Px 125e 83:à

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Px 125e 83:à

Post by ajez »

Har precis fått tag på en px125e!
Vespan ser fin ut förutom ytrost på vänstra fotbrädan!
Skall man attackera detta direkt med nedslipning och omlack eller kan det vänta?
Vespan har inte gått mer än till besiktning sedan 1988 och har således stått stilla en hel del (i ett ouppvärmt garage).
Har endast kört vespan hem (ca 4mil) sedan köpet...
Vid körning kunde vibrationer uppfattas då frambromsen användes. Någon som har en tanke kring detta? Kan det vara rost i trumman som ger ojämn bromsverkan?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Px 125e 83:à

Post by henrikborjeson »

Grattis till nyförvärvet

Fixa rosten direkt om du inte ska ha den vilande i varmgarage hela vintern och kolla noga så rosten inte krupit under golvlisterna. Vibrationer i frambromsen kan vara rost i trumman, kärvande bromsbackar eller trasig framstötdämpare. Det kan även vara en sned hjulaxel men det är ovanligt. Kör lite med den och bromsa hårt ett par gånger och se om/hur det blir någon skillnad.
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Tackar!
Jo jag sprang på denna gamla px125:a i somras alldeles runt hörnet, en lågmilare som fått lite för mycket frisk luft någon gång i livet (vilket har hjälpt ytrosten att komma på fotstegen). Vespan hade bara gått 85 mil sedan den var ny 1983, de besiktningspapper som följde med vid köpet säger iallafall inget annat. Känns frisk och när man skruvar den ser allt orört ut.
Att bromsbackarna skulle ha fastnat på alla år den stått still är ju ingen omöjlighet, men det är ju inte omöjligt att stötdämparen rostat, läckt och på så sätt blivit kass. Får väl börja med att kolla bromsbackar, trumma o stötdämpare i nämnd ordning. Känner inget glapp i styrlagret annars skall man väl börja där?
//Andreas
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Apropå styrlager, om Du ställer vespan på stödet så att framhjulet är i luften och kan vridas utan motstånd, känn då efter kännbara "hack" runt mittläget. Enligt min besiktningsman så ska styret gå lätt runt mittläget utan kännbara hack, är det hack får Du en 2:a. Glappar det när Du rör framgaffel/styre då är det en 3:a.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Någon som har koll på färgnummer (namn) på den ljusblåa metalliclacken som verkar vara vanlig på dessa vespor (dvs px125e från 1983)?
//Andreas
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Jag har också en PX 125 från -83, ljusblå metallic. Det sitter en lapp bakom vänster bakskärm där det står Vernice Metall No 124798.

Har också köpt min relativt nyligen, den har lite fler skavanker på lacken men så har den också rullat hela 1200 mil. Blir nog hel omlack så småningom men inte till denna säsong. Kanske jag bättrar på lite med grundfärg på dom värsta ställena så får den se lite fläckig ut ett tag. Tror sedan heller inte att jag kommer att hålla mig till originalkulören utan satsar kanske på lack i två färger.
Lycka till med din och lägg gärna upp lite bilder.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Tackar för tipset om var färgnumret skulle kunna finnas och färgens namn. Skall ladda upp några bilder på vespan så fort jag har några vettiga att dela med mig av.
Har själv funderat på att lacka px:en i någon rolig färg, men detta får vänta till jag har lite mer tid att jobba på den.
//Andreas
Gardo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Gardo »

Hur gick det med bromsen?
Barbie beter sig likadant nämligen och jag anar stt styrlagret bör dras åt något.

/Peter
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Jag bytte trumma och då blev problemet mycket bättre! Men inte helt hundra ...
Skall ta tag i det nästa vecka!
Men börja med styrlagret sen kolla backarna, nock o smörj punkterna där backarna rör sig, wire!
//Andreas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kommer du till Boberg kommer du att träffa mängder av människor som kan massor om scootrar. Och på baksidan av huset finns det mektält. Jag kan självklart inte lova något men sannolikt hittar du någon som kan ge tips om vad du bör fixa.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Gardo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Gardo »

Styrlager åtdraget - går och bromsar som en dröm!
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~
Post Reply