NSU Prima III KL projekt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
wez
Drömmare
Drömmare

NSU Prima III KL projekt

Post by wez »

Hej!

Jag fick ett scooterprojekt till födelsedagspresent av min kära fru. Scootern verkar vara i ok skick, men jag siktar på att renovera den till toppskick. Första projektet blir genomgång av motor och växellåda. Tändningen funkar inte och kickstarten verkar hoppa över någon kugge ibland. Säljaren sade att problemet med kickstarten beror på en trött fjäder.
Jag skulle gärna få kontakt med andra Prima III eller V ägare om det finns några här på forumet.

Andreas
Attachments
20140813_223954.jpg
(215.8 KiB) Downloaded 14 times
wez
Drömmare
Drömmare

Re: NSU Prima III KL projekt

Post by wez »

Motorpaketet borttaget och väntar på att skruvas sönder i atomer.
Aluminiumfläkten är i dåligt skick och kanterna är tunna som aluminiumfolie. Om någon har en fläkt extra kan ni gärna meddela.

Jag har dock en fråga när det gäller fläkten. Motorn roterar medsols (sett framifrån) och då tycker jag att fläktbladen är fel svängda. Luften skall väl gå inifrån-ut och nu pekar yttre kanterna på fläktbladen mot rotationsriktningen vilket enligt mitt huvud borde göra fläkten mindre effektiv. Är det någon som kan förklara detta för mig?

Andreas
Fan.jpg
(434.29 KiB) Downloaded 12 times
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: NSU Prima III KL projekt

Post by Johnny Sthlm »

Som jag har förstått det så trycker den in kall luft i kåpan.
Och då är de väl rätt svängda?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Post Reply