Bara att fimpa brickan gav ju 25 knutar - Vespa S50 2 takt

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Bara att fimpa brickan gav ju 25 knutar - Vespa S50 2 takt

Post by Strmbrg »

Alltså, jag hade inte en tanke på att skrämma upp den, då jag i höstas fick för mig att skaffa en EU-Vespa.

Nej,faktiskt inte.

När jag hämtade ut den från butiken så berättade de hursomhelst att dagens Vespor är knepiga(re) att få mer fjutt på än gårdagens.
Det är elektronik, katalysatorer och avgasåtervinning etc.

OT, men ändå inte:
Jag tyckte nämligen inte att utförandet av kickstarten var tillfredsställande. Endast en liten låsring i ett ganska grunt spår håller axlen på plats utfrån. Jag beslöt därför att fimpa kicken och plugga hålet på ett snyggt sätt.
Image

När transmissionskåpan ändå var bortskruvad passade jag på att ta bort ringen i variatorn.
Mest bara av nyfikenhet på vad det skulle ge för effekt på hastigheten.
Jag behövde naturligtvis uppfinna ett litet verktyg att fixera remskivan med, men det var snart kirrat.

Efter lite resonerande med mig själv insåg jag att ringen kan liknas vid att aldrig växla upp till de högsta växlarna i en manuell låda.

Att ta bort den frestar således inte på motorn mer.
Orken lär inte påverkas.
Soppaförbrukningen bör snarast minska. Åtminstone i det lagliga hastighetsspannet.

Efter att ha läst lite sporadiskt om diverse mer eller mindre komplexa trimåtgärder, såsom fippel med munstycken, avgasflödespluggar, kolvbyten och annat, så tänkte jag att enbart fimpning av variatorbrickan kanske skulle ge fem knutar extra toppfart, eller så.

Blev därför mycket förvånad över att maskinen glatt och ivrigt knattrade upp i 65 knyck.
Med några sekunders ytterligare tålamod tangerade den 70.

Det går ju inte att jämföra detta med sk "drevning", eftersom man då ändrar grundförhållandet mellan in- och utgående varv i transmissionen.
Med borttagen bricka lägger man bara till "växlar", samtidigt som de "låga växlarna" är exakt desamma som med brickan på plats.

Men, som sagt. Jag är förvånad över "verkningsgraden" av denna idiot-enkla åtgärd!
:shock:

Passade på att hoppa av i farten för att ta denna bild.
Image
/Strmbrg,
marre
Lärling
Lärling

Re: Bara att fimpa brickan gav ju 25 knutar - Vespa S50 2 ta

Post by marre »

Strmbrg wrote: Jag tyckte nämligen inte att utförandet av kickstarten var tillfredsställande. Endast en liten låsring i ett ganska grunt spår håller axlen på plats utfrån. Jag beslöt därför att fimpa kicken och plugga hålet på ett snyggt sätt.
Alla kickar på övriga automatscootrar i världen sitter fast så och det funkar tydligen :wink: Låsring är ett utmärkt sätt att hålla en axel på plats axiellt och dessutom gör mekanismen på insidan när du kickar så pressas den axeln utåt alltså mot insidan av kåpan så låsringen kommer ta upp en väldigt liten kraft ändå.
Trist den dagen batteriet blivit deppigt också och du får gå hem, tro mig det kommer hända dig någon gång..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

marre wrote:
Strmbrg wrote: Jag tyckte nämligen inte att utförandet av kickstarten var tillfredsställande. Endast en liten låsring i ett ganska grunt spår håller axlen på plats utfrån. Jag beslöt därför att fimpa kicken och plugga hålet på ett snyggt sätt.
Alla kickar på övriga automatscootrar i världen sitter fast så och det funkar tydligen :wink: Låsring är ett utmärkt sätt att hålla en axel på plats axiellt och dessutom gör mekanismen på insidan när du kickar så pressas den axeln utåt alltså mot insidan av kåpan så låsringen kommer ta upp en väldigt liten kraft ändå.Trist den dagen batteriet blivit deppigt också och du får gå hem, tro mig det kommer hända dig någon gång..
Åkej, om det stämmer så kanske ävan jag kan lita på konstruktionen då...

Får väl pula tillbaks det hela vad det lider.

Å andra sidan:
Vad jag har sett så har åtminstone inte Vespa kick till sina större motorer.
Det är naturligtvis inget skäl att demontera den, men det är märkligt.
/Strmbrg,
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Hej jag har en fråga...
När du skrev att det var snart kirrat..hur då fixade du till ett verktyg.
Jag är lite nyfiken på hur ett sånt skulle kunna se ut.
Jag ska försöka göra samma sak. är det för att remmen inte ska skava sönder,att det
måste vara nått typ av skydd...?????
"Jag behövde naturligtvis uppfinna ett litet verktyg att fixera remskivan med, men det var snart kirrat."
Skulle vara ap glad för ett svar.
Spaxe.
Post Reply