Vespa 50 dör utan choke

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
vespa50primavera
Nybörjare
Nybörjare

Vespa 50 dör utan choke

Post by vespa50primavera »

Hej ! Köpte en Vespa 50 från mitten av 70-talet förra sommaren och den funkade kanonbra fram tills den skulle dras igång igen i våras.

Motorn går igång bra men den dör utan choke, ibland även på halvchoke. Den svarar knappt på gasen om choken dras in. Som jag har fattat det är det antagligen problem med bensin/lufttillförseln eller skit i förgasaren? Jag kan inte mecka alls och är därför lite nojjig över att gå in och pilla själv. Vet någon om en verkstad eller privatperson som skulle kunna ta en titt på detta? Jag bor nära Nytorget på Södermalm.

Tack :D
//carl
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Vespa 50 dör utan choke

Post by ljus123 »

Det är antagligen igensatta munstycken. Hade samma problem på min Vespa 50.

Köp tryckluft på burk (finns på biltema) och blås rent dem. Absolut inget svårt att göra själv. Du behöver plocka bort tanken och skruva upp fästet för förgasaren. Gasvajern är lätt att få av, likaså chokewiren. Du kommer behöva plocka bort locket i nederkant av förgasaren så du kommer åt munstyckena, bra att kolla så flottören och så ser bra ut samtidigt.

Guide för borttagning av förgasaren.
http://www.vespa-50.com/Carburator/carb ... moval.html
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html (gå ner till del 6)

Guide för underhåll.
http://www.vespa-50.com/Carburator/maintainance.html

Bor tyvärr inte i närheten, annars skulle jag gärna hjälpa till.
vespa50primavera
Nybörjare
Nybörjare

Tack för snabbt svar! Med guiderna känner jag mig rätt säker på att jag kan försöka själv! Jag sökte på Biltema.se och hittade dock inte tryckluft på burk, kan det finnas nån annanstans, kanske inne i stan?

Sen måste jag tyvärr erkänna att jag inte har så bra koll på var munstyckena sitter heller och guiderna var jättebra, men jag vet inte riktigt vart jag ska blåsa någonstans? Är det nåt annat man bör kolla samtidigt? Jag har luskat lite här på forumet och folk med liknande problem har fått rådet att kolla så att det inte kommer in tjuvluft, hur kollar man i så fall det? (känns för mig som okunnig som att det i princip skulle vara omöjligt att hitta)

Tack igen :)
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Bara kul att kunna hjälpa till :)

Konstigt, sökte på Biltema och hittade inte tryckluft på burk heller, köpt det förut där iallafall. Skulle du inte hitta det där finns det nog annars (som du säger) hos någon annan butik. Har för mig Teknikmagasinet har det.

Munstyckena sitter placerade två stycken inne i förgasaren under locket i botten på den. Så kommer man även åt ett från utsidan (ifall jag nu kommer ihåg rätt). Det sitter ett litet hål i munstycket vilket är väldigt litet och täpps därmed igen lätt, ibland ser man till och med skit i dem ifall man håller uppe munstycket mot solen. Ta och blås igenom allihopa så inget täpper till. Munstyckena sitter fast i kanaler som man även kan blåsa igenom.

I övrigt kan man kolla att flottören (som du ser när du tar loss locket i botten) är hel och utan sprickor. Det är kanske onödigt att plocka bort den också, men då kan du i så fall även kolla att nålen inte spruckit.

Tjuvluft kan det komma in mellan förgasaren mot insugningshylsan, som i sin tur sitter på insugningsröret. De sitter en filtpackning där mellan förgasaren och hylsan som kan börjat släppa igenom tjuvluft. Du kan känna på den efter du tagit bort förgasaren.

Tips att tänka på är att inte glömma att ta bort bensinkranensvredet som går under till tanken. Ta loss tanken med sina 4 skruvar. Lossa sedan bensinkransvredet genom att ta bart metallclipset som håller fast den. Det ska dras åt sidan. Kan vara lite svårt ifall du inte set det förr.
Såhär ser den ut.
http://www.scooterwest.com/file/000/000 ... 1302134820

När du fått bort den kan du lyfta av tanken och lossa förgasaren. Antagligen med en hylsnyckel eller en skruvmejsel. Vicka sedan på förgasaren så borde den lossna. Gaswiren är enkel att få loss. Det ser du antagligen själv men det är bara lyfta bort nippeln i slutet på wiren så är den bortkopplad. Chokewiren kan man lossa uppe vid chokeknoppen (brukar jag iaf). Sedan är får man även lossa på bensinslangen som går in i förgasaren. Bra att ha kranen avstängd då innan man lossar den. Kommer rinna ut lite bensin. Brukar lossa på förgasaren så man slipper krångla med slangen. Då kan man även kolla bensinfiltret så det inte är igensatt.

Här är en till video på förgasarens uppbyggnad.
https://www.youtube.com/watch?v=WvZVqP_Bkqc

Kul att kunna besvara lite frågor när man fått mycket hjälp själv här:)

Lycka till!
vespa50primavera
Nybörjare
Nybörjare

Fantastiskt! Har fått loss alla bensinslang, choke, och gaswiren. Men själva förgasaren får jag inte loss, bulten sitter som järnet och trots att jag idag har köpt 5-56 och sprejat på fästet ger den sig inte. Jag är lite rädd att förstöra skåran. Den sitter ju också ganska trångt till så det är svårt att få särskilt mycket kraft när man försöker dra upp den... störande
vespa50primavera
Nybörjare
Nybörjare

Nu har jag äntligen fått loss förgasaren och ska börja rengöra i helgen. Men direkt när jag tar loss luftfiltret så ser det rätt konstigt ut, massa stålull ivägen där det inte borde vara det? (till höger i bild)

Den har ju funkat tidigare med denna stålull så det verkar inte vara det som är problemet, någon har ju stoppat in den där antagligen för att minska luftinsläppet? Det lär ju hursomhelst inte vara det som är problemet...
Attachments
IMG_3532.jpg
IMG_3532.jpg (45.45 KiB) Viewed 5904 times
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Stålullen ska vara där, det är filtret! Det andra som finns där ska inte vara där. Någon tidigare hobbymek har uppfunnit något, ta bort det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
vespa50primavera
Nybörjare
Nybörjare

Yes nu funkar den perfekt igen tack för hjälpen :) !
Post Reply