Normalt att vajer går av

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hans
Nybörjare
Nybörjare

Normalt att vajer går av

Post by Hans »

Hejsan

Nu har säkert alla vajrar suttit ett tag.

Ena vajern efter den andra går av.

Kopplingsvajer :x
handbroms vajer :cry:

och nu gick en av växel vajern av. :evil:

Är det så att dom e gamla och utslitna eller är det ett problem som man får leva med. Då är det lika bra att ha en några reserv hemma.

Eller är det fel på föraren :( Jag kör inte bara fixar orning dotterns moppe :shock:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag har avverkat en kopplingsvajer och en gasvajer på tio år och 760 mil.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

om höljena är gamla och dåliga så håller inte vajrar så länge, likaså om man inte fettar in dem innan montering.
man kan tänka sig att en gammal vespa som stått still länge och fått oxid/rost inne i vajerhöljena behöver en uppfreshning så man slipper råka ut för att allt rasar på en gång.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Hans!

Rör det sig om en Vespa 50? I såfall finns där en del att se upp med beträffande wirar. Först och främst är det viktigt att wirehöljena är hela och raka, så att wirarna inte ligger och löper i en "slitande bana". Givetvis är några droppar olja alltid bra för friktion och smidighet.

Viktigt är det också att ändhylsorna på wirehöljets ändar är intakt, d v s har ett runt centrumplacerat hål utan defekta eller vassa kanter som ligger emot wiren. Skulle så vara fallet går det att runda till hålet med en syl och slipa bort deformationer och vassa kanter med en fil.

Kolla särskilt hur växel- respektive gaswirarna löper i "rullarna" inne i lamphuset. Det är inte ovanligt att wirarna ligger och nöter mot kanterna i dessa "rullar" så att wiren nöts ut i förtid. Korrigera eventuellt problem medelst tång och runda gärna av vassa kanter med en fil där wireändarna är i farozonen.

Som växelwire går det att använda konventionella cykelwirar som man kan köpa för runt tian var som helst. Det enda jobbiga är att man i regel behöver slipa ner diametern på "huvudet" för att detta ska passa in i hållaren på "rullen" i lamphuset. Det funkar även bra att klippa av detta "huvud" och istället använda sig av skruvnipplar i korrekt storlek.

Kopplingswiren bör helst vara av grövre dimension för att hålla för de extra påfrestningar den utsätts för. Även "huvudet" på kopplingswiren ska vara större än på de konventionella cykelwirarna, så dessa är alltså inte att rekommendera som kopplingswire.

Jag har alltid några lösa wirar och skruvnipplar med mig utifall att... Tidigare körde jag med s k cykelwirar, men har övergått i att köpa originalwirar (åtminstone beträffande dimension och längd) i Tyskland på t ex SIP Scootershop. De är nästan lika billiga som vad de svenska cykelhandlarna är med sina cykelwirar, så man kan lika gärna köpa ordentliga prylar.

EDIT: Glömde... Precis som Federico skriver så är det viktigt att fetta in wirarna. Jag brukar ta en klick kullagerfett och lägga mitt i handflatan och sedan föra wiren genom knuten hand.

Lycka till!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

EDIT: Glömde... Precis som Federico skriver så är det viktigt att fetta in wirarna. Jag brukar ta en klick kullagerfett och lägga mitt i handflatan och sedan föra wiren genom knuten hand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

he he, en gång använde jag klisterfett, sånt som ska klara vatten, riktigt härligt på händerna, går nästan inte att tvätta bort med tvål!

Federico
Hans
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hans »

Tacksam för alla svar

Glömde skriva att det är en vespa 50 där det är lite knöligt inne i lampan.

Vespan har stått i många år men körs dagligen nu.
Alla vajrar har varit tröga så det är säkert slitna eller dåligt med fett.

Byter vajer och hölje och fixa lite fett så kanske jag slipper göra det på ett tag framöver :wink:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />he he, en gång använde jag klisterfett, sånt som ska klara vatten, riktigt härligt på händerna, går nästan inte att tvätta bort med tvål!

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Provade du att tvätta av händerna med tvättmedel? Jag använder alltid detta som handrengöring efter meck - funkar kalas! (Långt bättre än tvål eller diskmedel iallafall).

Avdelningen "dumma produkter på händerna": En polare skulle limma ihop <b><i>mitt </i></b>fiskespö med sekundlim en gång. Det hela slutade med att öglorna på spöet hamnade upp och ned samt att polarens fingerblommor limmades fast i varandra. Jag fick den äran att sära dem med raklblad, he-he... :twisted:

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Provade du att tvätta av händerna med tvättmedel? Jag använder alltid detta som handrengöring efter meck - funkar kalas! (Långt bättre än tvål eller diskmedel iallafall).

torkar inte det ut händerna? jag kör med Fairy, eller Yes som det heter i sverige på konsum.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />torkar inte det ut händerna?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, men det kan man stå ut med... Kornen i tvättmedlet gör att det blir en slags slipeffekt, samtidigt som fett och annat löses upp på vanligt sätt. Det kan svida till rejält om man har sår, men det kan det ju vara värt för att bli ren, som väl är det mest primära.

Scooterhälsningar

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag har sprayat in vitt litiumfett med Teflon i höljena, när jag monerar nya wirar.

/Jörgen
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Om det är nya vajrar som går av för er kanske det är dags att köpa något modernare. Det finns ju drösvis av olika sorters vajer och hölje med olika finesser som garanterat går att plocka dit på en scooter. Nokonhöljen tex lär ju ge en distinktare känsla i växelreglaget.

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Om det är nya vajrar som går av för er kanske det är dags att köpa något modernare. Det finns ju drösvis av olika sorters vajer och hölje med olika finesser som garanterat går att plocka dit på en scooter. Nokonhöljen tex lär ju ge en distinktare känsla i växelreglaget.

Image

synd bara att de inte syns, kan man köra nokon sista biten från ramen till växelboxen kanske? ska kolla på det.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />torkar inte det ut händerna?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, men det kan man stå ut med... Kornen i tvättmedlet gör att det blir en slags slipeffekt, samtidigt som fett och annat löses upp på vanligt sätt. Det kan svida till rejält om man har sår, men det kan det ju vara värt för att bli ren, som väl är det mest primära.
Jag gjorde slag i saken och köpte något som heter Krestopol på Jula (http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/ma ... 3&dept_id=), det innehåller visst krossade nötskal(!) som ger slipeffekt och det löser det mesta. Klart praktiskt när man måste växla mellan att klyva vespamotorer och laga mat till barnen med kort varsel:)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jag meckar ALLTID med handskar :wink:
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Samma här, har börjat använda latexhandskar, sitter som en andra hud och är billiga i inköp. Det känns lite konstigt i början, men man vänjer sig snabbt, de har dock dålig härdighet mot bensin...
/Jonas

Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har bara handskar när jag gör bensinmeck. vanliga diskhandskar men Nitrilgummivarianten (de gröna), de pallar bensin

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

själv använder jag tegeras arbetshandske (tog med 10 par till Hong Kong :)
Ordentligt svårt för finmeck om man är ovan men man lär sig!
Post Reply