Vespatrim som man kan åka till Italien med

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 03 Mar 2013, 12:24

Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by Lone Wolf »

Vespalun

Har du en spec på motorn som tog dig till Italien och hem med fru och PAV och full packning?

Lone Wolf
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by Vespalun »

Ingen speciellt!
1 st PX200 -93 motor
Grejerna köptes från SIP.

Det som byttes var:
Polini 210 Alu cylinder. https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... +_14000830
MMV topp. https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... r_13013856
SERIE Pro racing vev. http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... e_45013000
Koppling MMV "superstrong". https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... o_93245000
Primärväxel DR 62. https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... +_40432930
Kopplings drev DR 23. https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... +_87482300
SIP Road avgassystem. https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... +_24165500
Dock ej ovanstående utan föregångaren SIP road 1. Den nya är betydligt bättre svetsad på insidan.

Cylindern är portad mot blocket, lite svets blev det för att slippa slipa igenom (svänghjulssidan). Det finns lite bilder och annat matnyttigt i denna tråd, http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=6762. Byggde den med Newfren Cosa II koppling först men den var rena skämtet, höll knappt 500 mil. MMV kopplingen är ljusår bättre (men mycket dyrare). Förgasaren är standard SI24 med separat smörjning. Denna uppsättning har fungerat bra de senaste 1500 milen så jag tror på konceptet. Är ingen guru på motorer utan bygger med kända prylar och är noggrann, det verkar fungera bra. Kan tillägga att det är standard tändsystem med 17 graders förtändning. Valde DR primärdreven mest för att de var rakskurna och medgav hyfsad hög utväxling. Så här i efterhand så kanske man skulle ha haft en lägre utväxling, det var på gränsen när man skulle upp för "Passo di Pennes, 2211 meter". Där var det 2:an och c:a 50 km som gällde, kändes som man saknade 10 hk strax före toppen.
PX:en var lätt överlastad, mina 108kg, packning för två, en lätt fru men en välfylld PAV (c:a 60 kg packning) gjorde att medel farten sjönk, men att ligga och marsha runt 90-95 var inga problem. Toppade runt 107 km/t med PAV och allt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 03 Mar 2013, 12:24

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by Lone Wolf »

Vespalun

Jag tycker du verkar vara en fena på motorer. Inte många i Svea rike som kan skruva ihop en trimmad tvåtaktare och åka 600 mil med på semester med fru och PAV utan annat än byte av huvudmunstycke (till ett MINDRE dessutom). Men det är väl ditt återhållsamma norrländska kynne som lyser igenom ;-)

Jag tackar och bugar för receptet på motorn, tror det är många som egentligen skulle vilja bygga en motor som din, men man tar liksom i för mycket (läs "det har jag gjort" ;-)).

Problemen ökar som bekant i kvadrat med antal hästkrafter, eller kanske till och med logaritmiskt, speciellt på en italienare och synnerligen gällande tvåtaktsmotorer.

All heder från mig. Skulle vilja se någon annan som gör det du gjort! Själv tar jag nog trailertransport om jag skall åka Vespa i Italien, oavsett om jag åket Polini, Quattrini eller Piansco.

Nästa motor blir enligt ditt recept, utan tvekan.

Ta noga hand om detta recept alla Vespaåkare. Här är det användarvänlighet som gäller, samtidigt som ni kan åka 100km/h med släpvagn i 600mil!

Jörgen Säll

Vespa 300 GTS (standard, tråkigt va?)
Vespa Touring 61 (Piansco 177, SI 24)
Vespa touring 62 (Quattrini 172, strokad, Pipedesign pipa, 30mm phbh)
Vespa Sprint 67 (Polini 221, SI 26, Sip Road)
Vespa Sprint 69 (utan motor, kanske bygga en Leif motor?)
Vespa Popolino 61 (med sönderyxad motor, förra ägaren)
Vespa Popolino 79 Smallframe (med motor i delar än så länge)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by fritte »

60 kg packning? Innebär det, tält, sovsäckar, liggunderlag, kokkärl o brännare eller välklädda hotellgäster sittande i baren? :mrgreen:
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by Vespalun »

Inte en sovsäck eller tält (endast hustruns kläder och mina gympaskor) :).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by fritte »

Hmmm, baren alltså...
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vespatrim som man kan åka till Italien med

Post by Vespalun »

8) 8) 8) 8)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply