GL 150 med Pinasco 177... lite frågor:

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

GL 150 med Pinasco 177... lite frågor:

Post by Rallycalle »

Ok... Har frågor om hur mycket man kan öppna insuget samt veven... eller andra tips.

Inköpt:
Pinasco 177 2 port (Järn)
Vev - Longstroke med PX sxänghjulssida
Svänghjul och elektronisk tändning PX
24 mm fugge
SIP road.

Tänkte P125 koppling (20) samt rallylåda vilket ger ca 15% lägre varv.

Hur många grader skall vevev vara öppnad. Vet ej om den är det orginal men behöver ex en referens från en race vev.

Har öppnat insuget lite(ca 4mm åt vadera håll) samt jämnat till. Kan man öppna mer? Tips tankar... :lol:
---: Slutord :---
Truls
Entusiast
Entusiast

Re: GL 150 med Pinasco 177... lite frågor:

Post by Truls »

170 grader borde funka bra, typ öppning 110 grader föd / stängning 60 grader efter öd

en racevev har senare stängning typ 75

ta upp insuget till du har en area motsvarande 24-26 mm sen resten på veven

gjorde samma insugsmod 4+4 mm och 15 mm på veven, det var med org 2-ports gtr cylinder, den blev helt ok att köra med. inte någon tillbakablåsning att prata om

sen om du lyftar cyllen lite så skader säkert inte det, typ till 115-120 graders spol och avgas efter smak och behag (170-175)

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Tack Truls!… siktar på ca 125°(ca 17mm på vev) kanske lite mycket men det ser ut att stämma med dina siffror. skall kolla hur det ser ut i portarna. Har 1.5 lyft på cellen men skall kolla så det stämmer med porttiderna. Kanske är lite mycket men måste först få ok sqish ;)

Mycket att kolla :)
Tack!
---: Slutord :---
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Var försiktig så att insugsplattan är i riktigt bra skick och tätar ordentligt. Gjorde samma operation på en Touring och trots att den stängde ~65grader EÖD så var den hopplös på låga varv, surade ihop direkt om man försökte segdra. Olika vevar har också olika utformning. Min standard vev och min Mazuchelli vev skiljde 12 grader, Touringen stängde 57EÖD som standard och med kapad vev och portat blev det helt tokigt (80 EÖD) men över 4k varv var det kul :-)
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gasljus »

Hej Rallycalle
Jag kör exakt samma uppsättning på min vglb1t, förutom förgasaren som är en Pinasco si 20/20
Mätaren går till 100km/h och det räcker inte.
Är nyfiken på om du ändrat utväxlingen, och i så fall vad har du köpt för bitar ? Och hur blev resultatet ?
Jag har funderat på annan koppling också, kör med standard idag, så har du bytt och testat nån ? är jag nyfiken vilken och resultat ?
Kul och trimma, och det blev en mycket roligare vespa att köra efter det jag gjort...Mvh
Post Reply