Går det att rädda denna individ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Skoterkalle
Drömmare
Drömmare

Går det att rädda denna individ?

Post by Skoterkalle »

Hej

Min sambo äger en Lambretta efter sin bortgångne far och skulle gärna vilja se den renoverad... Hon har många minnen från barndommen med denna.

Frågan är: Går det att renovera denna och ungefär vad skulle det kosta? Det är så klart en väldigt svår gissning. Vi vet inte så mycket om skicket och jag har inte klargjort hur perfekt den ska bli...

Många tack
Kalle
Attachments
photo 3.JPG
photo 3.JPG (150.55 KiB) Viewed 6138 times
photo 2.JPG
photo 2.JPG (172.97 KiB) Viewed 6138 times
photo 1.JPG
photo 1.JPG (174.25 KiB) Viewed 6138 times
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Går det att rädda denna individ?

Post by Hedge »

Har sett betydligt sämre objekt så det ska nog gå att få ordning på den.

Den är inte isärplockad, vilket är bra. Då sitter nog de flesta delarna kvar och så slipper man leta efter dem på loppisar etc.

Det stora problemet med LD-modellen brukar vara just att hitta förlorade delar, även om det nuförtiden så smått börjat säljas replikor av t ex ramdelar.

Snacka med Marcello på Casa Lambretta (http://casalambretta.se/), han kan nog ge dig en väldigt bra uppfattning om kostnad.

Skoterkalle wrote:Hej

Min sambo äger en Lambretta efter sin bortgångne far och skulle gärna vilja se den renoverad... Hon har många minnen från barndommen med denna.

Frågan är: Går det att renovera denna och ungefär vad skulle det kosta? Det är så klart en väldigt svår gissning. Vi vet inte så mycket om skicket och jag har inte klargjort hur perfekt den ska bli...

Många tack
Kalle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är ett omfattande projekt, o det kommer att ta tid o pengar i anspråk. Men när den är klar, har någon av er MC-kort, eller intresse av att ta det?

Det kan bli ett kul o lärorikt projekt med ett strålande resultat, men det kräver uppoffringar för att nå dit.
:mrgreen:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Klart det går att rädda. Alla är ju olika när det gäller renoveringar, en del vill skruva ner i atomer lacka och göra den finare än ny - andra gillar att scootern är patinerad och låter de yttre skavankerna vara en del av historian.

Bara för att den ser lite skruttig ut vid första anblicken så är det inte säkert att den är så dålig. Själv skulle jag på en sådan scooter börja kolla först att motorn verkar gå runt och ser någoluda ok ut. Sen skulle jag fräscha till det som värst ut och börja köra den. Om man sen vill ha en riktigt snyggscooter är det ju bättre att riva ner den senare.

Lackrengörning och vax - 200kr. Tycker att en bra rubbing ofta kan få gammal lack att se ritktigt fin ut.
Växellådsolja 50 kr.
Kabelset 32€ - man vill byta ut alla vajrar och höljen så det går lätt att gasa/bromsa/växla
Tändspole 42€ - man kan ifos testa att prova om den som sitter på fungerar men det brukar vara skönt att ha nya tänddelar som funkar.
Däck 48€ och slang 9€ x2 - scootern ser direkt snyggare ut och är betydligt säkrare att åka på
Sadelöverdrag 50€ styck x2 - dom såg ganska slut ut på bilden.

Vilket blir i runda slängar 3000kr . Vill man sen göra en motorrenovering och lackera den samt byta ut andra delar kan det lätt kosta 10000 -20.000kr , vill man inte göra jobbet själv gissa att det kostar mer ....

Jag tycker du ska börja försiktigt och se om du kan få start på den: rengöra förgasare, i med ny bensin, ny växellåds olja, kolla gnista på sitftet och sen försöka starta.

Sen kan du byta vajrar, efter det sadel, efter det däck. Sen ser du själv vad som är lämpligt att fortsätta med.

Lycka till !
/H
Hur svårt kan det va?
Skoterkalle
Drömmare
Drömmare

Post by Skoterkalle »

Hej
Jag trodde jag skulle få ett mail när någon svarat, men här var det visst full aktivitet. Därav min sena respons.
Tack för alla svar.

Hedge,
Det låter hoppfullt att det går att finna delar som saknas. Mina kunskaper räcker nog inte till för att avgöra vad som behövs. Jag ringer Marcello och ser vad han tycker och tänker.

Fritte,
Min sambo säger sig villig att ta motorcykelkort om den kan bli körbar. Jag tror att den uppoffring vi kan göra är mer av penningkarraktär. Vi har inte kompetensen att genomföra projektet…

Topps,
Jag kan tänka mig att min sambo gärna har kvar en del patina. Det är ju så hon minns den.
Jag tycker din idé om att byta några kritiska delar för att få den körbar och sedan känna sig fram lite låter riktigt klokt. Detta förutsätter så klart att motorn fungerar.
Att allra först rengöra förgasare, i med ny bensin, ny växellåds olja, kolla gnista på sitftet och sen försöka starta låter också rätt.

Är någon intresserad av att hjälpa till med att avgöra vilket skick denna individ är i? Provstarta och komma med förslag hur man går vidare? Jag och min sambo är tyvärr inte rätt personer för att skruva lambretta själva.
Kanske ska jag direkt försöka finna den som kan och vill renovera åt oss?

/Kalle
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Håller med Topps, börja försiktigt med motorn. Detta säger jag vis av erfarenhet mitt i en pågående helrenovering där motivationen tappats ett par gånger redan....

Det finns massor av hjälp att komma igång i form av kollektiv visdom här i scooterklubben eller på andra forum såsom http://www.ilambretta.co.uk/forum, GSF -german scooter forum, eller scooterotica. Du borde kunna hitta någon som dokumenterat en LD-renovering i någon av dessa.

...eller på någon fristående blogg som denna: http://billy192.blogspot.se

Annars finns det ju en del böcker i ämnet Lambretta...
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.repair.books.html

Lycka till med din nya hobby!!!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Gör så lite som möjligt. Den är fantastisk som den är....
Fixa tändning och förgasare till att börja med om motorn går runt
Post Reply