Fixa BRA frambroms på Vespa PX

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Fixa BRA frambroms på Vespa PX

Post by Hedge »

Hej alla.

Som ni kanske vet, så är det ofta lite si och så med frambromsverkan på Vespa PX. Ganska irriterande, och ibland svåravhjälpt.

Men igår fick jag ett tips, som jag trots att jag ägt en PX i över 10 år, inte snappat upp tidigare. Det finns nämligen en självjustering för frambromsen på PX, som lajnar upp bromsbeläggen på bästa sätt mot trumman. Detta gör att hela bromsbacken tar i trumman samtidigt, vilket drastiskt ökar bromskraften och känslan i bromsen.

Hur gör man då? Enkelt, man lossar bulten som är inringad på bilden nedan, drar in bromshandtaget ordentligt, och drar sedan åt bulten ordentligt igen.

Image

Som man ser på nästa bild (inringat), så sitter bromsarmsaxeln i ett alldeles för stort hål, vilket gör att den kan flyttas runt och på så vis ändra vinkeln på bromsbackarna. När bulten ovan dras åt, låser man fast den.

Image

Detta tillsammans med bra bromsbackar,välsmorda reglage samt fräsch och korrekt dragen vajer ger en bromsverkan som jag inte trodde var möjlig på PX'ens frambroms.

Så nu vet ni det. Experimentering sker såklart på egen risk. Det funkade för mig.

Mvh

Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hade inte en aning heller - finns dock bara på nyare PX. På de gamla får man köpa racingbelägg och fila så de får rätt anläggning

Wire i teflonhälje är också att rekommendera

/HB
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Hemskt mycket tack för tipset. Detta skall testas. :)
Go classic, not plastic
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Fixa BRA frambroms på Vespa PX

Post by fritte »

Vespan är ett enkelt fordon så mycket service görs av ägaren på garagegången eller trottoaren utanför.

En finurlig inställning som ingen begriper, eller vet om att den finns, o följaktligen endast i väldigt få fall justeras på det sätt det är tänkt, det är väl knappast en förbättring?

Tanken var god, men då ingen begrep hur det funkade blev det en sällsynt korkad konstruktion, eller???
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Post Reply