Hur ska jag renovera min PX?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Hur ska jag renovera min PX?

Post by colsson »

Jag köpte mig en px200 -90 i rätt bra bruksskick med avsikten att renovera i vinter och sen sälja till våren 2015.
Frågan är nu bara hur jag ska göra renoveringen..? Den ska få ny lack och givetvis en massa nya friska kablar och andra delar.

- Standard Px med en lack i ovanlig färg, dock ngt som gemene man gillar.
- Renovering till originalskick med originalkulör osv..
- Nåt, tema? Kanske lite rallyinspirerat? Lampgaller och extraljus, nån sifferdekal m.m

Jag gör detta av två anledningar. Dels för mitt eget nöjes skull och dels för att tjäna en slant. Det blir ingen kalleanka-renovering med biltemafärg osv, utan riktigt billack och bra produkter i övrigt. Vad föredrar du? Det ska ju vara säljbart.. alla gillar kanske inte neongrönt.....
/ Christian
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Hur ska jag renovera min PX?

Post by henrikborjeson »

En variant är att du hittar en kund som vill ha en fin vespa med lite personligt stuk men som inte kan/vill renovera själv och gör det som denne vill ha det.

Skulle jag tipsa om något så hade det varit gör det enkelt, en rättfram vit/svart/röd/blå metallic med billiga standard/originaldelar eftersom få vill betala extra tusenlappar för kolfiberkåpor etc. Man kan styla med lite krom och så men det är många scootrar på Blocket som har påhäng för pengar som de aldrig får tillbaka. Detsamma gäller trim - kul men inte om du ska tjäna pengar.
Det låter kanske hemskt ;-) men kolla på hur de gör Vietnamrenoveringar så ser du vad som ger marginaler.

/HB
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Precis min tanke. Det ska nog vara så enkelt som möjligt men med lite andra färger/delar så att den ändå skiljer sig från mängden. På min PX som jag kör nu, har jag tex monterat oldschool broms/kopplingshantag och bytat lite andra detaljer som jag tycker att de misslyckades med vid ritbordet.
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Enkelt, bygg en Jens Clausen Replica.
PX_JC.jpg
PX_JC.jpg (141.11 KiB) Viewed 6315 times
Kommer sälja direkt.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Fast om man inte har så man kan lacka själv utan skall lämna bort jobbet så kan det bli svårt att räkna hem en PX renovering. Bäst är nog att hitta en maskin som är bra i lacken men risig mekaniskt om det ska bli några kronor över.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Så kan det vara. Men nu ÄR min px risig i lacken och lacka det gör jag själv. Jag räknar ju knappast med att bli miljonär på kuppen.... :D
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tack Tomas! Blev aningen förvånad när jag möttes av min PX här ;-)

Skall du sälja den tror jag, tyvärr, att det är svårt att få vinst om du ska lacka om den. Priserna på PX är fortfarande relativt låga och utbudet ganska stort. Och jag tror du ska bygga den ganska "middle of the road". Många ska kunna vilja äga den. Alltså relativt standard, fast kanske i en annorlunda kulör.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Japp, nog är det så. Lack och ytbehandling hamnar på runt 2000kr om jag sprutar själv i solid kulör. Sen tilkommer 4-5000:- för diverse delar och vips så är jag uppe i vad en bättre begagnad px ligger för på Blocket. Jag får väl behålla den själv. Jag gillar ju Vespor.... Mitt problem är att jag inte vill släppa ifrån mig nån skräprenovering för att tjäna mer pengar. Då gör jag det hellre ordentligt och går +/- noll på affären.
/ Christian
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är det som är problemet när man "kan" vespor, det går liksom inte att fulrenovera :D ..

/HB
Post Reply