tändnings-inställning vespatronic

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

tändnings-inställning vespatronic

Post by gasljus »

Hej

Ställer man tändningen vid tomgång ?
Hur många graders förtändning ska det vara vid tomgång ? eller ställer man tändningen vid ca: 2500 rpm ?

vespa 150 pinasco 177 2port
reVintage
Lärling
Lärling

Re: tändnings-inställning vespatronic

Post by reVintage »

Ta fram varvräknaren(finns på ebay för under hundringen) och ställ vid 2500rpm, det är ett måste!
Utgå från tändkurvan för att få korrekt förtändning vid maxvarv.
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gasljus »

Har ingen varvräknare, får väl skaffa en sån så jag vet maxvarvet och kan ställa vid 2500rpm. Har du nån länk till nån billig varvräknare ? (så man får en som funkar för ändamålet)

Jag vet att den flyttar tändningen med ökat varvtal ett antal grader, men vad bör jag ställa den på vid 2500 rpm ?? -Googlat och hittat svar på allt från 15-25 graders förtändning......
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gasljus »

Efter kollat runt på forumet, så ska tändningen stå cirkus gurka 24 grader vid 2000rpm ?
Hittade denna varvräknare för en hundring inklusive frakt, borde väl kunna funka.

http://www.dx.com/p/2-2-lcd-laser-photo ... 3XULWeKDDA
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gasljus »

Halva länken klipps bort när jag skickar upp den så den funkar tyvärr inte, men hittade varvräknare hos dealextreme.com för 16$ ink frakt
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

2´ eller 2,5´ kvittar, bara du är på platån i kurvan, 2,5´ är mitt på denna. 24 grader ger 17 grader vid 7´ så det lär nog funka. Nu har du ju iofs inte specat vilken motor det gäller, men jag gissar att det är 2p Pinasco177.
Post Reply