Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ikväll åkte jag och frun för första gången på gemensam moppeutflykt. :D
Färden gick till Brobacka naturum, 11 km enkel väg. Tyvärr kom vi iväg lite sent, så det hann börja bli både kallt och mörkt innan vi kom fram men inte lät vi oss nedslås av det utan dukade glatt upp fika medan vårfåglarna i omkringhängande holkar diskuterade vad vi var för tokstollar.
Moppis1 klarade resan galant, medan Bonnie tyvärr tappade bensinslangen igen. Löste det med tillgängliga verktyg, men inser att den nedre bensinkranens infästning inte funkar; den vibrerar loss.
Bonnie var även lite allmänt tjurig i den kalla kvällsluften och ville gärna stanna på tomgång och tvekade på gas, så jag får nog öka lite på både tomgångs- och blandningsskruvarna.
MEN! Summa summarum en härlig kväll som lovar gott inför den stundande sommaren! 8)
lucretius
Drömmare
Drömmare

Post by lucretius »

Hej Janne,
härligt att läsa om dina bravader och turer, jag försöker hänga med i svängarna!

införskaffade själv en bonnie för ett par veckor sedan, gjorde misstaget att tanka med 98 oktan, vilket tände väldigt dåligt. Nu tillbaka på 95 och går bra, förutom att chokevajern ramlade ur handtaget och den verkar sur, om inte rentav läcker någonstans t.o.m. (droppar bensin från avgasröret...)

Hursomhelst, den borde gå så snart den har torkat, och jag har tagit mig tillbaka till centrum där jag lämade den. men nu till min fråga: jag tänkte nämligen byta växellådeolja, vet du vilken olja man bör använda sig av?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Härligt att kunna inspirera andra! :D
Det är underbart robusta maskiner, det här, men choken är ett av få sorgebarn. Känns som de glömt att den skulle finnas å så bara smällt ihop en nödlösning. Vill du inte vara lika grundlig som jag, med badkarskedja ut genom kåpan så kan du helt enkelt ta bort pinneländet som sitter fäst i transmissionskåpan och trycka direkt på armen in i förgasaren. Visst, man behöver sträcka in handen längre under kåpan men det är knappast mer meckigt än att trixa med ett reglage där det är tur & träff om manövern får avsedd effekt...
På mina (döttrarnas, menar jag...) Bonnie så tenderar original bensinkranarna att inte hålla helt tätt och det blev lätt en pöl under förgasaren när den flödat, plus att mopparna blev svårstartade. Löste det i en fallet med att byta till en universalkran, i andra fallet genom att montera en universalkran mellan originalet och fuggen. På det senare viset får man ju behålla omkopplingen till reserven och därmed koll på mängden kvarvarande soppa.
Det finns en blandningsskruv på sidan av fuggen, men som vanligt med sådana styr den bara tomgången. Går motorn för fett vid gasning (min ena gör det) får du byta huvudmunstycke.
Ett sätt att snabbt komma runt den problematiken är att plocka bort luftfilterburken.
Lycka till!
lucretius
Drömmare
Drömmare

Post by lucretius »

Ja, jag får börja kolla på det där med choken, som det ser ut nu tror jag bara det är att fästa tillbaka vajern till handtaget. Och så var min bonnie faktiskt utan originalbensinkran, sitter nu på en universal, det funkar men man får sträcka in fingrarna lite. Men menar du att endast med originalkranen kan man koppla om till reservern, även om man har bytt till en universalkran med reserv?
Vad läckaget kan bero på det får jag nog kolla upp noggrannare, dvs som en textdetektiv följa alla dina turer i inläggen ovan ;)
Och hur var det med oljan till transmissionslådan, har du bytt den, och till vilken isf?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Just, ja, glömde det: SAE 30 gräsklipparolja.
På de flesta moppar sitter ju reservfunktionen i kranen, som sitter gängad direkt i tanken. På Bonnie har tanken två utlopp ovanför varandra, och det går följaktligen två slangar till kranen. För att en universalkran ska funka med reserv måste den därför ha två ingångar och inte vara gjord för att gänga i tanken. Jag hittade bara enkla kulventiler och det går förstås att kombinera två sådana, men jag valde att plugga övre hålet i tanken och bara köra med en.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

På Nossebromarknaden idag fyndade jag en bromsljuskontakt och ett hastighetsmätardrev. Bromsljuskontakten är betydligt rejälare än skräpet jag monterade i Bonnie (och som per omgående slutade funka), men ändå billigt då det var beg. Drevet var en chansning, hade inte måtten med mig men det ser rätt ut, är helt i stål och kostade överkomliga 20kr.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

...och nu har vi fått extraarbete: Förgasaren flödar. Min teori är att antingen har det kommit in skit, troligen någon av gångerna slangen åkt av, eller så har flottören svällt ännu mer och kärvar igen.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Jaha, ja, nu dog Moppis1 också för mig. Får väl plocka förgasarna på bägge någon dag.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Ja, som jag trodde. När jag rev Bonnies förgasare satt flottören fast så det blev lite filande på den igen. Men helt bra tycker jag fortfarande inte hon går. Lite svag och tvekar eller tom dör vid gasning. Synd att det inte går att sätta på justerbart munstycke. Får väl köpa ett gäng fasta och laborera med bägge mopparna.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Nu var det länge sedan det hände något på den indiska fronten. Bägge mopparna har blivit stående över sommaren, delvis pga deras tveksamma funktion men framför allt för att jag varit fast i V4:ornas stenhårda grepp: Fick efter en mekspurt ut min 73:a i slutet av april, efter 1,5 års stillastående. :) Körde en månad innan en skåpbil mosade den lilla päronhalvan till skrot. :( Sedan tog det ytterligare en månad innan jag var åter i sadeln med en två år nyare, härligt 70-talsbrun gurka. :D
Nu har vi dock precis varit hos min svåger och svägerska och fyllt på den indiska inspirationen (svågern påstår att han avskyr Indien men lagar alltid indisk mat och har massor med litteratur av indiska författare). Sålunda peppad har jag nu beställt några olika förgasarmunstycke , så jag och döttrarna kan komma igång igen.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Idag skulle jag och dottern se om vi fick snurr på Moppis1 som ju tjuvstannade i våras. Hon startade på tredje kicken och gick sedan hur bra som helst, så så var det med det!
Nu får jag ge mig på Bonnie istället.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Igår upptäckte jag att det var dags för ett extra syslöjdspass...
Image
Image
Vijay Polyseats sömmar har ändå hållit 20 år varav åtminstone de senaste utomhus, det tycker är godkänt!
Lagningen tycker också kan få godkänt?
Image
Tygbaksidans främre del hade börjat mögla, så nu är den Klorintvättad och hänger på tork. Sedan ska bara skumgummidynan torka upp och få sin skyddsplast lagad. För säkerhets skull har jag lånat dynan från den mindre driftsäkra Bonnie så jag slipper köra motocross style...
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

En gång stod jag i ett bibliotek med Leo Tolstojs bok "krig och Fred " i handen. Jag vill minnas den har 1090 sidor och jag kunde inte för mitt Liv förstå hur denne Tolstoj fann ork och energi att författa en sådan lång skrift. Jag lämnade biblioteket, fast övertygad om att Tolstojs energi för evigt skulle stå ohotad och oöverträffad.

Föga kunde jag då ana, att en moppegalen svensk med bred marginal en dag kommer att överträffa denne ryske
författare. jag beundrar Din flit, hängivenhet och mentala ork, Janne! Keep up the good work! : )
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Oj, det var episkt beröm, det, tack!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag instämmer! Dessutom gillar jag att du använder mopparna för att få dina döttrar intresserade av teknik. Snyggt jobbat :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

jencla wrote:Jag instämmer! Dessutom gillar jag att du använder mopparna för att få dina döttrar intresserade av teknik. Snyggt jobbat :wink:
/jens
Tackar!
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Idag kom sadeln på plats igen, efter att först ha fått ett lager skyddande plast (det trasiga originalet byttes mot tillklippt sopsäck), följt av galonen som häftades på plats.
Image
Image
Notera att kedjan jag använder att låsa sadeln med nu fått en mer undanskymd placering, då den hade börjat lämba rostspår efter sig.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Fördelen med att ha många projekt är att man kan ta det man känner för för dagen. Idag kändes det rätt att skuva av Bonnies trilskande förgasare och plocka fram Dellortokopian jag har liggande. Den senare kommer att passa på insuget med lite justering, återstår att se om den kommer att dränka den lilla 50-kubikaren med sitt flöde.
Image
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Hm, monterade den nya fuggen och testade - heldött! Inte minsta lilla tändning och stiftet alldeles torrt! Får nog bli till att öppna och dissekera...
Så länge öppnade jag originalfuggen - och möttes av detta:
Image
Hur oxiderat som helst och med vattenlöst oxid till på köpet! Inte undra på att den här inte gått! Fick gjort rent, slipat, blåst rent igen samt fixat infästningen på flottören (igen...), fick klart för mig att jag köpt fel munstycken (som Moppis skulle ha) och sedan smackat ihop hela härligheten.
Men frågan är: Var kommer allt vatten ifrån?! Kan det vara oljedunkskorken med borrat hål, som ersätter originaltanklocket, som är boven? Moppis och Bonnie förvaras på samma (dåliga) sätt, ute under kapell (och Bonnies är nog det bättre) och Moppis bara startar och går! :?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Ok, nu har jag ett delikat problem och jag skulle behöva råd. När jag surfade på ebay hittade jag en beg Bonnieförgasare (eller ja, MC-versionen Sunny, då), komplett med insug, reedventil och luftburk för cirka 230kr. Frakten blir 140kr. MEN så kan jag köpa en flång ny fugge från Indien, bara fuggen men med ett enkelt luftfilter, för samma pengar men då blir frakten bara 60kr. OM det inte blir något tullkrångel från Indien, vill säga...
Beg och mycket för 480kr eller nytt men lite för, i bästa fall, 390kr. Vilket ska jag ta?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Tilläggas kan att snubben som säljer de beg grejerna har 459 positiva omdömen senaste året, medan säljaren av den nya fuggen har 1301 positiva men även 17 negativa. De senare för dålig kvalité och ingen kontakt. Avgör det saken?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Efter att ha våndats i min ensamhet har jag kommit fram till att avvakta med annan fugge och införköpa några andra munstycken till de befintliga istället. Kanske letar jag upp en förgasare med justerbart munstycke vad det lider.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Idag släpade jag med dottern i verkstan så hon fick kicka igång Bonnie och få sig en fysisk-kemisk lektion om behovet av tankventilation kontra hur man motverkar skador av vatten i bensinen.
Bonnie startade och gick, men bara på choken. Det är ungefär som förut, jag har fått köra bra länge innan jag kunnat koppla ur choken. Kanske har det fastnat skit i munstycket som jag inte lyckats blåsa bort? Nu har jag iaf beställt nya munstycken. Dellorto 5mm huvudmunstycken tror jag ska passa. Sedan var det hålstorleken. Jag har beställt 056 och 059 och chansar på att Bajajs märkning 58 är metriskt översättbar och inte syftar på måttet i imperial feet dividerat med drottningens skostorlek...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag gläds fortfarande av att läsa om era äventyr med de indiska mopparna. Fortsätt så :D

Dock så har jag ingen aning om vilken förgasare som är bästa köpet, eller vilka munstycken som kan passa ...

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Tackar! Det ska bli spännande att se om jag chansat rätt med munstyckena. Ingen av de två förgasarna jag kikade på kändes riktigt hundra och går munstycksbytet bra så funkar de som sitter på ju som de är, faktiskt.
I väntan på munstycken rotade jag fram bromsljuskontakt och hastighetsmätardrev som jag köpte på en marknad i våras, så det finns allt att pyssla med!
Post Reply