Svårstartad PX125 då det är varmt ute

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Min PX125-83 startar lätt efter ett par kickar då det är lite svalare väder men nu, då det har blivit högsommarvärme är den knepigare att få igång. Jag har börjat springa igång den eftersom det nästan är lättast.
Jag försöker alltså starta som vanligt med choken utdragen (kall motor) och gashandtaget orört men jag får stå och kicka tills stiftet blir blött. Ska man låta bli att choka då det är 25 grader varmt ute? Anses motorn då vara varm? Tycker inte det borde vara så stor skillnad om det är 15 eller 25 grader varmt i omgivningen.
Någon som kan berätta?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
colsson
Lärling
Lärling

Re: Svårstartad PX125 då det är varmt ute

Post by colsson »

Intressant!
Logiskt sett så blir blandningen magrare (mindre bensin) vid varmt väder eftersom den varma luften tar mer plats och man borde få kompensera detta med mer choke (mindre luft) vid start.

Vad händer om du låter bli att choka?

Min Px200 är väldigt känslig för choke/inte choke vid start huruvida om motorn är varm eller inte.
Vid kallstart MÅSTE den ha choke. Om jag har kört en sväng, stannat i 30 min så startar den på första kicken utan choke. Har den stått i en timme eller mer, måste den ha choke.
/ Christian
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Borde ju vara att blandningen blir fetare vid hög temp, varm luft tar mer plats vilket leder till mindre syre per volymenhet. Soppamängden är konstant. En överladdad förbränningsmotor kyler ju insugsluften mha intercooler för att få in mer luft.

Sorry, inte svar på ursprungsfrågan...
Post Reply