Luftfiltret på PX sitter med 2 skruvar fast i förgasaren. Den bakre av dessa skruvar är konisk. Är det någon som känner till varför denna skruvs spets är konisk? Vad skulle hända om man tar en vanlig 5 mm skruv?
/Olle
Konisk luftfilterskruv
Re: Konisk luftfilterskruv
Varför den är konisk vet jag ej men testa med en vanlig skruv. Skruven har iallafall en kant för att man inte ska spänna ihop filtret.
- Attachments
-
- 92783_501.jpeg (5.74 KiB) Viewed 5904 times
/ Christian
Den koniska skruvspetsen och gummipluppen ovanför skruven gör ju att man (=jag) funderar om det kan ha något att göra med tomgångsjusteringen. Men där är ju ingen justermån. Har heller inte hittat något på GSF. Och inte heller artiklar om förgasaren. Är det ingen som vet?
Tomgångsjusteringen är den långa skruven med fjäder, högst upp i bild (om bilden hade varit på rätt håll). Skruv nr:8 och 6 har bara till uppgift att hålla filtret på plats.
- Attachments
-
- 20140423_062406.jpg (227.44 KiB) Viewed 5865 times
/ Christian
/ Christian
Hej Christian o alla andra.
Har en liten fråga om hur viktig den lilla gummiproppen, nr 2 på sprängskissen, är? Såg att den saknades på min kåpa. Kostar 15 spänn hos SIP men så tillkommer ju 5 euro i frakt. Någon som kan tipsa om hur man fixar detta eller kan man bara sätta lite eltejp, t ex över hålet. Inget stort problem verkar det som efter min PX går bra utan den men det påverkar kanske något som det inte bör. Lång utläggning om en liten sak!
Har en liten fråga om hur viktig den lilla gummiproppen, nr 2 på sprängskissen, är? Såg att den saknades på min kåpa. Kostar 15 spänn hos SIP men så tillkommer ju 5 euro i frakt. Någon som kan tipsa om hur man fixar detta eller kan man bara sätta lite eltejp, t ex över hålet. Inget stort problem verkar det som efter min PX går bra utan den men det påverkar kanske något som det inte bör. Lång utläggning om en liten sak!
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Eltejp funkar säkert bra. Beställ en gummiplugg nästa gång du handlar på SIP, det är ju ingen panik.
/ Christian
Hej Isse! Den saknade gummiproppen är kanske orsaken till att det blir oljigt på din motor.
Ring gärna mig framöver när du skall köpa ngn liten Vespadetalj, så kanske vi kan göra ett gemensamt inköp. Nu äntligen har jag fått ordning på min Vespa, och åker till besiktningen med den vilken dag som helst!
Ring gärna mig framöver när du skall köpa ngn liten Vespadetalj, så kanske vi kan göra ett gemensamt inköp. Nu äntligen har jag fått ordning på min Vespa, och åker till besiktningen med den vilken dag som helst!
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Utan att vara helt säker tror jag att den är konisk för att undvika att man snedgängar den. Kan det vara så enkelt?
OlleM wrote:Luftfiltret på PX sitter med 2 skruvar fast i förgasaren. Den bakre av dessa skruvar är konisk. Är det någon som känner till varför denna skruvs spets är konisk? Vad skulle hända om man tar en vanlig 5 mm skruv?
/Olle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hej Leif
Va kul att du fått ordning på din PX. Hoppas nu att även besiktningsmannen blir lika glad som du. Kan vara som du säger att min kladdiga motor beror på att det kommer ut "saker" från det lilla hålet där proppen skall sitta. Ska genast fixa detta + att jag skall tvätta rent ordentligt så att man kan se skillnaden.
Va kul att du fått ordning på din PX. Hoppas nu att även besiktningsmannen blir lika glad som du. Kan vara som du säger att min kladdiga motor beror på att det kommer ut "saker" från det lilla hålet där proppen skall sitta. Ska genast fixa detta + att jag skall tvätta rent ordentligt så att man kan se skillnaden.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Har funderat i den riktningen, men varför då inte båda skruvarna som håller filtret. Och skruven som sitter nära tomgångsskruven borde ju vara känsligare för skadade gänger.Hedge wrote:Utan att vara helt säker tror jag att den är konisk för att undvika att man snedgängar den. Kan det vara så enkelt?
Och gummipluggen ovanför den koniska skruven, varför finns den?
/Olle