Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

Post by GSLund »

Jag har inte kommit fram till annat än att man bör hålla sig till Piaggio:s rekommendationer om oljeinblandning i bensinen. För min modell (GS 150) anges 6 % (till 10 l bensin 6 dl olja (eller 6,4 - beroende på om man räknar 6 % på totala volymen (10 + 0,6 l)).

Dagens oljor sägs ju vara så mycket bättre än de som fanns på femtio- och sextiotalen. Det borde medföra att man skulle kunna minska oljemängden som skall blandas i. Ofta ser man rekommendationer om att "gammelvärldens" 4 - 5 % idag mycket väl kan ersättas med 3 % av modern olja.

Rätt eller fel? Vad kör ni med, ni som har ej slidmatade gammelvespor?

Och vad är det som gör att en GS 150 skall ha så mycket som 6 %? Jag vill minnas att gamla Seagull utombordare till och med skulle ha 10%. Borde har ha rykt rätt bra!?

Slidmatade vespamotorer smörjer sina lager effektivare än de med insuget på cylindern. Det vet jag. Och högvarviga motorer kräver bättre smörjning än lågvarviga. Men 7500 (8000) som GS-en gör är väl knappast särskilt höga varv, idag. Jag har därför svårt att förstå 6 %.

Kolv/cylinderlopp klarar sig ju bra med 2 % i slidmatade motorer. Är det kolvbultsbussningen som är "boven"? Har inte tvåprocentarna nållager där? Kan man byta ut GS-ens bussning mot nållager?

De inte helt okända värmenypningarna på denna modell - de kan väl knappast ha med oljebrist att göra?? Den GS 150 jag ägde i min ungdom lyckades nypa flera gånger under inkörningen efter omborrning / ny kolv trots upp till 10%. Ingen olja i världen borde kunna göra nå´t åt en kolv som inte får plats, p.g.a. värme.

Motorn till min Vespa är ännu helt i bitar - men jag undrar ändå!
Nå´n som vet?

Och ursäkta om jag piskar en redan död häst!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

Post by Vespalun »

Tror att det största problemet är just kolvbultsbussningen men den går inte byta utan att Du byter vevstake (kolla på http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_45185560 eller så köper Du en helt ny vev http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_45142000. Nästa sak är utformningen av smörjkanalerna till lagren, dom kanske inte är optimala för 3% olja. Jo visst går det att minska på oljan men tänk på att det till stor del är bensinen som kyler kolven, inte oljan, så ökar Du oljemängden så minska ju mängden med bensin och då kan den nypa pga. det. Kan i viss mån kompenseras med större munstycke.
Mopedåkare (sachs) har testat detta under senare tid men dom är tillbaka till 4% igen. Sachs motorn har bronsbussning i kolvbultsbussningen. Det som går sönder där är just kolvbultslagret.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

Post by Hedge »

På den tiden GS150, GS160 och SS180 såldes på marknaden, fanns det inte ens speciella tvåtaktsoljor. Man körde med rak SAE30 i bensinen. Den oljan förbränns dåligt, tål värme dåligt blandar sig dåligt med bensin och har sämre vidhäftningsförmåga. Där har du anledningen till att man på den tiden hade relativt höga andelar olja. Effektiviteten hos en modern tvåtaktsolja är enormt mycket bättre.

Anledningen till att de gamla kolvstyrda vesporna anses behöva mer olja än slidmatade har förmodligen flera olika orsaker, min egen gissning är att kombinationen av kolvstyrning, känsligare komponenter i vevhuset samt undermålig olja gjorde att man tog i från tårna för att inte riskera att motorn rasade. Det spelade inte så stor roll att rykte, bara det höll.

Jag vet att det finns de som framgångsrikt kör gamla, trimmade, Lambrettor på så lite som 1% Motul Redline-olja. Det luktar fisk, men det håller.

Sen finns ju också det svenska undermedlet Triboron också, som vissa anser är det bästa som hänt tvåtaktsmotorer sedan Kaden uppfann expansionskammaren...


GSLund wrote:
...

Dagens oljor sägs ju vara så mycket bättre än de som fanns på femtio- och sextiotalen. Det borde medföra att man skulle kunna minska oljemängden som skall blandas i. Ofta ser man rekommendationer om att "gammelvärldens" 4 - 5 % idag mycket väl kan ersättas med 3 % av modern olja.

...

Och vad är det som gör att en GS 150 skall ha så mycket som 6 %? Jag vill minnas att gamla Seagull utombordare till och med skulle ha 10%. Borde har ha rykt rätt bra!?

Slidmatade vespamotorer smörjer sina lager effektivare än de med insuget på cylindern. Det vet jag. Och högvarviga motorer kräver bättre smörjning än lågvarviga. Men 7500 (8000) som GS-en gör är väl knappast särskilt höga varv, idag. Jag har därför svårt att förstå 6 %.

Kolv/cylinderlopp klarar sig ju bra med 2 % i slidmatade motorer. Är det kolvbultsbussningen som är "boven"? Har inte tvåprocentarna nållager där? Kan man byta ut GS-ens bussning mot nållager?

...

Och ursäkta om jag piskar en redan död häst!

/Sture
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

Post by henrikborjeson »

Tar man i för mycket olja så ökar bensinens viskositet och man får in mindre "vått" i motorn som dels går magert och dels med för lite olja. Vad gäller GS150 så tror jag att det berodde mycket på små toleranser och dålig oljor. Jag har en nyborrad GS150 cylinder och har aldrig haft problem med överhettning men så är den också borrad efter kolven och körs på bra 2-taktsolja.

Vad gäller oljan skulle jag ändå fortsätta med 6% som rekommenderas. Viss är det smutsigt/dyrt men skurna ramlager eller klovbultslager är inte heller så roligt - inte heller skurna kolvar. Det är många som sagt att "det borde gå" med 4% men jag vet faktiskt ingen som testat själv :-)

/Henrik B
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Förmodligen uttjatat ämne - olje% vid direktinblandning

Post by GSLund »

Tack för bra svar!

Det kommer inte att ske på ett bra tag än men när det så småningom (sent i höst?) blir dags för provstart så får det bli som på den gamla "goda" tiden - 6 % inblandning. Dock inte mer! Nå´n måtta får det va´!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Post Reply