Bara kul att kunna hjälpa till
Konstigt, sökte på Biltema och hittade inte tryckluft på burk heller, köpt det förut där iallafall. Skulle du inte hitta det där finns det nog annars (som du säger) hos någon annan butik. Har för mig Teknikmagasinet har det.
Munstyckena sitter placerade två stycken inne i förgasaren under locket i botten på den. Så kommer man även åt ett från utsidan (ifall jag nu kommer ihåg rätt). Det sitter ett litet hål i munstycket vilket är väldigt litet och täpps därmed igen lätt, ibland ser man till och med skit i dem ifall man håller uppe munstycket mot solen. Ta och blås igenom allihopa så inget täpper till. Munstyckena sitter fast i kanaler som man även kan blåsa igenom.
I övrigt kan man kolla att flottören (som du ser när du tar loss locket i botten) är hel och utan sprickor. Det är kanske onödigt att plocka bort den också, men då kan du i så fall även kolla att nålen inte spruckit.
Tjuvluft kan det komma in mellan förgasaren mot insugningshylsan, som i sin tur sitter på insugningsröret. De sitter en filtpackning där mellan förgasaren och hylsan som kan börjat släppa igenom tjuvluft. Du kan känna på den efter du tagit bort förgasaren.
Tips att tänka på är att inte glömma att ta bort bensinkranensvredet som går under till tanken. Ta loss tanken med sina 4 skruvar. Lossa sedan bensinkransvredet genom att ta bart metallclipset som håller fast den. Det ska dras åt sidan. Kan vara lite svårt ifall du inte set det förr.
Såhär ser den ut.
http://www.scooterwest.com/file/000/000 ... 1302134820
När du fått bort den kan du lyfta av tanken och lossa förgasaren. Antagligen med en hylsnyckel eller en skruvmejsel. Vicka sedan på förgasaren så borde den lossna. Gaswiren är enkel att få loss. Det ser du antagligen själv men det är bara lyfta bort nippeln i slutet på wiren så är den bortkopplad. Chokewiren kan man lossa uppe vid chokeknoppen (brukar jag iaf). Sedan är får man även lossa på bensinslangen som går in i förgasaren. Bra att ha kranen avstängd då innan man lossar den. Kommer rinna ut lite bensin. Brukar lossa på förgasaren så man slipper krångla med slangen. Då kan man även kolla bensinfiltret så det inte är igensatt.
Här är en till video på förgasarens uppbyggnad.
https://www.youtube.com/watch?v=WvZVqP_Bkqc
Kul att kunna besvara lite frågor när man fått mycket hjälp själv här:)
Lycka till!