Har precis köpt nya 10 tums konverteringsfälgar och nya fina däck.
Har fått i slang och däcket sitter på fälgen, åtdraget med dem första fyra muttrarna.
Nu kommer jag till själva frågan. Däcket "fyller" liksom inte ut helt mot fälgsidorna (om ni förstår vad jag menar) vågar man försiktigt pumpa upp innerslangen för att på så sätt tvinga ut däcket, eller är det helt fel tänkt?
Några andra tips mottages tacksamt.
Det är för övrigt ett par Continental twist som är förstärkta och därmed regält styva i kanterna.
Mvh
Nicke
Hjälp kring däckbyte V50
Hjälp kring däckbyte V50
Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Re: Hjälp kring däckbyte V50
Sen såg jag nu att jag fått tubeless däck, vilket jag inte visste att jag beställt...
Men vad jag har förstått ska dem funka med innerslang men att det kan vara svårare att få av dem från fälgen i framtiden.
Men vad jag har förstått ska dem funka med innerslang men att det kan vara svårare att få av dem från fälgen i framtiden.
Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
tubeless är OK, då jag monterar mina däck så pumpar jag upp till 3 bar så de fyller ut i fälgen. Att ta bort det utslitna däcket är mindre kul, jag brukar klämma däcket i skruvstädet, men det lär väl dröja innan du skall demontera det...
Tusen tack för svaret fritte! Nu känner jag mig genast tryggare
Då vågar jag mig på att pumpa upp dem.
Såg framför mig hur innerslang, däck och muttrar flög likt en hagelsvärm i garaget när jag skulle pumpa däcken

Då vågar jag mig på att pumpa upp dem.
Såg framför mig hur innerslang, däck och muttrar flög likt en hagelsvärm i garaget när jag skulle pumpa däcken

Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Vill nu dela med mig av resultatet. Precis som Fritte beskrev gjorde jag. Det funkade alldeles utmärkt. Däcken sitter som dem ska. Nu är det bara inkörningen kvar.
För övrigt blev det förbannat snyggt
För övrigt blev det förbannat snyggt

Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Du släppte ur, så däcket fick rätt driftstryck?
Behövde inte riktigt pumpa upp till 3 bar för att få däcken att fylla ut.
Har läst att för V50 ska däcktrycket vara 1,8 fram och 2,2 bak men antar att det är för 9 tums hjulen.
Så för tillfället har jag 2,0 fram 2,5 bak enligt primaverans däcktryck. Har inte testkört ännu då den renoverade och trimmade motorn ännu ej är i chassit, så vet inte i skrivande stund om däcken är balanserade till 100%. Beräknar att testkörning sker till helgen. Ska då köra lugnt och försiktigt.
Har läst att för V50 ska däcktrycket vara 1,8 fram och 2,2 bak men antar att det är för 9 tums hjulen.
Så för tillfället har jag 2,0 fram 2,5 bak enligt primaverans däcktryck. Har inte testkört ännu då den renoverade och trimmade motorn ännu ej är i chassit, så vet inte i skrivande stund om däcken är balanserade till 100%. Beräknar att testkörning sker till helgen. Ska då köra lugnt och försiktigt.
Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
På 80-talet råkade jag köpa ett kinadäck med obalans men det är enda gången. Vespans 10"x3½" däck är för små för att eventuell obalans ska märkas under 110 kph.
Ok det låter ju betryggande för mig. Dock borde det ju varit en obehaglig upplevelse för dig!
Är mina första 10 tums däck på en V50, jag har haft några stycken genom åren. Med ett undantag min första vespa 50s.
Ska bli riktigt kul att känna skillnaden särskilt då dem däck som satt på innan var torra och spruckna, förmodligen suttit där sedan mitten av 70-talet.
Nu ska bara motorn som sitter i plockas ut och den nyrenoverade monteras in så ska det bli åka av
Är mina första 10 tums däck på en V50, jag har haft några stycken genom åren. Med ett undantag min första vespa 50s.
Ska bli riktigt kul att känna skillnaden särskilt då dem däck som satt på innan var torra och spruckna, förmodligen suttit där sedan mitten av 70-talet.
Nu ska bara motorn som sitter i plockas ut och den nyrenoverade monteras in så ska det bli åka av

Bästa hälsningar
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Vespa 50 (102)R
Touring 1959