Högt motorljud

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
marern
Drömmare
Drömmare

Högt motorljud

Post by marern »

Hej alla!

Här är mitt första inlägg i detta forum :) Det lär bli fler...

Jag har en Vespa V50L från 70 som jag precis börjat en rullande renovering av. Mitt största problem just nu är att den är väldigt högljudd - nästan så man skäms när man åker genom villaområdet... Utan att fundera närmare bytte jag helt enkelt till ett nytt (standard) avgassystem - men ingen skillnad. Det är inte ett mekaniskt högljud utan mer som det låter när just avgassystemet läcker någonstans.

Vespan har stått still i många år och tyvärr utomhus. Mina första tankar är läckande insug eller läckande cylinderfot eller dylikt. Enda problemet med den analysen är att den går ganska bra... Någon som vet vad detta kan vara? Någon packning som traditionellt torkar med tid?

Tacksam för all input!

/Martin
crispin
Lärling
Lärling

Re: Högt motorljud

Post by crispin »

Hej och välkommen!
Har du kollat att den inte läcker uppe i kröken? Dvs det röret som sitter närmast cylindern.
Kolla efter svart klet.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
marern
Drömmare
Drömmare

Post by marern »

Såklart har du rätt :) Svart klet i den del som vetter mot cylindern...

Nu är då frågan hur jag får det tätt? När jag bytte avgassystemet bytte jag även röret mellan avgassystemet och cylindern samt packningarna däremellan. Passningen ser helt OK ut. Jag tycker också jag dragit åt ordentligt - man känner ju ganska tydligt när muttrarna bottnar. Något jag missat här?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Kolla om flänsen på det nya röret är plan. Många är inte det och då kan det gå att fixa det med sk. avgaspasta. Det är monteringspasta för avgassystem, finns på bl.a. Biltema.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply