Hej
Har en fråga ang instrumentbelysningen på en PX200E-90. När jag stänger av ljuset helt och med motorn igång så blir även hastighetsmätaren alldeles mörk. Vid parkerings-eller halvljuse så lyses mätaren upp av den gröna lampan för "tänt ljuse". Nu undrar jag om jag har någon trasig lampa för intrumentbelysningen eller ska det vara så? Hoppas Ni fattar vad jag menar.
Har även en lampa för tanken, när börjar den lysa? Har alltid tankat i god tid.
Har förresten en fråga till:
När man lossar de 4 skruvarna som håller överdelen av "handlebaren" så saknar jag gängor till den ena sk muttern. Verkar vara något i metall som sitter fast i plasten. Finns dessa att skaffa eller gärna ett tips vad jag kan göra. Vibrerar en del vid körning denna delen eftersom den bara sitter med 3 skruvar. Puh detta blev mycket....
När det gäller belysningen så är det nog riktigt som Du har det, den "gröna" lampan lyser även upp hastighetsmätaren.
Tanklampan ska tändas när c:a 2 liter återstår d.v.s. när Du har förbrukat runt 6 liter.
Saknar Du gängorna i mässingstycket (som sitter ingjutet i plasten) eller är skruven dålig/felaktig?
Viktigt är i alla fall att skruven har rätt längd, för lång och du förstör den del som sitter ingjuten, för kort och Du riskerar att förstöra gängorna (för få som greppar). En sak man kan göra är att fylla det dåliga "mässingröret" med epoxy, låta det härda, borra ut och gänga om allt. Kommer inte att sitta så bra men det är värt ett försök, annars är det nog bara att köpa ett nytt överstycke. Har för mig att det är M5 skruvar som ska sitta där.
Hej Leif
Tack för ditt svar. Skruven skall vara en M5x35 enl sprängskiss på SIP. Ska se om jag vågar mig på det där med epoxy annars blir det väl till att köpa ett nytt. Men då återstår jobbet att lackera det i rätt färg o va jag förstår är det inte lätt att hitta färgkoden för min vespa.
Färg på gamla vespor är inte lätt men kolla efter en billackerare som har PPG färger.
PPG har färgkartor för just Vespa och dom är mycket bra. Du kan förmodligen få 2K färg i en vanlig sprayflaska så då är de enkelt att få ett snyggt/hållbart reslutat.
Vet inte riktigt var Du bor men kolla på http://www.lackering.forum24.se/ så kanske Du hittar nåt matnyttigt.
Tyvärr är det ganska vanligt att man drar sönder styrtoppen på PX. De gängade mässingshylsorna sitter ingjurna i plasten och det kävs inte mycket för att man ska knäcka den och dra loss dem, tyvärr. Been there done that
Men man behöver egentligen inte ha alla fästskruvarna. jag har kört länge med bara två.
/jens
Hej
Idag slutade den gröna lampan i instrumentbelysningen att lysa. Monterar bort styrtoppen, enkelt, och testar men annan lampa från panelen och konstaterar att den gamla har gett upp. När jag monterar bort den ser jag att den är vit. Nu till min fråga: Vad jag sett på nätet så är sockel W2x4,6d numera omdöpt hos vissa tillverkare till T5. Någon som köpt en T5 och fått det att fungera. Jula har 2 pack av 12V 1,2 W T5 för 10 kronor. Tror någon att dessa passar annars får man väl leva med att ha slösat bort 10 kronor! Är alla lampor vita i panelen? Testade med helljusets panellampa och den var också vit. Själva glasen är ju färgade så det räcker kanske med det. Oj vilken lång utläggning om detta!
Ja, det var en lång utläggning rörande tio kronor. Men nu när det är skrivet här får du gärna återkoppla med resultat hur det gick - bra för nästa person som undrar om PX vita lampor. Kanske jag om några år när min vita ska ihop igen.
För kännedom
Ovan nämnda lampa med sockel T5 passade alldeles utmärkt i instrumentpanelen. Att den var någon mm längre gjorde inget, fick plats. Att den var vit gjorde ingenting, verkar som alla lamporna är vita i panelen, för den lyser så grönt och fint nu.
Korrekt, alla dessa lampor ska vara vita, konstaterar jag som stått bakom disken på EM Scooters. Vad sockeln heter vet jag inte, mer än att det är en sådan där mycket liten lampa som egentligen inte har sockel alls utan bara trådar i glaset.
/jens