Byta kablar till tändplatta

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byta kablar till tändplatta

Post by franke »

Jag försöker att renovera tändplattan till min Touring med ny kondensator, spetsar och kablar. Samtliga kablar behöver bytas då minst en är bruten och skyddsplasten är i riktigt dåligt skick på alla.

Jag läste intruktionerna på Scooter Help och förväntade mig att kunna lossa de gamla kablarna och fästa de nya i lödningar på spolarna. Men det ser ut som koppartråden från spolen fortsätter obruten ut i kablarna. Så kablarna är solid lackad koppartråd med skyddshölje.

Hur reparerar jag dessa, särskilt den som är helt av? Hur gör jag och vilken slags kabel skall det vara?

Tack på förhand!
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Byta kablar till tändplatta

Post by franke »

Min fråga är nog egentligen:

Är det tillräkligt kraftigt att kapa kablarna nära spolarna, lödskarva i nya och krympa en slang över skarvarna? Det handlar ju om rätt hög spänning här?

Vilken ledare bör jag välja? Är det samma grovlek på alla (0.75mm^2 har jag läst på forumet?)? Bör det vara en solid tråd eller går det bra med flertrådig ledare?
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Om det är samma mm^2 på kabeln du byter till tål den samma spänning som den gamla, som jag tänker. Nyare tändplattor har ju flertrådiga ledare...
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Tack. Min lokala elektronikhandlare hade inte 0,75mm^2-kabel i olika färger så jag får vänta med renoveringen.

Som temporär lösning inför besiktning i nästa vecka försökte jag försökte jag nödtorftigt att löda ihop kabeln som är av. Men får ingen gnista.
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

om du inte orkar vänta
http://www.swedol.se/bygg-anlaggning/el ... 00041.html
finns flera färger
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag tror nog att det funkar även om alla kablar har samma färg...
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Eskilander: Tack för tipset!

fritte: Jo, det har du rätt i. Men med 720 möjliga kombinationer att koppla kablarna till resten av elsystemet så kan det ta lite tid innan jag träffar rätt om jag inte markerar dem. En fråga om var jag lägger väntetiden.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

du kan köpa 10m 7 färger x 1.5 sq. från CLAS OHLSON NR 49-114-10 det borde räcka.
Post Reply