Primavera 125 som dör efter en liten stund

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
marwe
Nybörjare
Nybörjare

Primavera 125 som dör efter en liten stund

Post by marwe »

Hej
Stoppade in lill-scootern i bilen och tuffade till sinful summer, de knappa 30 milen som bagage hade en dålig effekt på min lilla Primavera. Den startade och gick bra en liten bit, sen började den tappa kraft som om bensinen tagit slut, kom dock fram parkerade på Göta platsen stod i solen ett tag, och startade sedan fint, gick bra en liten bit och tröttnade på samma sätt tills den dog, gick att kicka i gång men samma sak hände allt snabbare igen. Till sist gick den inte att få igång alls.

Min första tanke var att det var smuts i tank som satt igen soppatillförseln. Det forsar dock när man vrider på kranen, så jag rengjorde förgasaren. Noterade att förgasaren inte sitter helt fast när man skruvad den på plats, utan har ett "glapp", vet ej om det är standard för modellen? Det fanns fin gnista, men jag bytte även tändstift även om det såg fint ut, ingen beläggning/färgning inte blött.

Någon som har förslag på nästa åtgärd i felsökandet?

Primavera 1982
125cc
shr 19/19

Tacksam för råd!

// Marwe
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
crispin
Lärling
Lärling

Re: Primavera 125 som dör efter en liten stund

Post by crispin »

Jag vet inte hur du gjorde men skulle kolla igenom förgasaren en gång till.

Kontrollera/blås rent i alla kanaler.
Gör rent filtret där soppan går in i förgasaren.
Rengör luftfiltret
Kontrollera flottörens funktion. Den ska släppa igenom soppa så länge som koppen ej är full.
Om du skruvar bort ställskruvar så notera först vilken inställning de har genom att skruva in dem i botten och räkna antal varv.

Sen så är jag osäker på om förgasaren verkligen ska glappa som du beskriver. Kolla var det glappet sitter.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Innan du river, kolla lufthålet i tanklocket!
Det finns ett litet hål där som ska släppa in luft så du inte får undertryck i tanken vartefter bensinen förbrukas och ett igensatt hål ger exakt de symptomen du beskriver. Har du bara lite soppa kvar i tanken kan du ju prova att köra med locket lite lätt öppet för att se om det går bättre än om du drar åt tanklocket.

Johan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det ska sitta en filtpackning mellan förgasare och anslutningsröret, den förhindrar tjuvluft (56 på skissen). Förgasaren ska INTE glappa, då är något fel.
Kolla att insugningsröret inte lossnat från blocket, inte helt ovanligt.
Skicka med en sprängskiss på det hela, till en V50 men samma princip som till 125:an.
Carburettor - Air cleaner-small.jpg
Carburettor - Air cleaner-small.jpg (163.41 KiB) Viewed 5666 times
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
marwe
Nybörjare
Nybörjare

Post by marwe »

Hej
Tack för era förslag. Tanklocket har jag tänkt på, så det är det inte.

Om förgasaren skall vara bom-fast, så har jag sannolikt ett problem där. Det glappar i rören om förbinder förgasaren med Nummer 6 i skissen sitter still, men 57 gissar jag kan röra sig, vilket gör att hela förgasaren har rör sig.

Jag river igen och undersöker...

Åter tack!

// Marwe
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

57:an är en hyla som sitter på röret men förgasaren är klämd mja. klämkopplingen 34-35 så förgasaren ska sitta fast mot röret. 57 håller fast gummibälgen. Känner Du att förgasaren rör sig så kollar Du om röret sitter fast i vevhuset, 2st muttrar m brickor och en packning ska det vara (1, 2 och 7). Sitter den fast så är det klämringen som misslyckas med att hålla förgasaren på plats. Kolla att Du får in förgasaren 15-20mm på röret, normalt trycker man in den så att filtpackningen (dränk in den med olja) kläms fast ordentligt. Sen är det bara att ta en 8mm hylsa och dra fast förgasaren. Det underlättar om man kan pressa ned bakfjädringen lite när man skruvar fast den.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Jag måste nog påstå att min förgasare också sitter lite löst i sidled trots att den är spänd ordentligt och bottnar mot filtringen, dock går min helt perfekt och jag kan sätta en mycket låg tomgång så någon tjuvluft drar den troligtvis inte, har dock kört med "vickande" förgasare så länge jag kan komma ihåg och gått i tron att det skulle vara så men jag får nog också kolla så att allt sitter rätt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

slangen för lång eller för kort, veck på slangen? om förgasaren vickar eller inte är knappast ditt problem, det är ett jämnt flöde av bensin du behöver... köp en ny slang avsedd för bensin o se till att den monteras så den lutar från tanken ner till fuggen utan möjlighet till luftfickor...
Post Reply