Registrera om en primavera till en vespa 50!?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
deeply_unhip
Drömmare
Drömmare

Registrera om en primavera till en vespa 50!?

Post by deeply_unhip »

Hej!
Jag har en primavera som jag väldigt gärna skulle vilja regga om som typ en vespa 50, alltså mopedklass 2. Undrar om någon har erfarenheter kring hur det kan göras inom lagens rum...? Senaste förslaget jag fick var att byta motor till en vespa 50 motor å regga om den hos transportstyrelsen till en moped. Har försökt googla på hur detta skulle gå till, men har inte hittat nåt. De flesta verkar mer intresserade av hur en reggar om en tex trimmad vespa 50 till en lätt mc ;-).

Är på ny mark här så tacksam för alla tips och ideér jag kan få/// D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Registrera om en primavera till en vespa 50!?

Post by Hedge »

Det går inte. Inga nationella typintyg utfärdas efter 2003, efter det måste den vara EU-typad för att godkännas som moped. Och du lär knappast få tag i ett EU-typintyg för din hembyggda sextiotalsscooter...

Att regga om en moppe till lätt motorcykel går dock, men alltså inte åt andra hållet.
deeply_unhip wrote:Hej!
Jag har en primavera som jag väldigt gärna skulle vilja regga om som typ en vespa 50, alltså mopedklass 2. Undrar om någon har erfarenheter kring hur det kan göras inom lagens rum...? Senaste förslaget jag fick var att byta motor till en vespa 50 motor å regga om den hos transportstyrelsen till en moped. Har försökt googla på hur detta skulle gå till, men har inte hittat nåt. De flesta verkar mer intresserade av hur en reggar om en tex trimmad vespa 50 till en lätt mc ;-).

Är på ny mark här så tacksam för alla tips och ideér jag kan få/// D
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Registrera om en primavera till en vespa 50!?

Post by fritte »

byt den mot en godkänd v50! det finns säkert många o har en v50 o vill ha en 125:a istället...
Post Reply