hej,
Jag har fått redan ett svar från VC Stockhom men kanske någon här har lite mer uppgifter..
Så mit läge är att jag har en vespa 50R från 1972 som brukade använda i Sverige mellan 2002-2007 som gammal 30-moped. Efter helt renovering i Italien vill ta min Vespa tillbaka men den här gången vill ha reg skylt på den sedan det går fortare än 30 km, den har alltid gjort sedan i Italien 50 MC mopeder går runt 40-45 km/h, alltså ingen trimming. Förra gången jag bara gav chassinummer till försäkringsbolagen sedan på EHR motor de sa att det klassades som 30-moped och behövde ingen skylt och bevis men nu vad ska jag göra? måste gå genom ett import på transportsyrelsen? Jag köpade den i 1998 i Italien och på den tid den här typ av mopeder klassades nästan som cyklar och därför har jag ingen ägarbevis sedan jag köpte den från en privat person som fick cash i pocket, precis som när man köper en cykel, och har jag bara originell papper med typning och chassinummer som motsvarar den på motorn, och ett mindre italiensk skylt som nu gäller inte längre och enligt nya regler i Italien min Vespa måste registreras igen sedan har varit parkerad i garage och ut trafik 7 år. Hur klarar jag import om jag har ingen ägarbevis eller riktig regbevis från Italien?! Hjälp!
tack på förhand!
registrering av en gammal 50 vespa i Sverige?
Re: registrering av en gammal 50 vespa i Sverige?
Enkelt svar: Det går inte.
Mer utförligt: För att du (lagligt) skall kunna använda din V50 som en 30-moppe (Gamla Klass 1, dvs tyngre än 60 kg och med fler än två växlar) så måste mopeden ha ett SVENSKT typintyg. Har den inte det, så är det inte möjligt att få ett ett, eftersom inga sådana typintyg utfärdas efter 16 juni 2003. Med andra ord: Du är tvungen att registrera den som en lätt MC.
Men: har du dessutom ingen ägarhistorik/typintyg, så är det i princip omöjligt att importera in den och få den inregistrerad. Idag är Transportstyrelsen väldigt petiga med detta. Du måste ha typintyg från det land där den varit registrerad, och du måste ha ett godkänt kvitto på köpet.
Så tyvärr är nog ditt enda val om du vill använda den i Sverige att framföra den olagligt. Är osäker på om försäkringsbolagen kommer vilja försäkra den, och om du åker dit med den så straffas du för 1) Framförande av obesiktigat fordon, 2) Framförande av oregistrerat fordon, (eventuellt) 3) Avsaknad av körkort och (eventuellt) framförande av oförsäkrat fordon.
Ett bättre val är, i mitt tycke, att köpa t ex en Vespa Touring och köra utan körkort. Då åker du bara dit på avsaknad av körkort om det vill sig illa.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... r-klass-I/
Mer utförligt: För att du (lagligt) skall kunna använda din V50 som en 30-moppe (Gamla Klass 1, dvs tyngre än 60 kg och med fler än två växlar) så måste mopeden ha ett SVENSKT typintyg. Har den inte det, så är det inte möjligt att få ett ett, eftersom inga sådana typintyg utfärdas efter 16 juni 2003. Med andra ord: Du är tvungen att registrera den som en lätt MC.
Men: har du dessutom ingen ägarhistorik/typintyg, så är det i princip omöjligt att importera in den och få den inregistrerad. Idag är Transportstyrelsen väldigt petiga med detta. Du måste ha typintyg från det land där den varit registrerad, och du måste ha ett godkänt kvitto på köpet.
Så tyvärr är nog ditt enda val om du vill använda den i Sverige att framföra den olagligt. Är osäker på om försäkringsbolagen kommer vilja försäkra den, och om du åker dit med den så straffas du för 1) Framförande av obesiktigat fordon, 2) Framförande av oregistrerat fordon, (eventuellt) 3) Avsaknad av körkort och (eventuellt) framförande av oförsäkrat fordon.
Ett bättre val är, i mitt tycke, att köpa t ex en Vespa Touring och köra utan körkort. Då åker du bara dit på avsaknad av körkort om det vill sig illa.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... r-klass-I/
varooligt wrote:hej,
Jag har fått redan ett svar från VC Stockhom men kanske någon här har lite mer uppgifter..
Så mit läge är att jag har en vespa 50R från 1972 som brukade använda i Sverige mellan 2002-2007 som gammal 30-moped. Efter helt renovering i Italien vill ta min Vespa tillbaka men den här gången vill ha reg skylt på den sedan det går fortare än 30 km, den har alltid gjort sedan i Italien 50 MC mopeder går runt 40-45 km/h, alltså ingen trimming. Förra gången jag bara gav chassinummer till försäkringsbolagen sedan på EHR motor de sa att det klassades som 30-moped och behövde ingen skylt och bevis men nu vad ska jag göra? måste gå genom ett import på transportsyrelsen? Jag köpade den i 1998 i Italien och på den tid den här typ av mopeder klassades nästan som cyklar och därför har jag ingen ägarbevis sedan jag köpte den från en privat person som fick cash i pocket, precis som när man köper en cykel, och har jag bara originell papper med typning och chassinummer som motsvarar den på motorn, och ett mindre italiensk skylt som nu gäller inte längre och enligt nya regler i Italien min Vespa måste registreras igen sedan har varit parkerad i garage och ut trafik 7 år. Hur klarar jag import om jag har ingen ägarbevis eller riktig regbevis från Italien?! Hjälp!
tack på förhand!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================