Kickproblem

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Kickproblem

Post by gasljus »

Mors alla trimmare, startade upp gamla 150cc bettan VGLB-1T med ny 177cc cylle och 3mm strokad vev, gick bra må jag säga, men innan jag testat klart så hade jag kickat sönder kicken, kompet med nya cyllen + strokveven var påtagligt kraftigt, kändes lite som att kicka nån gamal cross-cykel..
Kicken var gjord i aluminium så kickaxeln klarade sig..

Hur löser man detta ? är rädd att en ny kickpedal i alu. kommer paja ganska snabbt, finns det bättre grejor, eller är det bara att börja rullstarta och glömma kicken.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Kickproblem

Post by jencla »

Kicken borde hålla, om den inte var väldigt dålig. Det är inte så att du har fått väldigt högt komp? Har du kollat squishet?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Kickproblem

Post by reVintage »

Vanligt att kicken rasar på de med splines runt om. Det är hur lätt som helst att hitta en ny i annat material för några hundringar. Kolla exempelvis eBay el. Scooter Center.
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Re: Kickproblem

Post by gasljus »

Hej Jens
Har du kollat squishet?

Menar du om jag tagit komp-prov på den, så har jag inte gjort det, vet inte hur man kan sänka kompet om det är för högt, och vet inte vad kompet bör ligga på, (nån tjock toppackning kanske)
Den kickaxeln jag har är bara splines på halva typ. Ska försöka få tag på en i annat material, ska tydligen finnas enl. reVintage Jag får leta lite.
Tack för tippsen. :)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Kickproblem

Post by reVintage »

Du kollar squish genom att stoppa in en bit 2mm lödtenn(av sådan längd att den går att hålla i) genom tändstiftshålet . Se till att änden går ända ut till sidan av loppet. Dra runt och kolla till vilken tjocklek tråden deformerats i änden. Detta är squish. Brukar handla om ca 1,5mm.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Kickproblem

Post by reVintage »

Pinasco?
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Re: Kickproblem

Post by gasljus »

Ok, ska kolla spelet mellan kolv och topp, ja det är en pinasco 2 ports-cylle i gjutjärn, ville inte hålla på och svetsa och fräsa/fila upp en tredje kanal.

Om det är för trångt + ska man lägga extra cylinderfotspackning eller jobbar man med toppackningen ?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Kickproblem

Post by jencla »

På min Lambretta, som spikade på långvariga höga varv trots korrekt tändnings- och förgasarinställning, sänkte jag kompet mha en tjockare topplockspackning av lättmetall. Har funkat väldigt bra.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply