Köra runt med reservhjulet eller ej?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Köra runt med reservhjulet eller ej?

Post by colsson »

Själv tycker jag mest att reservhjulet väger onödigt mycket och jag hänger bara på det om jag ska köra mer än 5 mil hemifrån. Hur resonerar ni andra? Ofta har jag en flaska punkteringsspray i handskfacket.
/ Christian
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Köra runt med reservhjulet eller ej?

Post by Hedge »

Efter att ha fått punktering mitt i stan ett par gånger kan jag säga att jag aldrig kör utan reservhjul. Bara att lägga ner hojen, av med bakhjulet, på med reservhjulet och åka vidare. Jämfört med att ta isär fälgen, byta slang och handpumpa är det ren semester. Att lämna hojen och leta biltransport är inte heller kul.

Det är en lyx att kunna ha det med utan att det inkräktar på något utrymme så jag ser inte riktigt varför man inte skulle ha det med. De extrakilona är väl värda att släpa på tycker jag.

Värt att notera är att punkteringsspray inte fungerar bra alls med slang. De är avsedda för slanglösa däck.
colsson wrote:Själv tycker jag mest att reservhjulet väger onödigt mycket och jag hänger bara på det om jag ska köra mer än 5 mil hemifrån. Hur resonerar ni andra? Ofta har jag en flaska punkteringsspray i handskfacket.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Manchild
Drömmare
Drömmare

Post by Manchild »

Skulle endast använda punkteringsspray som sista utväg. Kör själv med märkesförsäkring som gör att jag bara ringer vägassistans så blir både jag och vespan upphämtade och körda till närmaste däckverkstad och det helt gratis.
Vespa GTS 300 SS SE
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vespan är ju en så lätt MC, o reservhjulet är så monterat att det inte stör utseendet (tvärtom ser det lite tomt ut när det inte är monterat).
Reservhjulet är en trygghet när det sitter där. Jag har tidvis haft andra MC samtidigt som Vespan, o saknat reservhjul på dessa
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Manchild wrote:Skulle endast använda punkteringsspray som sista utväg. Kör själv med märkesförsäkring som gör att jag bara ringer vägassistans så blir både jag och vespan upphämtade och körda till närmaste däckverkstad och det helt gratis.
Naturligtvis, en 300 har väl olika dimensioner fram o bak, o 2 reservhjul ser ju fånigt ut..

Jag har också assistans i min försäkring, o som du beskriver det låter ju väldigt elegant.

Men man måste ha tur, d.v.s. rätt tid på dagen, rätt dag i veckan, snabb bärgning, nära en däckverkstad som är så välsorterad att de har det däck man vill ha, om inte däcket går att laga.

Om man kommer efter stängning en fredag kan man i bästa fall tillbringa helgen på ett sunkigt vandrarhem 3 mil från däckverkstaden, o dit får man ta taxi...

Innan du fått kontakt med någon på försäkringsbolaget o de har förstått vad du vill, hade du varit på väg redan, OM din scooter haft ett reservhjul...

Men låt oss hoppas att alla vi scooterister är lyckligt lottade o slipper punktering... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Amen to that, säger jag som just fick en vilsen trallskruv i ett däck. Lyckligtvis på bilen, och lyckligtvis har bilen reservhjul. Det är inte ofta man får punktering, nuförtiden, men när det inträffar är det irriterande.

Jag skulle aldrig montera bort reservhjulen på mina scootrar. Glöm bara inte att kolla lufttrycket i dem då och då också, ett reservhjul med 0,5 kg tryck är till liten nytta (been there, done that) ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply