Hjälp kring däckbyte V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Har precis köpt nya 10 tums konverteringsfälgar och nya fina däck.

Har fått i slang och däcket sitter på fälgen, åtdraget med dem första fyra muttrarna.
Nu kommer jag till själva frågan. Däcket "fyller" liksom inte ut helt mot fälgsidorna (om ni förstår vad jag menar) vågar man försiktigt pumpa upp innerslangen för att på så sätt tvinga ut däcket, eller är det helt fel tänkt?

Några andra tips mottages tacksamt.
Det är för övrigt ett par Continental twist som är förstärkta och därmed regält styva i kanterna.

Mvh
Nicke
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Sen såg jag nu att jag fått tubeless däck, vilket jag inte visste att jag beställt...
Men vad jag har förstått ska dem funka med innerslang men att det kan vara svårare att få av dem från fälgen i framtiden.
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by fritte »

tubeless är OK, då jag monterar mina däck så pumpar jag upp till 3 bar så de fyller ut i fälgen. Att ta bort det utslitna däcket är mindre kul, jag brukar klämma däcket i skruvstädet, men det lär väl dröja innan du skall demontera det...
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Tusen tack för svaret fritte! Nu känner jag mig genast tryggare :)
Då vågar jag mig på att pumpa upp dem.
Såg framför mig hur innerslang, däck och muttrar flög likt en hagelsvärm i garaget när jag skulle pumpa däcken ;)
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Vill nu dela med mig av resultatet. Precis som Fritte beskrev gjorde jag. Det funkade alldeles utmärkt. Däcken sitter som dem ska. Nu är det bara inkörningen kvar.
För övrigt blev det förbannat snyggt :)
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by fritte »

Du släppte ur, så däcket fick rätt driftstryck?
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Behövde inte riktigt pumpa upp till 3 bar för att få däcken att fylla ut.

Har läst att för V50 ska däcktrycket vara 1,8 fram och 2,2 bak men antar att det är för 9 tums hjulen.

Så för tillfället har jag 2,0 fram 2,5 bak enligt primaverans däcktryck. Har inte testkört ännu då den renoverade och trimmade motorn ännu ej är i chassit, så vet inte i skrivande stund om däcken är balanserade till 100%. Beräknar att testkörning sker till helgen. Ska då köra lugnt och försiktigt.
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by fritte »

På 80-talet råkade jag köpa ett kinadäck med obalans men det är enda gången. Vespans 10"x3½" däck är för små för att eventuell obalans ska märkas under 110 kph.
Nicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Wed 02 Apr 2014, 21:32

Re: Hjälp kring däckbyte V50

Post by Nicke »

Ok det låter ju betryggande för mig. Dock borde det ju varit en obehaglig upplevelse för dig!
Är mina första 10 tums däck på en V50, jag har haft några stycken genom åren. Med ett undantag min första vespa 50s.

Ska bli riktigt kul att känna skillnaden särskilt då dem däck som satt på innan var torra och spruckna, förmodligen suttit där sedan mitten av 70-talet.

Nu ska bara motorn som sitter i plockas ut och den nyrenoverade monteras in så ska det bli åka av :)
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
Post Reply