Startar en tråd om förgasaren för att förhoppningsvis kunna samla ihop lite information. Är lite skralt när man gör en googling eller söker här på forumet.
Jag tänkte se över min förgasare då jag har problem med responsen vid gaspådrag, ofta svarar den bara med ett djupt "båååå" om jag gasar upp från lågt varv och den blir orkeslös (även varm). Det avhjälps ganska bra genom att hålla för en av de två luftkanalerna på luftburken, men det är ju inte helt optimalt att sitta med en hand på luftburken när man är ute och kör...
Jag misstänker då att motorn går för tunt och antingen tar den tjuvluft någonstans, eller så behöver jag justera upp bränsletillförseln vid fullt gaspådrag.
Efter att ha sökt runt på nätet har jag kommit fram till att jag borde köpa ett set med huvuddysor (main jet), och prova ut ett med större genomlopp. Det här borde funka har jag sett http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_40100000
Men så finns det ju också två justerskruvar på förgasaren vars förklaring jag har hittat i en sprängskiss och själv översatt med Google Translate från italienska. Sprängskissen är för en UA förgasare men jag hoppas det är samma!? http://www.dellorto.co.uk/images/parts/ua-s.pdf
Hur ska man använda dessa? Och gör inte gasjusteringsskruven samma sak som justeringen för tomgången på förgasaren ovansida? Dvs ställer minsta gap för gaskolven?
Mina justerskruvar är inte fjäderbelastade som i sprängskissen. Hoppas det är korrekt.
Sen vill jag gärna ha tips på fler reservdelar hos webbutikerna som passar förgasaren. Nålar, packningar osv.
Tack på förhand!
Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Vespa Touring -57 VGL1T
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Hej doktor Laban.
Jag tror att dina två skruvar ersatts av en och samma luftjusterskruv på senare förgasare. Den främre justerar alltså lufttillförseln (blandning) till trottelhuset och den bakre är ett stopp som reglerar hur pass mycket trotteln kan stängas när man släpper av helt. Även om jag gillar att smutsa ned mig så har jag noll högskolepoäng i maskinteknik, så det kanske är någon annan som kan förklara detta bättre. De två munstycken som kan bytas sitter monterade från botten. Det större finns att köpa, men ha inte alltför stora förhoppningar om att ett större löser ditt problem. Original bör vara graderat 75 och jag har gått ända upp till 90 utan bättre respons. Får jag av nyfikenhet fråga om du använder originalljuddämpare, eller något sportigare?
Du har helt rätt i att du har ytterligare en skruv, men den är tomgångsjustering & mer lättåtkomlig.
Jag tror att dina två skruvar ersatts av en och samma luftjusterskruv på senare förgasare. Den främre justerar alltså lufttillförseln (blandning) till trottelhuset och den bakre är ett stopp som reglerar hur pass mycket trotteln kan stängas när man släpper av helt. Även om jag gillar att smutsa ned mig så har jag noll högskolepoäng i maskinteknik, så det kanske är någon annan som kan förklara detta bättre. De två munstycken som kan bytas sitter monterade från botten. Det större finns att köpa, men ha inte alltför stora förhoppningar om att ett större löser ditt problem. Original bör vara graderat 75 och jag har gått ända upp till 90 utan bättre respons. Får jag av nyfikenhet fråga om du använder originalljuddämpare, eller något sportigare?
Du har helt rätt i att du har ytterligare en skruv, men den är tomgångsjustering & mer lättåtkomlig.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
De munstycken du hittat är rätt, men om du trots förra inlägget önskar prova så är nog artikel 40100200 bättre. De ligger närmare ditt original i storlek
Vill du ha fatt på mer exotiska delar så kan du prova www.dellorto.co.uk. De verkar ha lite slides, nålar, flottörer och annat.
Vill du ha fatt på mer exotiska delar så kan du prova www.dellorto.co.uk. De verkar ha lite slides, nålar, flottörer och annat.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
"Bäää" när man drar på från låga varv brukar indikera att motorn får för mager blandning, detta styrks också av att den går bättre om du håller för en luftkanal (=chokar). En klassisk modell att testa om motorn får för lite bränsle är annars just att se om den går bättre med lite choke.
Och om så är fallet är frågan varför. Antingen får den för mycket luft, exempelvis tjuvluft från läckande fästen, packningar eller packboxar. Eller så får den för lite bränsle, exempelvis genom igensatta muntycken eller kanaler. Spontant ska du inte behöva byta munstycken om du inte ändrat motorn i på något sätt, t ex trimmat den.
Detta skrivet som generell info, utan att jag någonsin mekat med aktuell förgasare. Lycka till!
/jens
Och om så är fallet är frågan varför. Antingen får den för mycket luft, exempelvis tjuvluft från läckande fästen, packningar eller packboxar. Eller så får den för lite bränsle, exempelvis genom igensatta muntycken eller kanaler. Spontant ska du inte behöva byta munstycken om du inte ändrat motorn i på något sätt, t ex trimmat den.
Detta skrivet som generell info, utan att jag någonsin mekat med aktuell förgasare. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Jag tackar och bockar för jättebra svar!
Den är helt original, med originalljuddämpare. Som visserligen är rätt urblåst men jag vill minnas att jag fyllde på med lite ljuddämparfyllning när jag gjorde själva renoveringen... Vilket var väldigt länge sedan! Och jag har tidigare haft väldiga problem med tändningen som jag nu tror att jag har fått bukt på, förgasaren hade jag i princip lämnat orörd förutom en grov rengöring.
Så om jag förstår er rätt nu så är mitt första steg kanske bara att göra rent allt noggrant och eventuellt justera något på blandningen med skruven som finns?
Jag kan tyvärr inte läsa ut vilket huvudmynstycke som sitter i nu men om det inte räcker med att justera på skruven så testar jag sedan att byta denna.
Och samtidigt ska jag leta efter läckor genom att spruta lite startgas på känsligapunkter (ett tips som jag läste i någon annan tråd här på forumet).
För övrigt var ju Dellortos egen sida väldigt bra för att se alla delar i förgasaren, med namn http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=30
Hoppas på att kunna återkomma med ett resultat snart
Den är helt original, med originalljuddämpare. Som visserligen är rätt urblåst men jag vill minnas att jag fyllde på med lite ljuddämparfyllning när jag gjorde själva renoveringen... Vilket var väldigt länge sedan! Och jag har tidigare haft väldiga problem med tändningen som jag nu tror att jag har fått bukt på, förgasaren hade jag i princip lämnat orörd förutom en grov rengöring.
Så om jag förstår er rätt nu så är mitt första steg kanske bara att göra rent allt noggrant och eventuellt justera något på blandningen med skruven som finns?
Jag kan tyvärr inte läsa ut vilket huvudmynstycke som sitter i nu men om det inte räcker med att justera på skruven så testar jag sedan att byta denna.
Och samtidigt ska jag leta efter läckor genom att spruta lite startgas på känsligapunkter (ett tips som jag läste i någon annan tråd här på forumet).
För övrigt var ju Dellortos egen sida väldigt bra för att se alla delar i förgasaren, med namn http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=30
Hoppas på att kunna återkomma med ett resultat snart

Vespa Touring -57 VGL1T
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Samtidigt som jag lade upp tråden här på forumet så var jag även i kontakt med en bekant och Jim Lundberg på Classic Motor. Ni kan läsa Jims input här:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... gaspadrag/
Återkommer förhoppningsvis efter helgen med en uppdatering om hur det gick
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... gaspadrag/
Återkommer förhoppningsvis efter helgen med en uppdatering om hur det gick

Vespa Touring -57 VGL1T
Re: Förgasare Dellorto MA19D - Vespa Touring 150 -57
Här kommer en liten uppföljning då jag äntligen fick lite tid att meka med Vespan 
Det är en enorm skillnad på kraften i den nu. Jag måste till och med påstå att den känns kraftfull när man drar iväg från stillastående. Och den svarar bra på gaspådrag.
Det som jag gjorde var att plocka isär förgasaren i smådelar som jag lade i diesel och sedan gjorde rent med "elektronik rengöring" på sprayburk. Sen skruvade jag ihop allt men satte "nålen" i sitt översta läge. Och då funkar det alltså mycket bättre!
Dock märkte jag under mina korta provturer att Vespan dog plötsigt efter ca 20m vid fullt gaspådrag, sen gick det lätt att få igång den igen och köra vidare. Då körde jag på med bensinkranen i läge "reserv" och jag ändrade senare till vanliga läget och då tror jag att felet avhjälptes. Jag gissar att det beror på att något satt igen kanalen för reserven!? Ska kolla vidare på det så fort jag kan distrahera familjen med något annat

Det är en enorm skillnad på kraften i den nu. Jag måste till och med påstå att den känns kraftfull när man drar iväg från stillastående. Och den svarar bra på gaspådrag.
Det som jag gjorde var att plocka isär förgasaren i smådelar som jag lade i diesel och sedan gjorde rent med "elektronik rengöring" på sprayburk. Sen skruvade jag ihop allt men satte "nålen" i sitt översta läge. Och då funkar det alltså mycket bättre!
Dock märkte jag under mina korta provturer att Vespan dog plötsigt efter ca 20m vid fullt gaspådrag, sen gick det lätt att få igång den igen och köra vidare. Då körde jag på med bensinkranen i läge "reserv" och jag ändrade senare till vanliga läget och då tror jag att felet avhjälptes. Jag gissar att det beror på att något satt igen kanalen för reserven!? Ska kolla vidare på det så fort jag kan distrahera familjen med något annat

Vespa Touring -57 VGL1T