Knas i V50 förgasaren

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Knas i V50 förgasaren

Post by topps »

Den nyinköpta V50n gick lite krasssligt, startade iofs fint men särskilt vid tex lite uppförsbackar gick det endast om man samtidigt drog ut choken, gammal benin och skit i förgasaren sa tidigare ägare.

Sagt och gjort ur med bensinen och riva förgasaren. Konstigt, vad är det här som har hänt här? Jo i huvudmystnycket (storlek 48) hade någon prydligt och fint satt in en tun tun flätad koppartråd!!! oj oj oj här anade man ugglor i mossen :shock:

Ur med koppartråden och ihop med förgasaren för provkörning, jo den startade och gick, dock slött och ville nästan dö, men gick bra på mellangas. Buss-Kalle kom förbi och skulle provköra och jag gick ner för att plocka ihop på arbetsbänken - men vad är det här? Jo där ligger tomgångsmuntycket kvar!!! :cry: http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page12.jpg (Nr 60) När vi sen monterar i det ville det inte gå alls :cry:

Min gissning är att förgasaren får för <b>lite</b> luft, därför har någon tidigare ägare minskat huvudmunstycket med koppartrådsflätan och därigenom fått bättre balans mellan luft-bränsle. När tomgångsmunstycket var ut fick den också mera luft (???) och blandningen blev bättre. Finns det någon annan logisk förklaring?

/Henkan
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag är ju ingen expert på det här, men om munstycket är ur borde den väl få mer bensin. Inget munstycke borde väl motsvara ett oändligt stort munstycke?
För lite luft kan väl motorn knappast få? Det är ju pumpeffekten från kolven som gör att den suger i sig luft. Förgasaren kan väl bara reglera mängden bensin? En liten förgasare gör förstås att det blir ett begränsat luftflöde, vilket bromsar motorn. Samma sak med gasspjället. Men det är ju geometriska egenskaper, som knappast ändrar sig av sig själv.

/Jörgen
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Iofs borde inget munstycke betyda oändligt stort munstycke, men när man skruvar upp det så öppnar man ju även ett ganska stort hål rakt ut i fria luften. (eller ? )

/H
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Iofs borde inget munstycke betyda oändligt stort munstycke, men när man skruvar upp det så öppnar man ju även ett ganska stort hål rakt ut i fria luften. (eller ? )
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, men munstyckshålet till fria luften är ju väldigt litet, jämfört med hålet som blir när man öppnar trotteln. Tänk på att blandningsförhållandet normalt är många gånger mer luft än bensin. Jag minns inte förhållandet. Var det 1:27 eller något sådant? Och då talar vi väl om vikt, inte volym.

/Jörgen
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Om munstycket var i storlek 48 fattar jag inte hur någon fick igenom en flätad koppartråd. låter som om någon har borrat up munstycket och sedan ångrat sig. eller har du ett munstycke att jämföra med?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Helt rätt Crispin - du får dagens pris i V50 kunskap :D

Inte för än jag lånat en annan förgasare av garagegrannen framgick det att musntycket var JÄTTE uppborrat, gämförde med lite andra munstycken jag hade liggande och det borde vara en bit över 100....

Nu går detn som en drömm!

/Henkan
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Så det som måste ha hänt är: "Nu ska jag minsan trimma den där slöa Vespan", tagit fram borrsvängen och gasat upp ett STOOORT hål, när man sen inte fick det att gå så "Ååå faaan", inga nya munstycken att tillgå men väl lite flätad koppartråd ....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Iofs borde inget munstycke betyda oändligt stort munstycke, men när man skruvar upp det så öppnar man ju även ett ganska stort hål rakt ut i fria luften. (eller ? )

Jo, men munstyckshålet till fria luften är ju väldigt litet, jämfört med hålet som blir när man öppnar trotteln. Tänk på att blandningsförhållandet normalt är många gånger mer luft än bensin. Jag minns inte förhållandet. Var det 1:27 eller något sådant? Och då talar vi väl om vikt, inte volym.

/Jörgen
Önskvart förhållande, vikt, bränsle/luft:
Start 1:3
tomgång 1:8-10
låg farts körning 1:10-13
låg belastning normal körning 1:14-16
hög belastning 1:12-14
:D:D:D
Post Reply