Triboron -mirakelmedel istf olja!?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
klinkhammer
Lärling
Lärling

Triboron -mirakelmedel istf olja!?

Post by klinkhammer »

Besökte Roffes idag för att handla delar till min motorcykel. När jag råkade säga att jag oftast kör Vespa drog dom fram en flaska Triboron vilket skall ersätta oljan i bensinen på tvåtaktsmotorer. Kollade lite på nätet och det här verkar ju vara nästan för bra, läs bara;

"Genom att köra på TRIBORON 2-takts Koncentrat smörjs motorn effektivt och livslängden ökar. På köpet får du lägre bränsleförbrukning och mer effekt i motorn. Speciellt tydligt blir det på 2-takts motorer som svarar mycket bättre på gaspådrag.
Du får även bort avgasröken som vanligt 2-taktsolja ger"

Inga avlagringar heller, glöm bort det här med att sota! Låter som sagt för bra för att vara sant men det visar sig att massor av (snö)skoter åkare använder detta och det funkar kanon. Jag köpte en flaska av den koncentrerade sorten (endast 1% inblandning) och tänkte pröva på PXn. Rimligtvis borde det ju ge lite mer effekt eftersom man får lite mer bränsle...
Har nån annan provat?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Triboron -mirakelmedel istf olja!?

Post by jencla »

Skeptisk. De stora oljebolagen lägger massor av forskningspengar på att utveckla sina produkter. Då låter det märkligt att ett litet och (åtminstone för mig) okänt bolag funnit mirakelmedlet. Om något låter för bra för att vara sant brukar det också vara det :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Miljö, trim och mindre slitage på flaska.... Är det billigt också? Eller vad är haken???
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Nja, inte billigt direkt, literpriset ungefär det dubbla mot TTS som jag kör på i vanliga fall, men eftersom man använder hälften så mycket så blir priset detsamma. Och nog kan man bli lite skeptisk, det håller jag med om. Det är lite som Dr Schmaltzes mirakeldroppar; botar även nervsvaghet och liktornar. Det som gör att jag ändå är lite intresserad är att väldigt många snöskoteråkare som tävlar kör på det och det fungerar tydligen utmärkt. Var och kollade in skotercross i vintras och dom där rovorna varvar ju herrejösses...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Ok, jag ska prova mirakelmedlet. Bor nära Roffes så nästa vecka blir det åka med grundämnet Bor i oljetanken... :shock:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jag såg att Jim Lundberg testat detta medel i senaste Classic Motor med gott resultat.
Är det någon här som provat att köra på det under någon lite längre period?

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

..och hur gick det sen???? :shock:
/ Christian
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Nä, jag kom mig aldrig för att hälla i Triboron i tanken. Men flaskan står där på hyllan i garaget.
Är nån intresserad av att testa så kan man få (den obrutna) flaskan Triboron. Avhämtas på söder, Sthlm.
Eller förresten, byts mot en kopp kaffe ;)
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det är nåt skumt med detta!
Hittar praktisk taget ingen om detta undermedel på Webben efter 2013, och då är det i 9 fall av 10 reklam.
Tror nog att vilken standard 2T olja som helst duger åt våra maskiner, dom blir i alla fall inte bättre om man häller i "olja", för dessa fantasisummor, i tanken.
Har detta medel varit i närheten av vad reklamen säger så hade ALLA använt det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eller så är det så att ingen använder det för att alla tänker att 'Har detta medel varit i närheten av vad reklamen säger så hade ALLA använt det.' :)

Oavsett hur det ligger till så krävs det att man kör REJÄLA sträckor varje år för att det ska vara värt att köra det istf tvåtaktsolja. Som ju bevisligen fungerar. Och luktar gott.
Vespalun wrote:Det är nåt skumt med detta!
Hittar praktisk taget ingen om detta undermedel på Webben efter 2013, och då är det i 9 fall av 10 reklam.
Tror nog att vilken standard 2T olja som helst duger åt våra maskiner, dom blir i alla fall inte bättre om man häller i "olja", för dessa fantasisummor, i tanken.
Har detta medel varit i närheten av vad reklamen säger så hade ALLA använt det.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

De behövs nog att någon eller några drivna kapitalstarka individer tar sig an produkten, men är det värt det?

Långa tester måste göras av oberoende parter, likaså efterkommande tester av påverkan på motorerna.

Därefter en marknadsinformation, som får svårt att övertyga en tillräckligt stor del av kundgruppen.

Lönsamheten måste granskas likaså tvåtaktsmotorns framtid, ökning, minskning eller upphöra. Det vore snopet om alla moppar får elmotor.

Hur blir tillverkningskostnaden i förhållande till befintliga produkter?

Hur ska produkten säljas, mackarna ägs ju av oljebolagen, och de har redan en fungerande lösning på problemet.

Även om Triboron är överlägsen kletet vi blandar i soppan, så krävs det mycket tid, pengar o arbete för att få en storskalig användning, och om så sker, var det värt det?

Tiburon betyder haj på spanska... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag tycker att idén är lite spännande men egentligen gillar jag att hålla på med trattar och mätkärl. För mig är det det en del av hobbyn. Så för min del lär jag nog fortsätta men den vanliga oljan. Tyvärr är det ju så att bensin/oljebolagen bestämmer allt. Utvecklas det en bra elbil som hotar bensinförsäljningen så nog fan köps den upp och läggs ner. Jag saknar de gamla fina bensinmackarna. Nuförtiden kan man köpa en keyboard och en mp3 spelare på macken men en stump tändkabel får man beställa från kina. Fantastisk.
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På "den gamla goda tiden" hade alla mackar en pump som erbjöd oljeblandad bensin. Med ett vred valde man procentinblandning. Då jag köpte Vespan 1981 hade flera mackar fortfarande oljeblandat på menyn, de övriga hade betjäning som fyllde olja i en liten gullig galvaniserad plåtkanna med pip, o hällde i tanken.
Då hade jag aldrig någon 2t-olja med mig, det funkade bra ändå.

På den tiden bodde jag i Åkersberga norr om Stockholm o jobbade på AGA Lidingö, 4 mil därifrån. I Åkersberga fanns en ESSO-mack med oljeblandat, på Lidingö en BP också med oljeblandat. Det funkade bra att tanka på hemvägen innan jag lämnade Lidingö ena dagen, dagen efter tankade jag vid hemkomsten till Åkersberga, det blev 12 mil mellan tankningarna.
På hösten flyttade jag till Lidingö o efter några år försvann möjligheten att tanka oljeblandat...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

I Finland finns det faktiskt kvar på en hel del mackar. Har även sett det på Åland.
fritte wrote:På "den gamla goda tiden" hade alla mackar en pump som erbjöd oljeblandad bensin. Med ett vred valde man procentinblandning. Då jag köpte Vespan 1981 hade flera mackar fortfarande oljeblandat på menyn, de övriga hade betjäning som fyllde olja i en liten gullig galvaniserad plåtkanna med pip, o hällde i tanken.
Då hade jag aldrig någon 2t-olja med mig, det funkade bra ändå.

På den tiden bodde jag i Åkersberga norr om Stockholm o jobbade på AGA Lidingö, 4 mil därifrån. I Åkersberga fanns en ESSO-mack med oljeblandat, på Lidingö en BP också med oljeblandat. Det funkade bra att tanka på hemvägen innan jag lämnade Lidingö ena dagen, dagen efter tankade jag vid hemkomsten till Åkersberga, det blev 12 mil mellan tankningarna.
På hösten flyttade jag till Lidingö o efter några år försvann möjligheten att tanka oljeblandat...
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

På Åland är det borta sen kanske tio år.
Post Reply