Vespa 50HP dör vid "varm"

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Messiman
Drömmare
Drömmare

Vespa 50HP dör vid "varm"

Post by Messiman »

Tjena, är helt ny här i forumet och på Vespameck.

Köpte en Vespa 50HP igår som gick bra första 10 min sen så dog den vid ett rödljus.
Fick igång den efter några minuter och körde 5 min till sen dog den igen.
Åter igen startade den och funkade en kort stund.

Samma sak har hänt idag fler ggr och jag undrar om någon kunnig här kan hjälpa mig?
Har sett i forumet att många rekommenderat rengöring av förgasaren så plockade av den men den såg riktigt fräsch ut och inget skit i den.

Har dock hittat 2 stycken potentiella bovar.

1.
Avslutningen mellan cylinder och förgasaren känns som den går att vicka någon millimeter.

2.
Tändhatten ser inte ut som någon tändhatt jag någonsin sett förut utan mer som en klo och sitter vädigt konstigt fast?

Bifogar bilder på detta.

Uppskattar lite hjälp :)
ves2.JPG
ves2.JPG (122.69 KiB) Viewed 3522 times
ves4.jpg
(85.23 KiB) Downloaded 25 times
Sitter på en Piaggio Vespa 50 HP
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Vespa 50HP dör vid "varm"

Post by jencla »

* Den "konstiga" tändhatten är faktiskt original.
* Anslutningen till förgasaren ska givetvis inte glappa. Skruva åt den.

Basics. För att fungera ska en motor ha bränsle-/luftblandning och gnista. Steg 1 i ditt fall är att försöka reda ut vilket som saknas när motorn stannar.

Antingen är det någon tändningskomponent som inte tycker om värme och som tar tillfällig time out. Eller så kommer inte tillräckligt med bränsle fram.

En klassiker är att igensatt ventilation i tanken ger ett vacuum, som successivt hindrar bränslet att rinna ner till förgasaren. Där kan du testa med att tillfälligt köra utan tanklock. Funkar det då har du funnit felet.

Annars får du fortsätta kolla om det är bränsle eller gnista som saknas när den stannar. Prova med att ansluta tändkabeln till ett annat tändstift, håll det mot motorn, kicka och se om du ha gnista. Och/eller kolla om det rinner bränsle till förgasaren.

Dessutom borde du nog göra ren din motor. Skitiga motorer är äckliga att meka med och kan hitta på alla möjliga dumheter. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Messiman
Drömmare
Drömmare

Post by Messiman »

Tack för snabbt svar, i skrivande stund så sitter jag och skruvar och rengör, den har nog inte blivit rengjord inuti på mycket länge.
Ska se om jag lyckas skruva åt det där glappet.
Sitter på en Piaggio Vespa 50 HP
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Ren motor är A och O. :-D
/ Christian
Post Reply