Tillbaka på forumet efter 5 år. Givetvis har jag nu en fråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Tillbaka på forumet efter 5 år. Givetvis har jag nu en fråga

Post by Nicke »

Har varit vespalös dem senaste 5 åren, men efter en semester i Italien förra sommaren växte suget efter en vespa igen :)

Köpte en V50R anno 1981 nyligen, den är ovanligt pigg måste jag säga framförallt stark. Detta är något jag aldrig varit med om med mina tidigare V50 som varit minst sagt trötta och orkeslösa innan motorrenovering.

Inget är gjort med denna nyinköpta vespa förutom bytta packboxar av föregående ägare. Den är ioförsig regält spraylacks skändad men det är en annan femma.

Har läst tidigare trådar om dessa sena V50 att det skulle vara lite mer klös i dem.
Men har inte hittat något svar på om veven är öppnare än tidigare tillverkade V50.
Ska renovera den i vinter, då får jag ju svaret men är rätt nyfiken av mig ;)

Är det någon på forumet som verkligen vet om det är någon skillnad i maskineriet på dessa sena V50? Är veven öppnare. Skillnad i utväxling etc?

Med vänlig hälsning, Nicke
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Tillbaka på forumet efter 5 år. Givetvis har jag nu en f

Post by jencla »

Jag har egentligen ingen aning om varför men har noterat samma sak. Min yngste son hade en V50 1981 års modell, helt orörd i motorn, och den gick riktigt bra. Jag har även kört äldre V50 som ju är patetiskt orkeslösa i standard. Den här gjorde nog 40 på planmark.

Dock kändes den väl högt växlad. Där vi då bodde var det backigt och i uppförsbacke fick man direkt växla ner och ligga och varva på lägre växlar. Och även jag har funderat på samma frågor som du :shock:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicke »

Intressant!

Då borde det väl i princip fungera att montera på en större cylinder och förgasare för att få lite ytterligare fart om nu veven är lite mer utav italiensk standard. Men det kanske hjälper föga om utväxlingen inte matchar trimmet?

Med vänlig hälsning,
Nicke
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicke »

Monterade ett leovinceblås och ett något större Huvudmunstycke (52).
Nu gör hon hisnande 45km/h enligt gps, och hon är betydligt starkare, att åka två personer på märks föga
varken i toppfart eller i uppförsbacke.
Men utväxlingen verkar vara densamma som äldre V50 jag ägt.
Så snabbare än så här blir det nog inte utan vidare trimning.
10 tums hjul ska dock inköpas kanske kan ge några km/h till.
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Touring 1959
Post Reply