Tekniska data VGLB1T
Tekniska data VGLB1T
Hej
Fick papper idag från transportstyrelsen att vespan är klar för reg. bes.
Läser på bilprovningens hemsida att dom vill att man tar med papper på bla. tjänstevikt totalvikt mm. inför reg. besiktningen.
Jag har inga som helst papper eller data om vespan. som ramlat ur registret på 70-talet gissar jag.
Nån som vet var man kan hitta sådan data till en 150cc VGLB1T från 1961 ??
Fick papper idag från transportstyrelsen att vespan är klar för reg. bes.
Läser på bilprovningens hemsida att dom vill att man tar med papper på bla. tjänstevikt totalvikt mm. inför reg. besiktningen.
Jag har inga som helst papper eller data om vespan. som ramlat ur registret på 70-talet gissar jag.
Nån som vet var man kan hitta sådan data till en 150cc VGLB1T från 1961 ??
Re: Tekniska data VGLB1T
Du har aldrig funderat på att googla "vespa touring"....??
Jag har en likadan vespa men det går fortare för dig att söka informationen på nätet än att jag ska fota och maila mina instruktionsböcker.
Jag har en likadan vespa men det går fortare för dig att söka informationen på nätet än att jag ska fota och maila mina instruktionsböcker.
/ Christian
Re: Tekniska data VGLB1T
Har googlat och letat, på nätet hittade lite data på scooterhelp i en instruktionsbok men det var inte till en VGLB1T...(kanske stämmer med min i alla fall) Samt lite info i stora vespatabellen... Jag ringde och beställde reg.bes tid idag, blev den 18/7
Fick jag frågan om jag hade gamla reg. papper på den, då jag svarade nej jag har inga som helst papper eller gamla regnr på den, okej det måste jag ha så jag vet vilka data jag ska skriva in sa mannen som kommer utföra reg.besiktningen typ tjänstevikt totalvikt bränsletankvolym axelavstånd hästkrafter/kw mm.
Måste verkligen jag skaffa fram alla uppgifter ? Va fan gör Transportstyrelsen och reg.besiktaren då ? då jag gör allt jobb. Nån som gått igenom denna procedur och vet vad jag behöver för data ? eller om det inte ligger på mig och skaffa all data. Transportstyrelsen som gjorde ursprungskontrollen borde väl hittat gamla registreringsuppgifter på den ? annars hade dom väl ej godkänt ursprungskontrollen ? Vore bra om nån som har en VGLB1T från -61 kunde skriva in de tekniska uppgifterna som står på reg.beviset eller om nån orkar fota den delen som dessa uppgifter står på i reg.beviset.
/ Pelle
Fick jag frågan om jag hade gamla reg. papper på den, då jag svarade nej jag har inga som helst papper eller gamla regnr på den, okej det måste jag ha så jag vet vilka data jag ska skriva in sa mannen som kommer utföra reg.besiktningen typ tjänstevikt totalvikt bränsletankvolym axelavstånd hästkrafter/kw mm.
Måste verkligen jag skaffa fram alla uppgifter ? Va fan gör Transportstyrelsen och reg.besiktaren då ? då jag gör allt jobb. Nån som gått igenom denna procedur och vet vad jag behöver för data ? eller om det inte ligger på mig och skaffa all data. Transportstyrelsen som gjorde ursprungskontrollen borde väl hittat gamla registreringsuppgifter på den ? annars hade dom väl ej godkänt ursprungskontrollen ? Vore bra om nån som har en VGLB1T från -61 kunde skriva in de tekniska uppgifterna som står på reg.beviset eller om nån orkar fota den delen som dessa uppgifter står på i reg.beviset.
/ Pelle
Re: Tekniska data VGLB1T
Ok..
Då ska jag självklart hjälpa dig.
Tjänstevikt:100kg
Hjulbas: 1190mm
Total längd: 1735mm
Total höjd: 1040mm
Fri höjd över mark: 150mm
Vänddiameter: 1600mm
Vikt utan bränsle: 88kg
Slagvolym: 145,45mm
Kompression: 6,5:1
Bränsletank: 7,7 liter
Däck: 3,50x10
Motoreffekt: 5,5 hk
Det är de uppgifter jag kan få fram. Det står inte mkt i reg beviset pga fordonets ålder.
Då ska jag självklart hjälpa dig.
Tjänstevikt:100kg
Hjulbas: 1190mm
Total längd: 1735mm
Total höjd: 1040mm
Fri höjd över mark: 150mm
Vänddiameter: 1600mm
Vikt utan bränsle: 88kg
Slagvolym: 145,45mm
Kompression: 6,5:1
Bränsletank: 7,7 liter
Däck: 3,50x10
Motoreffekt: 5,5 hk
Det är de uppgifter jag kan få fram. Det står inte mkt i reg beviset pga fordonets ålder.
/ Christian
Re: Tekniska data VGLB1T
Tack Christian för den tekniska informationen, detta lär räcka mer än väl...
Men det känns lite konstigt att jag ska skaffa den här informationen, jag kan ju i praktiken hitta på nästan vad som helst. Men Transportstyrelsen lär väl granska uppgifterna innan reg.bevis och reg.skylt skickas ut.
Vi får se vad som händer den 18/7... Vespan är definitivt inte i skick att klara en vanlig kontrollbesiktning, men detta är ju reg.bes i syfte att få papper och skylt, för att sedan återställa den i körbart skick. Slänger in en slutkomentar den runt den 18/7 om hur det gick../Pelle
Men det känns lite konstigt att jag ska skaffa den här informationen, jag kan ju i praktiken hitta på nästan vad som helst. Men Transportstyrelsen lär väl granska uppgifterna innan reg.bevis och reg.skylt skickas ut.
Vi får se vad som händer den 18/7... Vespan är definitivt inte i skick att klara en vanlig kontrollbesiktning, men detta är ju reg.bes i syfte att få papper och skylt, för att sedan återställa den i körbart skick. Slänger in en slutkomentar den runt den 18/7 om hur det gick../Pelle
Re: Tekniska data VGLB1T
Gick fullständigt åt helvete med reg.besiktningen, trotts att transportsyrelsen godkänt fordonet i sin sk. ursprungskontroll samt skickat brev hem till mig att nu är det bara beställa tid för reg,besiktning...
När jag bokade tid för reg.bes hos carspect så sa jag med tydlighet att fordonet inte var körbart utan att den enbart skulle reg.bes för att få tillbaka den i registret..-svar från carspect: Inga problem det fixar vi, vad har du för ärendenummen från transportsyrelsen ? vilket jag lämnade och fick tid inbokad.
Väl vid besiktningen så vägrade Jankku Lindgren Carspect i Arninge genomföra reg.besiktningen då jag saknade gammalt reg.bevis som skulle påvisa att den varit reggad i Sverige tidigare, men transportstyrelsen har ju skickat papper om att allt är klart för reg.bes, ser det sa Jankku och kunde inte förstå varför, dessutom måste lyse på cykeln fungera, Varför då frågade jag , jag ämnar inte köra med fordonet, jo det måste fungera men det gör inget om ljusbild reflektor är defekt men lysa måste det, samt att hastighetsmätaren måste funka, finns ju ingen logik i det du säger, men jag får väl acceptera att du inte vill eller kan reg.besiktiga vespan då..
Är det nån som gått igenom samma skit, så hör gärna av er.. Ska ringa MHRF Transportstyrelsen samt Swedac som är bilprovningens överförmyndare..Pelle
När jag bokade tid för reg.bes hos carspect så sa jag med tydlighet att fordonet inte var körbart utan att den enbart skulle reg.bes för att få tillbaka den i registret..-svar från carspect: Inga problem det fixar vi, vad har du för ärendenummen från transportsyrelsen ? vilket jag lämnade och fick tid inbokad.
Väl vid besiktningen så vägrade Jankku Lindgren Carspect i Arninge genomföra reg.besiktningen då jag saknade gammalt reg.bevis som skulle påvisa att den varit reggad i Sverige tidigare, men transportstyrelsen har ju skickat papper om att allt är klart för reg.bes, ser det sa Jankku och kunde inte förstå varför, dessutom måste lyse på cykeln fungera, Varför då frågade jag , jag ämnar inte köra med fordonet, jo det måste fungera men det gör inget om ljusbild reflektor är defekt men lysa måste det, samt att hastighetsmätaren måste funka, finns ju ingen logik i det du säger, men jag får väl acceptera att du inte vill eller kan reg.besiktiga vespan då..
Är det nån som gått igenom samma skit, så hör gärna av er.. Ska ringa MHRF Transportstyrelsen samt Swedac som är bilprovningens överförmyndare..Pelle
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Tekniska data VGLB1T
Jag reg besiktigade min -67 nouvo med en tejp över trasig hastighetsmätare.
Godkänd utan anmärkning av besikta på Hisingen. // en annan Pelle
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Godkänd utan anmärkning av besikta på Hisingen. // en annan Pelle
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Tekniska data VGLB1T
Hej
Lite långt till Hisingen då jag bor Sthlm.
Efter lusläst Transportsyrelsens författningssamling om föreskrifter och allmänna råd vid registreringsbesiktning och lämplighetsbesiktning, så står det i Kap.2 29§
För avregistrerat fordon kan äldre svensk registreringshandling användas för fastställande av tekniska uppgifter. För historiskt fordon 30år eller äldre kan även övriga skyltar i fordonet användas samt handböcker användarmanualer , verkstadshandböcker , fordonskataloger/fordonsböcker med tekniska uppgifter användas för fastställande av tekniska uppgifter.
"Christian" dina uppgifter är säkert korrekta, och jag tackar för dom, men jag behöver nån handbok instruktionsbok där dessa uppgifter står i som jag kan visa, och vet inte var jag kan hitta detta till min VGLB1T från 1961
Efter samtal med Transportstyrelsen, Swedac och MHRF så är alla rörande överens att fordonet som ska registreringsbesiktigas inte behöver vara körbart eller fullt fungerande, däremot måste fordonet vara i det närmaste komplett och i orignalutförande och får inte sakna vitala delar så som hjulaxlar motor mm.
Annat gäller vid regbes. av så kallat ändrat fordon, tex vid montering av dragkrok mm. Då ska funktionskontroll göras och det är besiktningsorganet som beslutar om vilka funktionskontroller som ska utföras i det enskilda fallet.
Nån som vet var jag kan få tag i korrekt instruktionsbok eller bok med tekniska data i till en VGLB1T ?
(hittar ingen bok som stämmer på scooter.help)
Lite långt till Hisingen då jag bor Sthlm.
Efter lusläst Transportsyrelsens författningssamling om föreskrifter och allmänna råd vid registreringsbesiktning och lämplighetsbesiktning, så står det i Kap.2 29§
För avregistrerat fordon kan äldre svensk registreringshandling användas för fastställande av tekniska uppgifter. För historiskt fordon 30år eller äldre kan även övriga skyltar i fordonet användas samt handböcker användarmanualer , verkstadshandböcker , fordonskataloger/fordonsböcker med tekniska uppgifter användas för fastställande av tekniska uppgifter.
"Christian" dina uppgifter är säkert korrekta, och jag tackar för dom, men jag behöver nån handbok instruktionsbok där dessa uppgifter står i som jag kan visa, och vet inte var jag kan hitta detta till min VGLB1T från 1961
Efter samtal med Transportstyrelsen, Swedac och MHRF så är alla rörande överens att fordonet som ska registreringsbesiktigas inte behöver vara körbart eller fullt fungerande, däremot måste fordonet vara i det närmaste komplett och i orignalutförande och får inte sakna vitala delar så som hjulaxlar motor mm.
Annat gäller vid regbes. av så kallat ändrat fordon, tex vid montering av dragkrok mm. Då ska funktionskontroll göras och det är besiktningsorganet som beslutar om vilka funktionskontroller som ska utföras i det enskilda fallet.
Nån som vet var jag kan få tag i korrekt instruktionsbok eller bok med tekniska data i till en VGLB1T ?
(hittar ingen bok som stämmer på scooter.help)
Re: Tekniska data VGLB1T
Talar vi om en sådan här?
http://www.emscooters.se/instruktionsbo ... c-379.aspx
fast tyvärr tycks EM ha semesterstängt just nu ...
/jens
http://www.emscooters.se/instruktionsbo ... c-379.aspx
fast tyvärr tycks EM ha semesterstängt just nu ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Tekniska data VGLB1T
Tackar för tippset
Ska ringa em scooter så fort dom öppnar efter semestern, står årsmodell 59-60 ...min är en VGLB1T 1961 men det kan vara samma axelavstånd vikt mm..
beställde denna från sip igår vet dock inte om tekniska datan stämmer,vi får se om några dagar..
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_610055m0
Ska ringa em scooter så fort dom öppnar efter semestern, står årsmodell 59-60 ...min är en VGLB1T 1961 men det kan vara samma axelavstånd vikt mm..
beställde denna från sip igår vet dock inte om tekniska datan stämmer,vi får se om några dagar..
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_610055m0
Re: Tekniska data VGLB1T
Hej
Fick instruktionsboken från sip idag, den tekniska datan stämmer inte fullt ut, då den är till den snarlika modellen VBB som bland annat var utrustad med 8" hjul
Ska kolla med Em scooter när dom öppnar efter semestern,
Tacksam för mer tipps om nån hemsida eller var jag kan få fram data till VGLB1T från 1961, behöver nån källa till datan som jag måste visa vid reg.besiktningen....
Fick instruktionsboken från sip idag, den tekniska datan stämmer inte fullt ut, då den är till den snarlika modellen VBB som bland annat var utrustad med 8" hjul
Ska kolla med Em scooter när dom öppnar efter semestern,
Tacksam för mer tipps om nån hemsida eller var jag kan få fram data till VGLB1T från 1961, behöver nån källa till datan som jag måste visa vid reg.besiktningen....
Re: Tekniska data VGLB1T
Kan man inte använda data från en annan VGLB1T som redan finns i registret?
Re: Tekniska data VGLB1T
Hej
Vore verkligen tacksam om nån vänlig själ orkade ta ett par bilder på regbeviset som har en VGLB1T 1961 för jag har bara en vespa och den saknar alla papper
Pelle
Vore verkligen tacksam om nån vänlig själ orkade ta ett par bilder på regbeviset som har en VGLB1T 1961 för jag har bara en vespa och den saknar alla papper
Pelle