Ett djävla projekt

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Ett djävla projekt

Post by topps »

Vet inte varför jag köpte lådorna med delar, ett avstannat projekt sedan sent 90tal, baserat på vad som kanske var det hetaste just då - en motor byggd av DEVIL INSIDE i Tyskland

Köpte den osedd och med hjälp av kompisar att fixa leveransen så det var svår att tolka vad jag egentligen köpt när bilderna på lådorna med delar dök upp.
Attachments
DSC_1342.JPG
DSC_1342.JPG (69.73 KiB) Viewed 35245 times
junk2.JPG
junk2.JPG (70.96 KiB) Viewed 35245 times
junk3.JPG
junk3.JPG (75.04 KiB) Viewed 35245 times
Junk
Junk
junk1.JPG (70.51 KiB) Viewed 35245 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Lådorna börjades sortera och delarna artbestämmas. DEVIL INSIDE motorn är en Malossimotor där man byggt en vattenkylning på cylindern och svarvat en egen vattenkyld topp. Cylindern är uppborrad och försedd med en Suzuki kolv. Longstroke vev på det och ett reed svetsat direkt på vevhuset.

Motorn var bara ihopsatt och aldrig provstartad. Blocket var helt nytt men vissa delar verkade ha kommit från en donatormotor.
Attachments
DI3.JPG
DI3.JPG (55.47 KiB) Viewed 35238 times
DI2.JPG
DI2.JPG (110.43 KiB) Viewed 35238 times
DI1.JPG
DI1.JPG (56.36 KiB) Viewed 35238 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Självkart skall motorn bo i något och det följde med en P200. De hemska uppkapade sidokåporna som följde med fick ligga kvar i lådorna så jag införskaffade ett par beggade röda PX kåpor.
Attachments
DSC_0161.JPG
DSC_0161.JPG (78 KiB) Viewed 35237 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Jag rev isär motorn och gick igenom den eftersom jag inte visste om det bara var ihophängt eller monterat riktigt. Cosakopplingen fick en förstärkningsring. Passade på att byta ut den vanliga mazzucchelli longstrokeveven mot en "bell shaped" vev, också longestroke såklart.
Attachments
IMG_20140509_193335.jpg
IMG_20140509_193335.jpg (74.32 KiB) Viewed 35237 times
DSC_0927.jpg
DSC_0927.jpg (100.29 KiB) Viewed 35237 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Funderade mycket på vart kylaren ska sitta, tycker det är ganska fult när dom sitter framme på benskölden så nu är jag just inne på att sätta den under vänster sidokåpa bak. Kylaren som följde med var ganska liten men eftersom den kom från DevilInside firman får man anta att den är gjord för att matcha cylindern. Jag är lite orolig för luftgenomströmingen om den sitter under kåpan så jag köpte en fläkt. Den minsta fläkten jag hittade visade sig vara ganska stor ....
Attachments
DSC_0061.JPG
DSC_0061.JPG (77.75 KiB) Viewed 35238 times
DSC_0063.JPG
DSC_0063.JPG (87.03 KiB) Viewed 35238 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Började sätta ihop delarna. Visade sig att det krävdes kortare cylinderbultar eftersom de skulle skruvas inne i specialtoppen. Försökte lägga på med packning så att vattenkylningen skulle hållla tätt....
Attachments
DSC_0158~2.jpg
DSC_0158~2.jpg (62.96 KiB) Viewed 35238 times
IMG_20140622_090320.jpg
IMG_20140622_090320.jpg (81.17 KiB) Viewed 35238 times
IMG_20140622_090018.jpg
IMG_20140622_090018.jpg (85.43 KiB) Viewed 35238 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Förgasaren är en Dellorto 32, har med en bränslepump också som jag ska försöka montera in eftersom förgasaren hamnar högt i förhållande till bensintanken (säger dom)

Insuget som levererades med var av varianten D.I.Y så det finns en flexibilitet att välja placering på förgasaren. När motorn sitter på plats får man mäta in vart den passar och sen modifiera insuget som nu bara är en STOR platta och ett rör där plattan saknar hål för röret.

Pumpen på bilden är vattenpumpen till kylsystemet.
Attachments
DSC_1323.JPG
DSC_1323.JPG (63.13 KiB) Viewed 35220 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Ett djävla projekt

Post by jencla »

Den här motorn minns jag, Freddes gamla värsting. Nu talar vi Göteborgs scooterscen, och vi talar sent 90-tal. Ursprungligen satt den vassa motorn från Tonys cutdown i Freddes Vespa (resten av cutdownen, med snällare motor, finns nu efter diverse öden och äventyr i Sten Åqvists ägo).

Sedan blev Freddes P200 stulen men återfanns, märkligt nog av en av mina söner. Motorn var sönderkörd men han fick ut försäkringspengar och skulle bygga en ny värstingmotor, beställde den från Devil Inside i Tyskland. Och ungefär där tog det stopp. Idag åker Fredde HD. Så kan det gå :wink:

Och nu, efter många år, har du tagit över projektet. Himla kul, och väldigt spännande att få höra hur den kommer att gå och hur mycket effekt motorn kommer att ge. För du berättar väl vidare?

Och lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Sv: Ett djävla projekt

Post by topps »

Lackade upp ett par gamla aluminiumfälgar som ska få Dunlop ScootSmart på sig [attachment=-1]DSC_0172_20140624080025968.jpg[/attachment]
Attachments
uploadfromtaptalk1403589743947.jpg
(71.26 KiB) Downloaded 108 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

jencla wrote:För du berättar väl vidare?
Självklart!

Försökte använda mobilen för att göra inlägg men det verkade inte funka klockrent :|

Nu är det bara kvar:
-Komma på hur all el ska kopplas. Det är ju PX tändplatta till P200 elsystem, halva styret PX andra halvan P200, vattenpump och fläkt som skall in. Skaffa batteri och montera någon klurig stans.
-Göra infästningar för kylaren
-Göra infästning för vattenpump
-Hänga i motorn
-Sätta på nya lagerbanor och sätta på styrlager, den i med gaffeln.
-Flytta bilnkersrelä och regulatorn
-Hänga i motorn
-Dra vattenslangar till kylaren
-Såga till, öppna upp och montera insuget
-Motera bränslepump
-Låna ett avgassystem och hänga på.
-Koppla in alla vajrar
-Hälla i olja
-.......nått jag glömt
-PROVSTART

/H
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Och så var den fräsiga framgaffeln ihopmonterad, styrlagren bytta.
Attachments
gaffel.jpg
gaffel.jpg (115.55 KiB) Viewed 35075 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by Bombollon »

Fräsigt!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Nu sitter motor och framgaffel på plats.
Attachments
DI3.jpg
DI3.jpg (110.07 KiB) Viewed 34948 times
DI2.jpg
DI2.jpg (84.34 KiB) Viewed 34948 times
DI1.jpg
DI1.jpg (83.4 KiB) Viewed 34948 times
Hur svårt kan det va?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by Ola Lång »

Härligt! meeera! Kommer mycket väl ihåg hösten 1997 under de Engleska irrfärderna när Fredde lite småplötsligt framförde vespan på höger sida vägen. Hans bakpåsittande dam blev inte fullt så begeistrad när färden, efter ett möte med en tutande bil, slutade i ett Engelskt östkustdike!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by Bombollon »

Lol! Cylindern ser ond ut! Som en hemmagjord bomb, typ.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by Ola Lång »

"som en hemmagjord bomb"- Det är en s.k explosionsmotor....... :lol:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Insuget kom som DIY kitt, troligen för att man skulle kunna välja placering på vart förgasaren skulle hamna. Nu är det uppborrat, tillkapat och förgasaren sitter monterad.
Attachments
di12.jpg
di12.jpg (90.85 KiB) Viewed 34849 times
di10.jpg
di10.jpg (108.28 KiB) Viewed 34849 times
di11.jpg
di11.jpg (88.12 KiB) Viewed 34849 times
di13.jpg
di13.jpg (108.59 KiB) Viewed 34849 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Maskinparken som får hålla till under vänster kåpa, vattenpump, kylare och batteri. En fläkt ska klämmas in på något sätt också är det tänkt.
Attachments
di14.jpg
di14.jpg (75.11 KiB) Viewed 34850 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Ett djävla projekt

Post by nikmik »

Ojoj, ska bli kul att se och höra denna nästa vecka! vad blir det för blås?
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Det blir ett SIP blås som jag fått låna till att börja med. Sen får vi se hur det funkar och vad det blir sen
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

En nytagen film från en testrepa där Wanten kör, dock ingen urvarvning pga rullgrus, hundar och hjälmbrist:
http://youtu.be/_rVRRd6s5xg?list=UUiO-c ... XOMTQLQ9_Q
Hur svårt kan det va?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Ett djävla projekt

Post by wanten »

Dessutom saknar den sadel, så jag sitter på tanken och kör. Inte helt optimala provkörningsförhållanden ;)
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Ett djävla projekt

Post by marre »

Hej på er! Nu vart man intresserad när det trimmas lite på riktigt. Hur går det med den här skapelsen, den verkar ha potential :)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Ett djävla projekt

Post by topps »

Jag brottas med problemet att den är väldigt svårstartad men hoppas det skall lösa sig vilken dag som helst :)
Hur svårt kan det va?
Post Reply