Nej,faktiskt inte.
När jag hämtade ut den från butiken så berättade de hursomhelst att dagens Vespor är knepiga(re) att få mer fjutt på än gårdagens.
Det är elektronik, katalysatorer och avgasåtervinning etc.
OT, men ändå inte:
Jag tyckte nämligen inte att utförandet av kickstarten var tillfredsställande. Endast en liten låsring i ett ganska grunt spår håller axlen på plats utfrån. Jag beslöt därför att fimpa kicken och plugga hålet på ett snyggt sätt.

När transmissionskåpan ändå var bortskruvad passade jag på att ta bort ringen i variatorn.
Mest bara av nyfikenhet på vad det skulle ge för effekt på hastigheten.
Jag behövde naturligtvis uppfinna ett litet verktyg att fixera remskivan med, men det var snart kirrat.
Efter lite resonerande med mig själv insåg jag att ringen kan liknas vid att aldrig växla upp till de högsta växlarna i en manuell låda.
Att ta bort den frestar således inte på motorn mer.
Orken lär inte påverkas.
Soppaförbrukningen bör snarast minska. Åtminstone i det lagliga hastighetsspannet.
Efter att ha läst lite sporadiskt om diverse mer eller mindre komplexa trimåtgärder, såsom fippel med munstycken, avgasflödespluggar, kolvbyten och annat, så tänkte jag att enbart fimpning av variatorbrickan kanske skulle ge fem knutar extra toppfart, eller så.
Blev därför mycket förvånad över att maskinen glatt och ivrigt knattrade upp i 65 knyck.
Med några sekunders ytterligare tålamod tangerade den 70.
Det går ju inte att jämföra detta med sk "drevning", eftersom man då ändrar grundförhållandet mellan in- och utgående varv i transmissionen.
Med borttagen bricka lägger man bara till "växlar", samtidigt som de "låga växlarna" är exakt desamma som med brickan på plats.
Men, som sagt. Jag är förvånad över "verkningsgraden" av denna idiot-enkla åtgärd!

Passade på att hoppa av i farten för att ta denna bild.
