P200 - Polini 210, vev + tänding
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
P200 - Polini 210, vev + tänding
Hej
Monterade en Polini 210 i somras med 24mm Dellorto SI24 samt SIP Road 2.0. Gick som tåget ända till krysskilen på svänghjulet inte ville vara med längre och veven fick sig en känga o måste bytas.
Har funderingar på att skruva in elektronisk tändning t e x Parmakit
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=en
och byta ut veven mot en long stroke http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=en
Någon som har erf av detta och kan tipsa om det blir en bra kombination samt vilken förgasarbestyckning ni kör med. Vore också bra att få tips om hur jag säkrar så att inte svänghjulet eller kopplingen stäpper igen nu när jag hoppas att det blir ytterligare lite mer vrid i grejorna.
Monterade en Polini 210 i somras med 24mm Dellorto SI24 samt SIP Road 2.0. Gick som tåget ända till krysskilen på svänghjulet inte ville vara med längre och veven fick sig en känga o måste bytas.
Har funderingar på att skruva in elektronisk tändning t e x Parmakit
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=en
och byta ut veven mot en long stroke http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=en
Någon som har erf av detta och kan tipsa om det blir en bra kombination samt vilken förgasarbestyckning ni kör med. Vore också bra att få tips om hur jag säkrar så att inte svänghjulet eller kopplingen stäpper igen nu när jag hoppas att det blir ytterligare lite mer vrid i grejorna.
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Beroende på vilken Polini 210 du har, så är det inte helt säkert att du kan stroka. De äldre 2012 går ej. Men det står säkert i manualen. Har själv den gamla och bygger istället om till reed och låter bygga om originalveven för detta hos Worb5.
Om du vill slösa bort dina pengar kan du köpa Parmakit från SIP. Välj istället att köpa ett Polinikit med samma uppbyggnad från Italien för dryga 2000kr. Ref. Captain Slow, även jag har ett sådant.
Använd momentnyckel när du drar svänghjulet. Det krävs mer kraft än man tror.
Det finns en längre tråd om Polini 210 här, det finns bestyckningsråd där:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... polini+210
Om du vill slösa bort dina pengar kan du köpa Parmakit från SIP. Välj istället att köpa ett Polinikit med samma uppbyggnad från Italien för dryga 2000kr. Ref. Captain Slow, även jag har ett sådant.
Använd momentnyckel när du drar svänghjulet. Det krävs mer kraft än man tror.
Det finns en längre tråd om Polini 210 här, det finns bestyckningsråd där:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... polini+210
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Liten korrigering bara, det är pinasco flytech tändning vi kör, inte polini.
Funkar hur fint som helst.
/Tomas
Funkar hur fint som helst.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Haha, snacka om insnöad när jag inte ens vet vad jag har i en av maskinerna, Pinasco it is!
I P200 har jag iofs Chiselspeed och originaltändning, även detta funkar hur fint som helst.
F.ö. verkar Polini, Pinasco, Vespatronic och Parmakit ha gått till samma underleverantör då tändsystemen är snarlika.
Det mest prisvärda idag är nog ändå Kytroniks Smartbooster, under förutsättning att man har ett propert fungerande originaltändsystem monterat.
http://www.scooter-center.com/search?qu ... 0ignition)
I P200 har jag iofs Chiselspeed och originaltändning, även detta funkar hur fint som helst.
F.ö. verkar Polini, Pinasco, Vespatronic och Parmakit ha gått till samma underleverantör då tändsystemen är snarlika.
Det mest prisvärda idag är nog ändå Kytroniks Smartbooster, under förutsättning att man har ett propert fungerande originaltändsystem monterat.
http://www.scooter-center.com/search?qu ... 0ignition)
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Kanon, tack för svar. Då blir det till att forska vidare lite.
P200 -83
50R -77
50R -77
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Kytronik verkar ju ara en bra lösning, ser även ut att finnas andra varianter med liknande funktion. Dock så måste jag ändå byta svänghjul p g a skador när det släppte. Någon som har erf. av lättade svänghjul??
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Jag har lättat svänghjul i Varitronicet på min Lambretta, och har även haft det på en trimmad PX.
Lättat svänghjul är kul, för du får snabbare gasrespons. Samtidigt får du tyvärr också en osäkrare tomgång, med fler tjuvstopp.
/jens
Lättat svänghjul är kul, för du får snabbare gasrespons. Samtidigt får du tyvärr också en osäkrare tomgång, med fler tjuvstopp.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Tack Jens. Kommer köra mest i stan, tjuvstopp och osäkrare tomgång ligger inte så högs på listan över önskvärda funktioner så det får nog bli med nästa leksak osm inte ska användas till pendlande
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Varför inte lägga upp bilder på dina skadade komponenter så kanske någon kan bedöma hur illa det är?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Här kommer lite bilder, svår att se på svänghjulet att det är rejält repigt innuti. Tror att det blir svårt att få någon vettig passning på de grejorna igen.
Men om det är någon som har bra tips på vad man kan göra så tas det tacksamt emot.
Men om det är någon som har bra tips på vad man kan göra så tas det tacksamt emot.
- Attachments
-
- bild 1.JPG (97.74 KiB) Viewed 16851 times
-
- bild 2.JPG (135.94 KiB) Viewed 16851 times
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Trodde det skulle vara värre. Ta bort resterna av den gamla krysskilen och slipa bort de värsta graderna. Tror inte att det är kört. Testa!
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Skaffa ventilslippasta (Carborundum) och slipa in konan mot veven. Det där går att använda.
Hans Utbult wrote:Här kommer lite bilder, svår att se på svänghjulet att det är rejält repigt innuti. Tror att det blir svårt att få någon vettig passning på de grejorna igen.
Men om det är någon som har bra tips på vad man kan göra så tas det tacksamt emot.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Slippastan finns ex.vis. på Mekonomen, köpte ett kit med grov resp. fin där. Tror du klarar dig med den fina.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Nu är allt på plats och besiktning hägrar. Har dock ett problem som jag inte kan få rätt på. Hon är svår att få att varva upp, men när man väl har "lockat" lite så går det bra, d v s när jag står och varvar tomme. När jag kör så går den mycket orent och varvar inte ur. HAr provat med lite olika tändningsjustering men det blir inte någon stor skillnad egentligen varesig på 24 eller 17 grader.
Jag har en Dellorto 26/26 med BE3 - 160 - 125 och 50/100. Parmakit tändning som är ny för vintern och också en potentiell felkälla...
Hoppas någon har en idé
Tack
Jag har en Dellorto 26/26 med BE3 - 160 - 125 och 50/100. Parmakit tändning som är ny för vintern och också en potentiell felkälla...
Hoppas någon har en idé
Tack
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
52/140 är det som tidigare rekommenderades till 24/24 210alu .
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Såg det på annat inlägg, men dels har jag inget sånt och dels så har den gått ganska bra med orginaltändningen med 50/100 så funderingen om det kan vara tändningen som bara visar sig under last?
P200 -83
50R -77
50R -77
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
När man kör den så är den mycket svag och det verkar inte som att den orkar varva ut
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Svag och inte "orkar" varva ut, hmmmmm?
Låter som om den får för lite soppa! Har en PX200 med en portad Polini alu 210.
Kör själv med en dellorto 24 förgasare så kanske mina munstycken inte passar men så här är min bestyckad.
Huvudmunstycke 128
Mixer tube BE3
Lågfart 55/160 (2,90)
Luftkorr 160
Choke jet 60
Tändningen är en original med 18 grader förtändning.
Låter som om den får för lite soppa! Har en PX200 med en portad Polini alu 210.
Kör själv med en dellorto 24 förgasare så kanske mina munstycken inte passar men så här är min bestyckad.
Huvudmunstycke 128
Mixer tube BE3
Lågfart 55/160 (2,90)
Luftkorr 160
Choke jet 60
Tändningen är en original med 18 grader förtändning.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Hej Leif
Jag har provat med "alla" bestyckningar, det jag inte har testat är med lågfart 55/160 då jag inte har något, har däremot ett som ger 2,6 så ganska nära din a2,9, dock borde det inte kunna påverka så mycket i övre registren? Har även bytt tillbaks till gamla 24/24 förgasaren för att se om det blir någon skillnad.
Jag är inne på att det trots allt är tändningen, lite osäker på hur det fungerar med parmakit eller annan variable tändning, ska man ställa dem på 18 grader eller dra ner de 7 grader som den senare ändras när man varvar så att det slutar på 18?
Jag har provat med "alla" bestyckningar, det jag inte har testat är med lågfart 55/160 då jag inte har något, har däremot ett som ger 2,6 så ganska nära din a2,9, dock borde det inte kunna påverka så mycket i övre registren? Har även bytt tillbaks till gamla 24/24 förgasaren för att se om det blir någon skillnad.
Jag är inne på att det trots allt är tändningen, lite osäker på hur det fungerar med parmakit eller annan variable tändning, ska man ställa dem på 18 grader eller dra ner de 7 grader som den senare ändras när man varvar så att det slutar på 18?
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Jag håller med Leif! För mig låter det också som den inte får tillräckligt med bränsle.Hans Utbult wrote:Hej Leif
Jag har provat med "alla" bestyckningar, det jag inte har testat är med lågfart 55/160 då jag inte har något, har däremot ett som ger 2,6 så ganska nära din a2,9, dock borde det inte kunna påverka så mycket i övre registren? Har även bytt tillbaks till gamla 24/24 förgasaren för att se om det blir någon skillnad.
Jag kan inte Parmakit men mitt Varitronic på Lambrettan ställde jag på ett högre värde, typ 24 grader, så att det "landar" på 17-18 grader vid fullgas. Typ 10 år sedan nu, så jag minns inte exakta värdena.Hans Utbult wrote: Jag är inne på att det trots allt är tändningen, lite osäker på hur det fungerar med parmakit eller annan variable tändning, ska man ställa dem på 18 grader eller dra ner de 7 grader som den senare ändras när man varvar så att det slutar på 18?
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Har för mig att jag skickade/länkade manualen till dig. I denna säger att du ska ställa tändplattan med ens på punkt A. Om vi förutsätter att du gjort detta så kan du bara hamna fel på några enstaka grader och allt ska fungera utan de problem du nämner. Som Jens säger ska man ställa tändningen så att man hamnar "rätt" vid fullgas. Jag har använt samma metod på min Chiselspeed. Men det kräver att man har tändkurvan tillgänglig. För att göra detta optimalt bör man använda varvräknare och sedan plotta kurvan.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
Hej reVintage, stämmer att jag fick manualen, ställde tändiningene efter det på ca 18 grader och håller helt med om att det inte bör bli de problem jag har bara av någon grad fel. MEN upptäckte nu att den manualen jag fick med inte stämmer med den som finns på deras hemsida då min säger att den gual kabels ska isoleras och den på hemsidan säger att den röd/vita ska isoleras, hoppas jag inte bränt nåt men ska nu ut och koppla om för att se vad som händer.
Kan det finnas något med inkoppling/ funktion på regulatorn som påverkar tändniningen eller har det bara med. lyse att göra?
Tack för support, lätt frustrerad nu.....
Kan det finnas något med inkoppling/ funktion på regulatorn som påverkar tändniningen eller har det bara med. lyse att göra?
Tack för support, lätt frustrerad nu.....
P200 -83
50R -77
50R -77
Re: P200 - Polini 210, vev + tänding
12V kablarna påverkar inte tändningen. Men den kabel(om det finns en sådan) som som går till dödaren gör det. Men där är det antingen helt dött eller på, inget mellanläge.
Använder du stroblampa när du säger att du ställer in på ett visst gradtal? Har du letat rätt på ÖD (IRL) och sedan haft detta som utgångspunkt?
Använder du stroblampa när du säger att du ställer in på ett visst gradtal? Har du letat rätt på ÖD (IRL) och sedan haft detta som utgångspunkt?