Livet är ju ingen tävling. Jag gör bara som jag har lust ibland. Mitt jobb på det lokala lilla museet här i Lysekil innebär att jag större delen av året har ständig jour vad gäller bl a larmsystem, och jag jobbar på alla tider på dygnet hela veckan om det behövs. Idag blev det t ex 12:00 - 19:00, och jag kan knappast ta ledigt förrän lördag. Sen är det jobb på söndag igen. Jag tycker de där ytterligt flexibla tiderna är OK trots låg lön om jag bara får semester de veckor i juni/juli då jag stänger av telefonen för allt utom familj och kör söderut. Min familj orkar inte med mitt tempo, så jag åker alltså själv.
Som sagt: det är ingen tävling. Jag är ärligt talat rätt imponerad av folk som orkar baxa runt nåt stort elände till motorcykel i Alpernas grusvägar istället för en Innova. Jag litar helt på att Innovan håller, och skulle man gå omkull behöver man ju ingen hjälp för att lyfta upp den. Den är på något vis så opretentiös att man får fin kontakt med lokalt folk på ett sätt som är klart trevligt. T ex en finare Vespa/Lambretta placerar föraren lika mycket i ett fack som en MW Agusta F4 gör, men en Innova är så statusmässigt odefinierbar att man inte genast ses på ett visst sätt av andra.
Min Innova har nu gått 5350 mil. Jag måste tyvärr ofta ha bilen i jobbet och kan inte ta Innovan, men i onsdags lyckades jag ta ledigt och körde en sväng till Göteborg. Egentligen var det lite väl kyligt (4-5 minus på vägen hem), men det blev ändå 26 mil efter lite extra puttrande bl a på Hisingen.
Än så länge har jag inte haft några som helst oväntade problem med den. Jag har bytt en del slitdelar, men annat vore väl konstigt. Packboxarna i gaffeln är bytta. Det har gått åt två omgångar bromsbelägg fram och en uppsättning bromsbackar bak. Det är det sjunde bakdäcket på nu och tredje fram, inräknat de grovmönstrade från förra vintern. Längsta körsträckan för ett bakdäck är 1200 mil, men det billiga Kina-bakdäcket med grövre mönster jag hade på i vintras höll bara 300 mil Jag har haft otur med ett par kedjor som har slitits ojämnt, och är nu inne på sjätte kedjan på fjärde uppsättningen drev. Tändstiftsbyten, ventilspelsjusteringar och byte av luftfilter är förstås gjorda, och tätare oljebyten är specificerat har gjorts. Hemma i Sverige kör jag den på Biltemas billigaste MC-olja då den gör att kopplingen slirar minst av alla oljor jag har provat. Utomlands har jag köpt helsyntetiska oljor då det verkar fungera bra i höga utetemperaturer. Jag bytte för nåt år sen stödlagret till bakdrevet då det fanns en antydan till dålig gång i det.
Jag kör inte min Innova som de flesta gör så mina driftkostnader är nog inte så representativa Jag kör den rätt hårt och mycket på motorväg, så bensinförbrukningen hamnar knappast under 0,2 liter milen. Jag räknade iofs på kostnaderna nån gång och hamnade på ca 4,20 kronor milen för bensin, däck, olja och lite annat. Fast jag räknar inte så noga. Jag har trots allt råd.
Drivpaketsbytet var alltså bara byte av kedja och drev. Kedje-eländet började slitas ojämnt redan i Hamburg på väg söderut. Köpte grejerna hos Honda Vuillermoz på Avenue de Nice i Antibes. Välsorterat ställe, men lite dyrt då det dom hade hemma var D.I.D.-prylar. Fast det var bättre att få det gjort än att snåla. Dom ville naturligtvis byta delarna åt mig på sin verkstad. Skulle visst ta ett par timmar. Förklarade för dom att det inte var kamkedjan som skulle bytas. Ingen humor dom uppskattade alls, det där. Körde sen en liten bit och hittade en plats i skuggan, där den blå bilen står i följande länk:
https://www.google.se/maps/preview?hl=s ... !2e0&fid=5 . Bytte drev och kedja på under 40 minuter. Funderade på att köra tillbaka till hojfirman och visa att det faktiskt inte tog flera timmar att göra bytet, men jag är för snäll för sånt så jag körde mot norrut istället.
Kvaliteten på Innovan är inget att klaga på. Plastkåporna är iofs inte särskilt stabila, men det vore nog för dyrt att göra något bättre sett till vad den kostar.
Jag har nog fastnat i Innova-träsket uschligt tungt...
