Mors alla trimmare, startade upp gamla 150cc bettan VGLB-1T med ny 177cc cylle och 3mm strokad vev, gick bra må jag säga, men innan jag testat klart så hade jag kickat sönder kicken, kompet med nya cyllen + strokveven var påtagligt kraftigt, kändes lite som att kicka nån gamal cross-cykel..
Kicken var gjord i aluminium så kickaxeln klarade sig..
Hur löser man detta ? är rädd att en ny kickpedal i alu. kommer paja ganska snabbt, finns det bättre grejor, eller är det bara att börja rullstarta och glömma kicken.
Kickproblem
Re: Kickproblem
Kicken borde hålla, om den inte var väldigt dålig. Det är inte så att du har fått väldigt högt komp? Har du kollat squishet?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vanligt att kicken rasar på de med splines runt om. Det är hur lätt som helst att hitta en ny i annat material för några hundringar. Kolla exempelvis eBay el. Scooter Center.
Hej Jens
Har du kollat squishet?
Menar du om jag tagit komp-prov på den, så har jag inte gjort det, vet inte hur man kan sänka kompet om det är för högt, och vet inte vad kompet bör ligga på, (nån tjock toppackning kanske)
Den kickaxeln jag har är bara splines på halva typ. Ska försöka få tag på en i annat material, ska tydligen finnas enl. reVintage Jag får leta lite.
Tack för tippsen.
Har du kollat squishet?
Menar du om jag tagit komp-prov på den, så har jag inte gjort det, vet inte hur man kan sänka kompet om det är för högt, och vet inte vad kompet bör ligga på, (nån tjock toppackning kanske)
Den kickaxeln jag har är bara splines på halva typ. Ska försöka få tag på en i annat material, ska tydligen finnas enl. reVintage Jag får leta lite.
Tack för tippsen.

Du kollar squish genom att stoppa in en bit 2mm lödtenn(av sådan längd att den går att hålla i) genom tändstiftshålet . Se till att änden går ända ut till sidan av loppet. Dra runt och kolla till vilken tjocklek tråden deformerats i änden. Detta är squish. Brukar handla om ca 1,5mm.
Ok, ska kolla spelet mellan kolv och topp, ja det är en pinasco 2 ports-cylle i gjutjärn, ville inte hålla på och svetsa och fräsa/fila upp en tredje kanal.
Om det är för trångt + ska man lägga extra cylinderfotspackning eller jobbar man med toppackningen ?
Om det är för trångt + ska man lägga extra cylinderfotspackning eller jobbar man med toppackningen ?
På min Lambretta, som spikade på långvariga höga varv trots korrekt tändnings- och förgasarinställning, sänkte jag kompet mha en tjockare topplockspackning av lättmetall. Har funkat väldigt bra.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst