Spel i vevstakens storända

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Någon som har koll på hur stort spel i sida man kan acceptera på en P/PX200 vevstakes storända.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Spel i vevstakens storända

Post by Truls »

upp till 0,35 är inga problem där brukar jag lägga mig på trimmade motorer.

har spelet ökat från vad det ligger på original så beror det på att radiellt spel har ökat då veven kommer vandra mer från sida till sida alltså slitet lager

har för mig att original ligger 0,2-0,25 men är inte säker

mvh
truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Det är en fabriksny 60mm Worb5 där axialspelet är väsentligt högre.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Spel i vevstakens storända

Post by Truls »

menar du väsentligt högre än original eller väsentligt högre än 0,35?

om högre än 0,35 kolla spelet mellan vev och block när blockbultarna är dragna. den kan ta i

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Väsentligt högre än 0,35. Har någonstans sett siffran 0,7, men antar att det gäller sliten vev. Dåligt med info även på GSF som brukar vara en säker källa.

Tänkte mäta upp hela veven mht lagerlägen etc. Hittar dessvärre ingen måttsatt ritning på nätet.

Det finns dock ingen anledning att montera veven i blocket innan den är uppmätt.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Spel i vevstakens storända

Post by Truls »

förstår nog inte riktigt vad du menar?
har du mätt upp axialspelet eller inte?

vilka mått på ritningen söker du? radiell kast får vara 0,05 mm över det kan det ge upphov till vibrationer.
jag brukar lägga radiellt kast på 0,01. ebos som svetsar mina vevar gör sedan finriktning under svetsning så att den hamnar på 0,01 även efter svetsning.

problemet med tex en mazzu vev eller evergreen eller dylikt är att dom är jävligt dåliga från början.
när jag har 0,01 radiellt kast vid lagerlägen så har jag ofta 2-3 hundradelar vid svänghjulskonan.

många gör felet att dom riktar upp dom på dubbspetshålen vilket då blir eventuellt maskinfel + riktningsfel = dåligt. mät den på ett par vbockar vilande på lagerlägen med 2 indikatorklockor en på varje sida och kolla först lagerläget och sedan 10-15 mm utanför lagerläget. kolla även axiellt att vevskivorna sitter parallellt på vevtappen. här får man ha ett kast på 0,05-0,1 mm innan det blir problem.

man märker också om den är skev vid montering. går den inte att snurra med 2 fingrar (med båda packboxar monterade) så är det inte perfekt. dock är det lika vanligt att montera blocket fel och få sned uppriktning av vevhushalvorna mot varandra. använda cylindern som riktplan och spänn den innan du drar blockbultarna
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Axialspelet för storändan är som jag nämnde väsentligt större än 0,35 (värdet uppmätt på på hundradel), värdet är oviktigt.

Är intresserad av en måttsatt ritning för att kolla att vevenaxelns lägen är korrekta i sidled.

Worb5-veven är en Mec-Eur som de tagit isär och bearbetats för reed av Worb. Sedan ihopsatt, balanserad och justerad.

Balansering/kast kan jag senare åka ner till Granlund och kolla med en av deras apparater.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Spel i vevstakens storända

Post by Truls »

Varför är värdet oviktigt?

vad menar du med vevaxelns lägen i sidled?

om du kollar radiell kast och är inom 0,05 är du ok.
om du kollar axiellt kast på vevskivorna och är inom 0,1 mm är du ok.

om du gör en enkel skiss kan jag rita in måtten ovan.

behöver du ytterliggare mått kan jag mäta på en orörd mazzuchelli jag har liggande.

är veven svetsad?

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Vi omformulerar en aning:

Du säger att risken är stor för att vevpartiet tar i blocket om spelet är mer än 0,35mm. Vad är då den maximala bredden för vevpartiet för att det ska gå fritt och var tar man breddmåttet?

"Lägen" står för lagerlägen som nämndes i en av mina tidigare posts. Hör väl iofs ihop med det ovanstående.

För vem mer än mig är det intressant om "väsentligt mer än 0,35mm" innebär ex.vis 0,50, 0,75 eller 1,00 mm :wink: ?

Vi kan lämna kast utanför tillsvidare, det kan kollas om det visar sig att det ovanstående är OK.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Spel i vevstakens storända

Post by Truls »

om risken är stor vet jag inte. då jag svetsar alla mina vevar hamnar svetsen en bit utanför vevtappen. jag får i princip slipa ner den så att ingen svetsfog ligger utanför vevtappen. så utifrån detta kan jag inte gå för väsentligt högre spel än 0,35 utan att behöva shims mellan kopplingslagret och veven

tappen har ju en standard bredd, kommer ej ihåg om den är 46,5 eller 46 mm. man pressar i princip stumt mot vevskivornas plan på båda sidor. om du då har 0,7 mm spel eller 1 mm spel kan det bero på att dom inte pressat stumt eller att tappen är längre? då dessa vevar är väldigt benägna att vrida sig så vill man använda "hela" tappen. om veven är svetsad spelar det dock ingen roll.

jag ville mest förstå var ditt avvik ligger. 15,4 mm är standard bredd på vevstaken. std piaggio shims är 0,5 mm. är din vev bredare i vevskivorna än normalt då dom är 15 mm?

det som händer med större spel är att vevstaken kastar mer åt sidorna och lagret slits snabbare.
ebos som svetsar mina vevar ville lägga det mot 0,4-0,5 där brukar dom lägga sina vevar. fast då är dom säkra mot varvtalsgränser som är betydligt högre än vad en vespamotor klarar av (även min som varvar 10k rpm)

så slutsatsen är håll måttet för dig själv om du inte vill veta vad avviket beror på.
jag tror inte jag har mer att bidraga med för att hjälpa dig. det här är väl ändå överkurs. är du jävligt nojig kolla först om veven är rakt. passar den ej i blocket så passar den inte och det beror på "någon anledning"

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Fick hjälp med lite IRL-mätningar utifrån då jag själv inte har något jämförelsematerial:

"On the used original Piaggio PX200 crankshaft axialplay was 0,5mm, on a Tameni (racing version) Longstroke 60mm play was 0,75mm, on the Sip bell Longstroke 60mm play was 1,0mm (not so tight maybe a little more but we only have a feeler up to 1,0mm and yesterday we measured also with calliper) and finally a Worb Longstroke 60mm for reed play was also 1,0mm.

I also measured the thickness of each crankshaft at the big end and also found differences, the used Piaggio was 39,16mm, the Tameni was 39,05mm, the Sip bell was 38,72mm and finally the Worb reed was 38,98mm."

Tjockleken ligger iaf nära Piaggios spec på 38,95mm.

Han hade kontakt med någon "tuning-shop" som enligt honom sagt följande:

"He told me when he replaces a conrod on standard vespa crankshaft he presses the webs so the play would be standard 0,5mm but on tuned motors it depends on motor specs and how many revs he desired to achieve, so on tuned motors he prefers from 0,5 up to 1,0mm."


Bifogar de sista bilderna i ny post.

Är lite förvånad då jag trodde att racevevar skulle ha mindre spel.
Attachments
TameniRacingPX200LongStroke_2.jpg
TameniRacingPX200LongStroke_2.jpg (53.31 KiB) Viewed 7254 times
TameniRacingPX200LongStroke_1.jpg
TameniRacingPX200LongStroke_1.jpg (60.22 KiB) Viewed 7254 times
PiaggioPX200Used_2.jpg
PiaggioPX200Used_2.jpg (54.81 KiB) Viewed 7254 times
PiaggioPX200Used_1.jpg
PiaggioPX200Used_1.jpg (66.31 KiB) Viewed 7254 times
Last edited by reVintage on Fri 11 Apr 2014, 10:29, edited 1 time in total.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Spel i vevstakens storända

Post by reVintage »

Fler vevbilder:
Attachments
WorbPX200LongStrokeReed_2.jpg
WorbPX200LongStrokeReed_2.jpg (56.13 KiB) Viewed 7254 times
WorbPX200LongStrokeReed_1.jpg
WorbPX200LongStrokeReed_1.jpg (54.05 KiB) Viewed 7254 times
SipBellPX200LongStroke_2.jpg
SipBellPX200LongStroke_2.jpg (55.72 KiB) Viewed 7254 times
SipBellPX200LongStroke_1.jpg
SipBellPX200LongStroke_1.jpg (55.41 KiB) Viewed 7254 times
Post Reply