Min PX 200 E 1986 svårstartad

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Vespoholic »

Frågan borde vara obefogad men du har väl vikt undan låsblecket på kronmuttern?
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Japp, Vespoholic, det har jag, så där inne är det rent!
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by fritte »

lgidaz wrote:Efter det att motorn stått nerplockad i ca 7 år har kopplingen geggat fast, och jag har prövat olika metoder jag fått tips på, bl a bytt olja, varmkört, piskat motorn och ryckt i kopplingshandtaget. Inget har hjälpt, så nu återstår endast demontering av kopplingen.
Jag försöker nu att demontera kopplingen med motorn något nedsänkt i karossen. Kronmuttern som håller kopplingspaketet sitter som berget, och är omöjlig att få bort. Kronmutterverktyget vill liksom inte sitta kvar i mitten, utan slinter ut trots ganska vassa klor och massivt tryck för hand från utsidan. På youtube såg jag en film på följande länk:
https://www.youtube.com/watch?v=KZfOvGXBb6Q
och ca 4 minuter in monterar man på ett hållarverktyg utanpå kronmutterverktyget, som håller detta på plats så det inte kan krypa ut. Finns det någon här som har ett sådant verktyg eller liknande som jag kan få låna, gärna mot viss ersättning, eller vet någon var man kan köpa detta eller ngt liknande? Eller har ni något annat tips på hur jag kommer vidare?
Jag försöker lägga in en bild här på verktyget i filmen:
Kopplingsverktyg 2.pdf
Verkar som hemslöjd...

jag har ersatt "kronmuttern" med en fingängad NYLOK-mutter, M12 om jag minns rätt, har funkat i många år...
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Vespalun »

Jag brukar vid sådana problem använda en "mutterfluga", t.ex. en elektrisk mutterdragare för 1/2" eller en tryckluft dito. Fördelen är att man kan lägga på ett ordentligt tryck på kronmutten samt att den "slår" loss muttern.
Byt gärna mutter till en modernare med en vettig låsbricka (samma typ som till Cosa kopplingen).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

fritte wrote:[quote="lgidaz"
jag har ersatt "kronmuttern" med en fingängad NYLOK-mutter, M12 om jag minns rätt, har funkat i många år...
Jag vill helst slippa kronmuttern, och har fått tag på en låsmutter, 7/16 UNF. Detta är ju inte en "riktig" M12:a, men vet någon om jag vågar använda den? Alternativt, var kan jag få tag på en riktig M 12:a Nyloc. Har försökt på flera ställen, men tji.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Vespalun »

Det är M12x1,5 i den muttern, finns på ALLA välsorterade Vespa affärer (på nätet då!)
Till exempel denna http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21214100.
Kolla med EM Scooter eller Scooter Kiosken, kanske EHR har den.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by fritte »

Sifverts skruv Sthlm har den....

7/16" UNC, 11,11 mm Yd, 14 TPI, blir 1,81mm gängstigning
7/16" UNF " 20 TPI, blir 1,27 mm "

Med andra ord, för liten diameter, för stor eller för liten gängstigning. Hade gjort din fina Vespa till en söndermeckad Vespa, ingen bra start.
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

fritte wrote:Sifverts skruv Sthlm har den....

7/16" UNC, 11,11 mm Yd, 14 TPI, blir 1,81mm gängstigning
7/16" UNF " 20 TPI, blir 1,27 mm "

Med andra ord, för liten diameter, för stor eller för liten gängstigning. Hade gjort din fina Vespa till en söndermeckad Vespa, ingen bra start.
Tack för varningen och även för tipset, Fritte!
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Post Reply