Enkel trimning...
Enkel trimning...
Om nan vill att en luftkyld tvåtaktare skall gå något bättre än original, vad är det första/billigaste man skall göra för att få lite mer fart på motorn?
-
- Drömmare
- Posts: 9
- Joined: Thu 02 Jun 2005, 07:56
- Location: Sweden
- Contact:
Vad är det för Vespa, för jag antar att det är en Vespa, du vill trimma?
/CL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />Om nan vill att en luftkyld tvåtaktare skall gå något bättre än original, vad är det första/billigaste man skall göra för att få lite mer fart på motorn?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/CL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />Om nan vill att en luftkyld tvåtaktare skall gå något bättre än original, vad är det första/billigaste man skall göra för att få lite mer fart på motorn?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[quote]<i>Originally posted by Christof Lindmark</i>
<br />Vad är det för Vespa, för jag antar att det är en Vespa, du vill trimma?
/CL
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<br />Vad är det för Vespa, för jag antar att det är en Vespa, du vill trimma?
/CL
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
Kortfattat:
1) Öka mängden färskgas som kommer in (insug)
2) Öka genomströmningen i cylindern (portar)
3) Förbättra avyttring av förbränd gas (avgasporten, avgasrör)
samt även, men inte nödvändigtvis:
4) Förbättra förbränningen (kompression, förbränningsrummets utformning)
Det första man bör åtgärda, är att ta reda på EXAKT hur motorn är uppsatt i nuläget. Dvs vilken förgasardiameter har jag, cylinderstorlek, portning, avgasrör, kompression, förtändning. Då kan man snabbt se för vilket varvtal som motorn är uppsatt att funka bäst i. Sen är det 'bara' att förändra motorn enligt 1,2,3 ovan.
Ökar du i 1) måste du också ge motorn möjlighet att transportera en större mängd gas i 2) och då måste du också modifiera enligt 3) för att du ska få bort avgaserna snabbt nog.
Det finns inga direkt enkla sätt att trimma en tvåtaktare, om man inte köper kompletta kits med förgasare, cylinder, topp och avgasrör som alla är avstämda för varandra.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Christof Lindmark</i>
<br />Vad är det för Vespa, för jag antar att det är en Vespa, du vill trimma?
/CL
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
1) Öka mängden färskgas som kommer in (insug)
2) Öka genomströmningen i cylindern (portar)
3) Förbättra avyttring av förbränd gas (avgasporten, avgasrör)
samt även, men inte nödvändigtvis:
4) Förbättra förbränningen (kompression, förbränningsrummets utformning)
Det första man bör åtgärda, är att ta reda på EXAKT hur motorn är uppsatt i nuläget. Dvs vilken förgasardiameter har jag, cylinderstorlek, portning, avgasrör, kompression, förtändning. Då kan man snabbt se för vilket varvtal som motorn är uppsatt att funka bäst i. Sen är det 'bara' att förändra motorn enligt 1,2,3 ovan.
Ökar du i 1) måste du också ge motorn möjlighet att transportera en större mängd gas i 2) och då måste du också modifiera enligt 3) för att du ska få bort avgaserna snabbt nog.
Det finns inga direkt enkla sätt att trimma en tvåtaktare, om man inte köper kompletta kits med förgasare, cylinder, topp och avgasrör som alla är avstämda för varandra.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Christof Lindmark</i>
<br />Vad är det för Vespa, för jag antar att det är en Vespa, du vill trimma?
/CL
Nej ingen Vespa men det bör väl finnas något som gäller för alla tvåtaktare. Skall man tex byta till effektavgassytem först eller byta förgasare, vad är det första man bör åtgärda.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1. att öppningen i en vevhusmatad motor har ännu större/längre öppning.
2. blueprintade kanaler; när man matchar alla kanaler så att de passar 100% med varandra, som motorn såg ut på ritbordet helt enkelt. ibland är det gjutkanter på flera millimeter när man skruvar isär olika motordelar. man vill ju inte ha dåligt flöde i förgasarinsuget eller spolportarna. billiga avgasystem brukar kunna ha riktigt dålig passform mot cylinderns avgasport. ibland får man justera packningar så att de sitter rakt m.m.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det ska vara större av allt och effektavgas!
nä, men det beror väl på vad det är. mopeder har oftast strypningar, andra mc-tvåtaktare har kanske en snällare motor för att hålla nere bränsleförbrukning. oftast är ju bitarna anpassade efter varandra och då krävs att man modifierar på flera ställen. exempelvis en vespa som trimmas enkelt med lite högre kompression (planad topp), öppnad vev, blueprintade kanaler, större eller ombestyckad förgasare + ett effektsystem. Kolvstyrda tvåtaktare får man modifiera på annat sätt än veven. en klassiker är också att shimsa upp cylindern för att ändra porttider.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1. att öppningen i en vevhusmatad motor har ännu större/längre öppning.
2. blueprintade kanaler; när man matchar alla kanaler så att de passar 100% med varandra, som motorn såg ut på ritbordet helt enkelt. ibland är det gjutkanter på flera millimeter när man skruvar isär olika motordelar. man vill ju inte ha dåligt flöde i förgasarinsuget eller spolportarna. billiga avgasystem brukar kunna ha riktigt dålig passform mot cylinderns avgasport. ibland får man justera packningar så att de sitter rakt m.m.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Federico</i>
<br />
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1. att öppningen i en vevhusmatad motor har ännu större/längre öppning.
2. blueprintade kanaler; när man matchar alla kanaler så att de passar 100% med varandra, som motorn såg ut på ritbordet helt enkelt. ibland är det gjutkanter på flera millimeter när man skruvar isär olika motordelar. man vill ju inte ha dåligt flöde i förgasarinsuget eller spolportarna. billiga avgasystem brukar kunna ha riktigt dålig passform mot cylinderns avgasport. ibland får man justera packningar så att de sitter rakt m.m.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tackar Federico, en fråga till vad betyder "shimsa upp cylindern"?
samt vilket är vanligast för tvåtaktare, "kolvstyrda" alt. "vevhusmatade", jag antar att kolvstyrda betyder att bensin/luftblandningen går direkt in i cylindern från insuget och att i en vevhusmatad går bensin/luftblandningen via vevhuset in i cylindern? Vad är poängen med att bensin/luftblandningen går via vevhuset?
Mvh
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ari_man</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Federico</i>
<br />
Hej Federico, vad menas med öppnad vev och blueprintade kanaler?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1. att öppningen i en vevhusmatad motor har ännu större/längre öppning.
2. blueprintade kanaler; när man matchar alla kanaler så att de passar 100% med varandra, som motorn såg ut på ritbordet helt enkelt. ibland är det gjutkanter på flera millimeter när man skruvar isär olika motordelar. man vill ju inte ha dåligt flöde i förgasarinsuget eller spolportarna. billiga avgasystem brukar kunna ha riktigt dålig passform mot cylinderns avgasport. ibland får man justera packningar så att de sitter rakt m.m.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tackar Federico, en fråga till vad betyder "shimsa upp cylindern"?
samt vilket är vanligast för tvåtaktare, "kolvstyrda" alt. "vevhusmatade", jag antar att kolvstyrda betyder att bensin/luftblandningen går direkt in i cylindern från insuget och att i en vevhusmatad går bensin/luftblandningen via vevhuset in i cylindern? Vad är poängen med att bensin/luftblandningen går via vevhuset?
Mvh
Schimsning är ett snabbt sätt att öka porttiderna (dvs få cylindern avstämd för högre varv). Man slipper slipa portarna själv (förutom kanske lite puts för att få portgolven i linje med toppen på kolven), och man kan labba med olika schimshöjd tills dess att man hittar något som funkar med resten av grejorna på motorn.
Man lägger helt enkelt ett mellanlägg mellan tex cylinderfot och motorblock för att höja upp cylindern. Dock skall man, precis som du säger, då kompensera med att svarva av topplock eller cylindertopp för att bibehålla kompet.
Man kan också schimsa i toppen, t ex om man ökar slaglängd med en annan vev och vill få ner porttiderna. En 60mm-vev kräver att man antingen schimsar 1.5mm på toppen (bottenstark med inte så varvig portning) eller 1.5mm i botten (varvig men inte lika bottenstark).
En del salta förare svarvar av allt på topplock och cylindertopp för att istället snabbt kunna justera komp och squish med olika tjocka alu-schims. Ett schims kan man ju fixa till enkelt själv, men inte alla har en svarv i närheten...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />shimsa upp cylindern betyder (om jag förstått det rätt, är minst lika nybörjare) att ta bort material på cylinderns ovandel, och ersätta med typ packningar i botten för att flytta portarna uppåt. rätta mig gärna om jag har fel..
2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Man lägger helt enkelt ett mellanlägg mellan tex cylinderfot och motorblock för att höja upp cylindern. Dock skall man, precis som du säger, då kompensera med att svarva av topplock eller cylindertopp för att bibehålla kompet.
Man kan också schimsa i toppen, t ex om man ökar slaglängd med en annan vev och vill få ner porttiderna. En 60mm-vev kräver att man antingen schimsar 1.5mm på toppen (bottenstark med inte så varvig portning) eller 1.5mm i botten (varvig men inte lika bottenstark).
En del salta förare svarvar av allt på topplock och cylindertopp för att istället snabbt kunna justera komp och squish med olika tjocka alu-schims. Ett schims kan man ju fixa till enkelt själv, men inte alla har en svarv i närheten...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />shimsa upp cylindern betyder (om jag förstått det rätt, är minst lika nybörjare) att ta bort material på cylinderns ovandel, och ersätta med typ packningar i botten för att flytta portarna uppåt. rätta mig gärna om jag har fel..
2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
fortfarande noob, fattat tekniken bakom schimsning tror jag, men vad vinner man på att få portarna högre opp? större förbränning, mer kraft per varv, eller vad är grejen? det är min logik, men.. nån som har typ nån 2-stroke tuning-länk där man kan lära sig grunderna? bortsett från v50 och dyl som har sina kraftregulationer, är det för att följa regler, för att få hållbar gång eller bara ren okunskap?
jag är jävligt pepp på att lära mig, men hur? känns som ett guesswork allting..
är det att man vill vara garderad på funktionen, dvs att man kör motorn på en nivå där man vet att nivån är rimligt utan haverier, eller är det bara lyda regelverk eller att vara "on the safe side"?
2x v50 '81, luna 50s
jag är jävligt pepp på att lära mig, men hur? känns som ett guesswork allting..
är det att man vill vara garderad på funktionen, dvs att man kör motorn på en nivå där man vet att nivån är rimligt utan haverier, eller är det bara lyda regelverk eller att vara "on the safe side"?
2x v50 '81, luna 50s
"vad jag undrar är varför man inte utnyttjar den högsta prestandan motorn kan prestera, utan väljer att göra något som kan förbättras."
Några tänkbara alternativ:
1. För att man inte bygger en gatracer (jfr t ex Yamaha RD350) utan en shoppingmoped för små tanter i sydostasien o/e sydeuropa.
2. För att man vill bygga en lättkörd motor som drar snällt på låga varv.
3. För att man vill bygga en slitstark bänslesnål motor.
4. För att man vill bygga ett billigt fordon (jfr priset på Cagivas och Aprilias gatracer-125or). "Speed costs money, how fast do you want to go" citat Niklas Enander, tvåtaktstrimguru.
5. För att anpassa den till olika länders legala regler, t ex Sveriges max-effekt för 16-årshojar på 11 kW.
Tror
/jens
Några tänkbara alternativ:
1. För att man inte bygger en gatracer (jfr t ex Yamaha RD350) utan en shoppingmoped för små tanter i sydostasien o/e sydeuropa.
2. För att man vill bygga en lättkörd motor som drar snällt på låga varv.
3. För att man vill bygga en slitstark bänslesnål motor.
4. För att man vill bygga ett billigt fordon (jfr priset på Cagivas och Aprilias gatracer-125or). "Speed costs money, how fast do you want to go" citat Niklas Enander, tvåtaktstrimguru.
5. För att anpassa den till olika länders legala regler, t ex Sveriges max-effekt för 16-årshojar på 11 kW.
Tror
/jens
Flyttar du portarna högre upp, så öppnar dom tidigare och har öppet längre (om veven/kolven är oförändrade). Då får du in mer soppa under lägre tid, vilket ger mer drag i motorn, men samtidigt (vanligtvis) så flyttar högre porttider upp effekten högre i varvtalsregistret, dvs du måste varva motorn högre för att du ska känna av den ökade effekten.
Med tanke på hur lite effekt man tar ur en Vespa/Lambrettamotor, så kan man citera en känd trimmare: 'På en Vespa eller Lambretta räcker det med att förstora/öka allt man ser, så går den bättre.'
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
fortfarande noob, fattat tekniken bakom schimsning tror jag, men vad vinner man på att få portarna högre opp? större förbränning, mer kraft per varv, eller vad är grejen? det är min logik, men.. nån som har typ nån 2-stroke tuning-länk där man kan lära sig grunderna? bortsett från v50 och dyl som har sina kraftregulationer, är det för att följa regler, för att få hållbar gång eller bara ren okunskap?
jag är jävligt pepp på att lära mig, men hur? känns som ett guesswork allting..
är det att man vill vara garderad på funktionen, dvs att man kör motorn på en nivå där man vet att nivån är rimligt utan haverier, eller är det bara lyda regelverk eller att vara "on the safe side"?
2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Med tanke på hur lite effekt man tar ur en Vespa/Lambrettamotor, så kan man citera en känd trimmare: 'På en Vespa eller Lambretta räcker det med att förstora/öka allt man ser, så går den bättre.'
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
fortfarande noob, fattat tekniken bakom schimsning tror jag, men vad vinner man på att få portarna högre opp? större förbränning, mer kraft per varv, eller vad är grejen? det är min logik, men.. nån som har typ nån 2-stroke tuning-länk där man kan lära sig grunderna? bortsett från v50 och dyl som har sina kraftregulationer, är det för att följa regler, för att få hållbar gång eller bara ren okunskap?
jag är jävligt pepp på att lära mig, men hur? känns som ett guesswork allting..
är det att man vill vara garderad på funktionen, dvs att man kör motorn på en nivå där man vet att nivån är rimligt utan haverier, eller är det bara lyda regelverk eller att vara "on the safe side"?
2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
nån 2-stroke tuning-länk där man kan lära sig grunderna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.eric-gorr.com/techarticles/techarticles.html
http://www.macdizzy.com/2stroke.htm
<br />
nån 2-stroke tuning-länk där man kan lära sig grunderna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.eric-gorr.com/techarticles/techarticles.html
http://www.macdizzy.com/2stroke.htm