Min PX 200 E 1986 svårstartad
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Frågan borde vara obefogad men du har väl vikt undan låsblecket på kronmuttern?
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Japp, Vespoholic, det har jag, så där inne är det rent!
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Verkar som hemslöjd...lgidaz wrote:Efter det att motorn stått nerplockad i ca 7 år har kopplingen geggat fast, och jag har prövat olika metoder jag fått tips på, bl a bytt olja, varmkört, piskat motorn och ryckt i kopplingshandtaget. Inget har hjälpt, så nu återstår endast demontering av kopplingen.
Jag försöker nu att demontera kopplingen med motorn något nedsänkt i karossen. Kronmuttern som håller kopplingspaketet sitter som berget, och är omöjlig att få bort. Kronmutterverktyget vill liksom inte sitta kvar i mitten, utan slinter ut trots ganska vassa klor och massivt tryck för hand från utsidan. På youtube såg jag en film på följande länk:
https://www.youtube.com/watch?v=KZfOvGXBb6Q
och ca 4 minuter in monterar man på ett hållarverktyg utanpå kronmutterverktyget, som håller detta på plats så det inte kan krypa ut. Finns det någon här som har ett sådant verktyg eller liknande som jag kan få låna, gärna mot viss ersättning, eller vet någon var man kan köpa detta eller ngt liknande? Eller har ni något annat tips på hur jag kommer vidare?
Jag försöker lägga in en bild här på verktyget i filmen:
jag har ersatt "kronmuttern" med en fingängad NYLOK-mutter, M12 om jag minns rätt, har funkat i många år...
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Jag brukar vid sådana problem använda en "mutterfluga", t.ex. en elektrisk mutterdragare för 1/2" eller en tryckluft dito. Fördelen är att man kan lägga på ett ordentligt tryck på kronmutten samt att den "slår" loss muttern.
Byt gärna mutter till en modernare med en vettig låsbricka (samma typ som till Cosa kopplingen).
Byt gärna mutter till en modernare med en vettig låsbricka (samma typ som till Cosa kopplingen).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Jag vill helst slippa kronmuttern, och har fått tag på en låsmutter, 7/16 UNF. Detta är ju inte en "riktig" M12:a, men vet någon om jag vågar använda den? Alternativt, var kan jag få tag på en riktig M 12:a Nyloc. Har försökt på flera ställen, men tji.fritte wrote:[quote="lgidaz"
jag har ersatt "kronmuttern" med en fingängad NYLOK-mutter, M12 om jag minns rätt, har funkat i många år...
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Det är M12x1,5 i den muttern, finns på ALLA välsorterade Vespa affärer (på nätet då!)
Till exempel denna http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21214100.
Kolla med EM Scooter eller Scooter Kiosken, kanske EHR har den.
Till exempel denna http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_21214100.
Kolla med EM Scooter eller Scooter Kiosken, kanske EHR har den.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Sifverts skruv Sthlm har den....
7/16" UNC, 11,11 mm Yd, 14 TPI, blir 1,81mm gängstigning
7/16" UNF " 20 TPI, blir 1,27 mm "
Med andra ord, för liten diameter, för stor eller för liten gängstigning. Hade gjort din fina Vespa till en söndermeckad Vespa, ingen bra start.
7/16" UNC, 11,11 mm Yd, 14 TPI, blir 1,81mm gängstigning
7/16" UNF " 20 TPI, blir 1,27 mm "
Med andra ord, för liten diameter, för stor eller för liten gängstigning. Hade gjort din fina Vespa till en söndermeckad Vespa, ingen bra start.
Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad
Tack för varningen och även för tipset, Fritte!fritte wrote:Sifverts skruv Sthlm har den....
7/16" UNC, 11,11 mm Yd, 14 TPI, blir 1,81mm gängstigning
7/16" UNF " 20 TPI, blir 1,27 mm "
Med andra ord, för liten diameter, för stor eller för liten gängstigning. Hade gjort din fina Vespa till en söndermeckad Vespa, ingen bra start.
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986