu gått 5350 mil. Jag måste tyvärr ofta ha bilen i jobbet och kan inte ta Innovan, men i onsdags lyckades jag ta ledigt och körde en sväng till Göteborg. Egentligen var det lite väl kyligt (4-5 minus på vägen hem), men det blev ändå 26 mil efter lite extra puttrande bl a på Hisingen.

Än så länge har jag inte haft några som helst oväntade problem med den. Jag har bytt en del slitdelar, men annat vore väl konstigt. Packboxarna i gaffeln är bytta. Det har gått åt två omgångar bromsbelägg fram och en uppsättning bromsbackar bak. Det är det sjunde bakdäcket på nu och tredje fram, inräknat de grovmönstrade från förra vintern. Längsta körsträckan för ett bakdäck är 1200 mil, men det billiga Kina-bakdäcket med grövre mönster jag hade på i vintras höll bara 300 mil Jag har haft otur med ett par kedjor som har slitits ojämnt, och är nu inne på sjätte kedjan på fjärde uppsättningen drev. Tändstiftsbyten, ventilspelsjusteringar och byte av luftfilter är förstås gjorda, och tätare oljebyten är specificerat har gjorts. Hemma i Sverige kör jag den på Biltemas billigaste MC-olja då den gör att kopplingen slirar minst av alla oljor jag har provat. Utomlands har jag köpt helsyntetiska oljor då det verkar fungera bra i höga utetemperaturer. Jag bytte för nåt år sen stödlagret till bakdrevet då det fanns en antydan till dålig gång i det.

Jag kör inte min Innova som de flesta gör så mina driftkostnader är nog inte så representativa Jag kör den rätt hårt och mycket på motorväg, så bensinförbrukningen hamnar knappast under 0,2 liter milen. Jag räknade iofs på kostnaderna nån gång och hamnade på ca 4,20 kronor milen för bensin, däck, olja och lite annat. Fast jag räknar inte så noga. Jag har trots allt råd.

Drivpaketsbytet var alltså bara byte av kedja och drev. Kedje-eländet började slitas ojämnt redan i Hamburg på väg söderut. Köpte grejerna hos Honda Vuillermoz på Avenue de Nice i Antibes. Välsorterat ställe, men lite dyrt då det dom hade hemma var D.I.D.-prylar. Fast det var bättre att få det gjort än att snåla. Dom ville naturligtvis byta delarna åt mig på sin verkstad. Skulle visst ta ett par timmar. Förklarade för dom att det inte var kamkedjan som skulle bytas. Ingen humor dom uppskattade alls, det där. Körde sen en liten bit och hittade en plats i skuggan, där den blå bilen står i följande länk: https://www.google.se/maps/preview?hl=s ... !2e0&fid=5 . Bytte drev och kedja på under 40 minuter. Funderade på att köra tillbaka till hojfirman och visa att det faktiskt inte tog flera timmar att göra bytet, men jag är för snäll för sånt så jag körde mot norrut istället.

Kvaliteten på Innovan är inget att klaga på. Plastkåporna är iofs inte särskilt stabila, men det vore nog för dyrt att göra något bättre sett till vad den kostar.

Jag har nog fastnat i Innova-träsket uschligt tungt... :D
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Sun 15 May 2011, 16:39

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

Ibland läser jag att folk gärna puttrar omkring på Innovan på så lågt varv som möjligt. Det är väl OK, men tänk på att kullagrade motorer är mer känsliga för hög belastning vid låga varv än glidlagrade konstruktioner. Innovan är iofs så pass lågt trimmad att det finns en hel del tålighet som mer prestandainriktade motorer inte har, men det är i mitt tycke bättre att slita på kopplingen än ramlagren.

Undrar hur motorn på den där holländska helkapslade Innovan med manuell koppling slits? Den körs på riktigt låga varv för att nå extremt låg bränsleförbrukning, men det är nog ingen vardagsmaskin som förväntas hålla i evigheter.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Sun 15 May 2011, 16:39

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

I förra veckan under stormen Sven stendog Innovan. Blåsigt och eländigt, men jag hittade lite lä. Kickade en stund. Tändstiftet tycks ha satt igen sig då den startade när den hade kallnat, och sen gick den perfekt igen. Några dagar innan stoppet blev det lite underliga spikningar när jag startade den på morgonen, men då det försvann så tänkte jag inte mer på det. Antagligen var det något på gång redan då.

När jag bytte stiftet såg det bra ut, men det var en del spruckna beläggningar på isolatorn. Jag körde alldeles för länge på det där stiftet, så jag har ju bara mig själv att skylla på.

Det är lätt att bli lat med servandet när Innovan bara går och går. Oljan byter jag noga och ventilspelet kollas ofta, men resten blir ibland lite eftersatt.

Antagligen behandlar jag den ungefär som en genomsnittlig Thailändare... :D
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 18 Sep 2012, 17:24

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Pelle_Punk »

kamikazekalle wrote:
Antagligen behandlar jag den ungefär som en genomsnittlig Thailändare... :D
:lol:

Hur länge körde du med samma stift tror du?
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Sun 15 May 2011, 16:39

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

Pelle_Punk wrote:Hur länge körde du med samma stift tror du?
Vet inte säkert, men långt längre än vad jag borde ha gjort. Kanske närmare 2000 mil...

Fast jag bytte motor för nån vecka sen. Jag har haft ögonen på en motor som Bikes MC-skrot i Upphärad hade på hyllan länge. Torskade till slut då den gamla motorn började tappa tomgången och var märkbart slöare än tidigare. Antagligen är det både otät ventil (inget vidare komp) och slitna ventilstyrningar (mycket tryck i vevhusventilationen) som spökar. Visst hade jag kunnat renovera, men 3000 kronor för en 800-mils motor kändes helt OK. Det visade sig sen att motorn tidigare satt i en Innova som stals från en av medlemmarna i Innova-gruppen på Facebook. Ordentligt inkörd och välvårdad. Hårdare tändstift (CPR7EA-9) monterat p g a körning i s k hög hastighet. Går som ny, med en koppling som är bättre än den förra någonsin var.

När jag har gjort plats för delarna ska den gamla motorn plockas ner och bli som ny igen. Jag håller på att göra om i lokalen/verkstaden, då sambons hantverk sakta tar över allt mer av utrymmet.

Jag har i helgen börjat ordna småfelen som kommer med tiden. Plastkåpan under motorn spräckte jag 2011 på en refug vid betalstationen på motorvägen i Genua. Innovan hade då bara gått ca 400 mil, men jag insåg att hålla nyskick var kört. Tog det alltså med ro. Har nu fixat det där med annat än tejp och tillfällig lagning. Det finns några andra småskador i plasten som borde ordnas.

Ska nog skruva ner bakänden och se till att det blir rent, smort, målat och rostskyddat. Lagom eftermiddagsjobb idag. Bör vara monterat i tid tills sambon har köpt vaxrostskydd åt mig :)
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 18 Sep 2012, 17:24

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Pelle_Punk »

kamikazekalle wrote:
Pelle_Punk wrote:Hur länge körde du med samma stift tror du?
Vet inte säkert, men långt längre än vad jag borde ha gjort. Kanske närmare 2000 mil...

Fast jag bytte motor för nån vecka sen. Jag har haft ögonen på en motor som Bikes MC-skrot i Upphärad hade på hyllan länge. Torskade till slut då den gamla motorn började tappa tomgången och var märkbart slöare än tidigare. Antagligen är det både otät ventil (inget vidare komp) och slitna ventilstyrningar (mycket tryck i vevhusventilationen) som spökar. Visst hade jag kunnat renovera, men 3000 kronor för en 800-mils motor kändes helt OK. Det visade sig sen att motorn tidigare satt i en Innova som stals från en av medlemmarna i Innova-gruppen på Facebook. Ordentligt inkörd och välvårdad. Hårdare tändstift (CPR7EA-9) monterat p g a körning i s k hög hastighet. Går som ny, med en koppling som är bättre än den förra någonsin var.

När jag har gjort plats för delarna ska den gamla motorn plockas ner och bli som ny igen. Jag håller på att göra om i lokalen/verkstaden, då sambons hantverk sakta tar över allt mer av utrymmet.

Jag har i helgen börjat ordna småfelen som kommer med tiden. Plastkåpan under motorn spräckte jag 2011 på en refug vid betalstationen på motorvägen i Genua. Innovan hade då bara gått ca 400 mil, men jag insåg att hålla nyskick var kört. Tog det alltså med ro. Har nu fixat det där med annat än tejp och tillfällig lagning. Det finns några andra småskador i plasten som borde ordnas.

Ska nog skruva ner bakänden och se till att det blir rent, smort, målat och rostskyddat. Lagom eftermiddagsjobb idag. Bör vara monterat i tid tills sambon har köpt vaxrostskydd åt mig :)
Ja, tre lakan är ju överkomligt helt klart!

Hur länge gick den gamla spisen innan det började spöka med tomgång och övertryck?

Tänkte på att det satt hårdare stift i den "nya" motorn och det kanske kan vara ide att montera ett sådant innan sommaren då det kommer bli fullgas på lite längre sträckor 8)
Spindrift
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Sun 16 Mar 2014, 19:26

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Spindrift »

Lånar tråden lite. Har lite fina grejer till Innova här:
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_I ... ?ca=13&w=1
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 18 Sep 2012, 17:24

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Pelle_Punk »

Någon som vet om det existerar någon Innovaträff i sommar?

Jag hörde att det tydligen fanns någon FB grupp för sådana som kör denna maskin men jag är inte med där och kan inte läsa om sådana tingestar. :roll:


//Pelle
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Pelle_Punk wrote:Någon som vet om det existerar någon Innovaträff i sommar?
Inget jag känner till, men skulle gärna delta om det är rimligt nära Sthlm (fast man kan åka rätt långt med en Innova...).
Dessutom missade jag Sthlms Scooterpremiär i år eftersom jag inte var i Sverige :-(, surt.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 18 Sep 2012, 17:24

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Pelle_Punk »

puttepj wrote:
Pelle_Punk wrote:Någon som vet om det existerar någon Innovaträff i sommar?
Inget jag känner till, men skulle gärna delta om det är rimligt nära Sthlm (fast man kan åka rätt långt med en Innova...).
Dessutom missade jag Sthlms Scooterpremiär i år eftersom jag inte var i Sverige :-(, surt.

/putte

Hör du något så posta gärna!

Jag bor i GBG men kan tänka mig att åka en bit om träffen inträffar på min semester, v 30-33.

Mvh. Pelle
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Sun 19 Aug 2012, 02:36

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Kapsyl »

Ja varför inte. Kan också tänka mig att köra en bit bara det passar tidsmässigt.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Dyker det inte upp någon träff och tyvärr har jag svårt att tro att det bara händer, kanske man skulle få till något själva, i all anspråkslöshet. Något som jag tyckte var jäkligt trevligt, var när medlemmar ut BMW-klubben spontanträffades (spontant & spontant, det var inte klubben som arrangerade) för ett par år sedan. Då bestämdes att vi skulle träffas för en sen lunch i restaurangen på Tabergsklippan, i närheten av Jönköping. För mig från Sthlm blir det ca 25 mil (lite mer eftersom jag nog skippar motorvägen...). Jag skulle lugnt kunna tänka mig och kliva upp lite tidigt och bena dit.
Bara ett litet förslag. Sen om fler från SSK vill hänga på tycker jag bara skulle vara kul.

/putte

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Jag fick en mailförfrågan om min Innova-service-dokumentation jag lade upp för några år sedan. Den webben som den låg på är numera nedlagd men jag har sparat servicedokumentet i PDF format och tydligen är det någon som saknat det i alla fall :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 ... ghamra.pdf
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
olle_j
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 15 May 2014, 22:54
Location: Täby

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by olle_j »

Tack för servicelänken, nu blir det till att serva i helgen!
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 18 Sep 2012, 17:24

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Pelle_Punk »

puttepj wrote:Dyker det inte upp någon träff och tyvärr har jag svårt att tro att det bara händer, kanske man skulle få till något själva, i all anspråkslöshet. Något som jag tyckte var jäkligt trevligt, var när medlemmar ut BMW-klubben spontanträffades (spontant & spontant, det var inte klubben som arrangerade) för ett par år sedan. Då bestämdes att vi skulle träffas för en sen lunch i restaurangen på Tabergsklippan, i närheten av Jönköping. För mig från Sthlm blir det ca 25 mil (lite mer eftersom jag nog skippar motorvägen...). Jag skulle lugnt kunna tänka mig och kliva upp lite tidigt och bena dit.
Bara ett litet förslag. Sen om fler från SSK vill hänga på tycker jag bara skulle vara kul.

/putte

/putte

Låter som en trevlig ide, jag har något liknande dit från GBG

//Pelle
svenb
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Sun 21 Oct 2012, 10:27

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by svenb »

Hej
Länge sedan jag skrev i denna tråd.
Vintern är över och handtagsvärmare, dubbdäck och foder i kläderna är borta. Dags för sommarkörningen.
Min förra förgasarinnova saknar jag jättemycket, den hade ett klipp som jag saknar på insprutningen. Behövde jag dra ut på motorvägen mellan Falun och Borläänge på den gamla så var det inga problem. Idag med insprutningen är jag livrädd, det saknas 10 km/h i hastighet, uppförsbackarna är pinsamt långsamma.
Om någon har varit i sågmyra och åkt mot Rexbo, backen uppför körs med insprutningen i max 65 km/h medans förgasarversionen aldrig kom under 80 km/h.
Nu är inte det ingen snabbåkarmaskin, men man skulle behöva de där 10 km/h ibland.

Annars blir det ventiler som alla andra, biltema mineral och 2.75 eller2.50 däck runt om. Just nu ett par Duro. Vinterdäcken är ett par Heidenau K46 med dubb från KG dubben i Borlänge.

Funderar allvarligt på byta ner mig till förgasarversion igen. Eller så får man väl hitta en "trimsida" och mappa om insprutningen

Vad hände med den gamla undrar ni?
Någon spände ett rep över grusvägen och där tog det stopp efter 3500 mil.... Hojen kaputt men jag klarade mig bra.
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Sun 19 Aug 2012, 02:36

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Kapsyl »

Finns en gosse på Youtube, Tamirkr, som har lagt upp en serie servicevideos som verkar bra.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... dJa3Ob02Cy
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Tack Kapsyl. Jag har dragit mig och dragit mig för att ge mig på oljefiltret. Men det videoklippet han lagt upp, skall det mycket till för att det skall gå fel.
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Sun 19 Aug 2012, 02:36

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Kapsyl »

Dags att byta kedja och drev. Någon som har erfarenhet av Biltemas kedjor?
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Kapsyl wrote:Dags att byta kedja och drev. Någon som har erfarenhet av Biltemas kedjor?
Enda erfarenheten från Biltemas kedjor, är motorsågskedjor och de är helt OK. Om de nu kommer från samma tillverkare är svårt att sia om, men det är väl inte omöjligt. Dock så böt jag kedja på Innovan efter bara några 100 mil, inte för att den eller dreven var utslitna, utan för att en eller ett par länkar kärvade, trots den var välskött. Åkte till MC-varuhuset och köpte en orginal och konstaterade att antingen tog dom fel pris eller så lönar det sig inte att köpa 'pirat' för den kostade dryga hundringen.

Så kanske lönar det sig inte att köpa på biltema och korta till orginallängd, kontra orginal.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
svenb
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Sun 21 Oct 2012, 10:27

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by svenb »

Köp ett drivpaket av saarela i norr så får du rätt grejer till rätt pris.
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Sun 19 Aug 2012, 02:36

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Kapsyl »

Dags att sätta på kedjan, köpte Saarelas "dyrare" paket. Kostade drygt 300 spänn plus porto så jag tänkte att jag kan lika köpa det och se om det är nån skillnad mot standardgrejorna (200kr).
Nån som kan rekommendera nån kedjesmörjning? Har en burk med Statoils "Greaseway LiCax 90" och den har funkat bra men är snart slut så man kanske skulle pröva något annat.
Har snubblat över den här men den låter för bra för att vara sann :D

http://www.rvs.se/products/page353.html

Nån som har erfarenhet av den?
Post Reply